Gå til innhold

NHD-Når er det på tide å "slippe taket"?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne som er usikker
Skrevet

Har gått til en og samme psykiater i maaaange år. Har diagnosen bipolar lidelse og PTSD. Har hatt en svært vanskelig barndom. Har pratet mye om barndom og nå om å mestre hverdagen med mann og barn. Og uheldige relasjoner til familien (ikke mann og barn altså!)

Har gått hver uke til terapi.. Nå blir det oftest til at jeg "prater fritt" om uka som har vært og tanker og følelser jeg har. Psykiateren kommer med innspill.

Går på medisiner og dette fungerer noenlunde greit (har endel bivirkinger.,( men kan ikke bytte pga at jeg ikke tåler andre.) Jeg har endel tanker om at jeg må slutte med medisinene. Er også litt mistenksom i perioder, har dårlig selvbilde..

Begynner etter lang tid å bli sliten av terapi og vil i større grad klare meg selv.. Når bør man "slippe taket"? Psykiateren min har kommet med forslaget at jeg skal gå hver 14 dag. Men jeg er jo litt redd også og "avhengig" av å bli sett av psykiateren..

Takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at tiden en overmoden til å øke intervallene mellom hvert besøk.

Gå deretter hver annen uke i ca et halvt år.

Deretter anbefaler jeg at du livslangt går til psykiateren hver 3.-4. måned for å holde tak i og evaluere medisineringen som skal være livslang.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det du sier med å bli sett av psykologen.

Husker at jeg begynte med 14 dagers intervall for så å øke opp til en måned. Holdt på med dette en god del år til behandlingen avsluttet for 3 år siden.

For meg ble overgangen ganske naturlig, og jeg fikk lov til å ringe han i kontortiden hvis det var noe alvorlig.

Ennå så savner jeg timene hos psykologen. Utfordringen for meg har vært og er å finne noe som kan delvis erstatte den oppmerksomheten og omsorgen jeg fikk i denne tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...