Gå til innhold

Dårlige sosiale evner?

Gjest ønsker å være anonym nå

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker å være anonym nå
Skrevet

Jeg har alltid bare hatt et par venner på skolen og hjemme i oppveksten. Men kontakt med disse barndomsvennene er blitt brutt, og det er vel nokså vanlig. Jeg hadde vanskelig for å bli kjent med folk i studietiden, fikk ei venninne der men hun bor langt unna nå. I jobb har jeg ikke blitt kjent med noen. For meg ser det ut som om venner kommer lett til andre. Føler meg alltid rar og utenfor. Muligens fordi det er mange ekstroverte på min arbeidsplass, jeg har en mye bedre selvfølelse blandt de introverte.

Dette er et virkelig stort problem for meg ettersom jeg gjerne vil studere mer, men har opplevd at det sosiale hindrer meg sterkt siden jeg har endt opp med angst, spiseforstyrrelser og depresjon etterhvert som månedene går og jeg havner helt utenfor felleskapet.

Nå er jeg singel og trives godt med det, men det blir litt ensomt. Jeg ønsker ikke kjæreste og iallefall ikke samboer! Jeg var på en måte litt avhengig i et forhold som ikke var bra for meg og det er jeg blitt redd for. Jeg ser det som at den eneste måten jeg kan beholde min integritet er å være singel, og selvstendig. Tenkter jeg helt feil her, isåfall hvordan være i et forhold uten å bli avhengig? Jeg har også et problem med at jeg føler meg invadert av å ha samboer. Liker ikke tanken på at noen skal ha fri tilgang på min kropp. Det er som om bare tanken på akkurat det gjør at all lyst forsvinner, og da vil jeg gå med skyldfølelse for å ikke strekke til. Jeg fikk det sånn i mitt forrige forhold og da følte jeg meg presset til å ha sex med partneren, han mente at jeg burde stille opp selv om jeg ikke ville, men jeg følte det nedverdigende og han var jo ikke fornøyd med det siden det ikke ble god sex.

Men, slik som situasjonen er nå så er jeg jo ganske ensom. For øyeblikket føles det greit, jeg har en venn og vi treffes kanskje en gang i mnd. Jeg kan fint klare å innlede et nytt forhold men jeg ønsker jo ikke å være sammen med noen nå, jeg ønsker bare venner. Men hvordan blir man venner med noen? Jeg har svært dårlig selvtillit på dette. Jeg har i mange år lurt på om det er noe galt med meg siden jeg ikke greier det. Kanskje jeg har en diagnose eller har dårlig sosial kompetanse eller noe. Kanskje jeg oppfører meg på en måte som gjør at folk tar avstand.

Disse grubleriene er selvfølgelig ikke noe bedre for meg. Så, jeg lurer på om noen har gode råd for hvordan skaffe seg fler bekjente. Jeg tror det er nøkklen til bedre selvfølelse, jeg kjenner jo at denne ene vennen gjør at jeg føler meg normal. Jeg er redd for å slippe folk innpå meg i redsel for å bli såret. Når de ser hvordan jeg egentlig er. Spesielt i et forhold.

Det hjalp ikke det min forrige partner sa før bruddet, at han aldri har hatt det bra sammen med meg og at jeg er kjedelig. Det er han som kjenner meg best, tenk om andre også tenker slik? Beklager langt innlegg, er bare så fortvila og har ikke fått tatt dette opp med psykologen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann. På meg høres det ut som om du er sjenert rundt nye mennesker og at det er derfor det kan være vanskelig å få nye venner... Har det slik rundt nye folk selv, spesielt i store grupper. Tenkte på en webside hvor du kan møte nye venner med samme interesser, kanskje det kan være noe? http://www.aktivitetsvenner.no . Har hørt mye bra om den.

Ellers tenker jeg at eksen din virker ganske slem, skjønner godt at du ble skremt etter den opplevelsen... Det med å føle at kroppen sin blir invadert når man er sammen med noen (gitt at det er noen man er glad i/elsker) høres ikke helt bra ut. Kanskje du har noen issues i forhold til kropp som du bør sees nærmere på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...