Gå til innhold

Ekstrem nattesvette - på forholdet løs


Gjest Hufsa31

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 31 år som i lange perioder i mer enn 6-7 år har slitt med ekstrem nattesvette. Med ekstrem mener jeg at jeg våkner av at madrassen er våt, og at dyna er våt tvers gjennom unnenfra og opp. Denne svetten lukter som kattepiss og sitter i svært godt. Jeg begynner alltid å svette på kvelden, før leggetid og det kommer uavhengig av matinntak, drikke, koffein, krydder, medisiner etc. Rett etter svangerskapet kom det tilbake for fullt og alle fortalte at dette er hormonelt, noe jeg jo også har trodd hele tiden ettersom det startet etter at jeg fjernet høyte eggstokk pga borderline tumor på 9*18 cm i 2004. En kort periode mellom 3 og 5 mnd etter fødsel var svettingen borte, men nå har den vært tilbake i mange måneder. Slik det er nå kan ikke jeg og samboeren min ligge i samme seng ettersom jeg svetter så ille, jeg sliter med at jeg blir mye forkjølt siden jeg svetter og blir kald (må ha det kaldt på rommet for å ikke svette for mye før jeg sovner). Vi kan ikke ha Sex ettersom jeg svetter så mye at ingen av oss orker det, det renner jo av meg og det lukter så vondt! Madrasen i senga blir ødelagt og må sendes jevnlig til rens ettersom den blir helt brun etter kort tid. Legen min har sendt meg på røndtegen mtp tuberkolose, men negativ, HIV og KReft er også utelukket. Prøver for stoffskifte viser negativt for anti TPO, men noe endrede verdier for øvrige tester. B12 har vært litt lavt, men ingen endring av å ta tabletter (triobe). Har i tillegg svært mye veldige leddsmerter, tørre øyne, totalt fraværende sexlyst og er mye trøtt og selv har jeg satt dette i sammenheng med den fraværende eggstokken og en hormonell ubalanse, kan dette stemme? min første tanke er testosteron, men ingen tester på dette er gjort. Jeg kjenner at jeg snart ikke makter mer svetting, det tærer på meg psykisk og det tærer på forholdet og min evne til å ta meg av babyen min. Jeg lukter vondt om jeg ikke rekker å dusje hver morgen (og hvem får det med baby på 8 mnd?). Jeg sover svært dårlig og er derfor mye trøtt i tillegg. Jeg bruker ingen medisiner annet enn en paracet i ny og ne, men har gluten og laktoseintoleranse som jeg har vært klar over siden 2005, jeg er svært påpasselig og spiser aldri noe jeg ikke tåler. Jeg er aktiv og går minst 20 km tur i uken, rir og jobber. Jeg har begynt å bli desperat og trenger hjelp, jeg vet ikke hva jeg kan gjøre og legen henviser meg ingensteder. Må legge til at vi prøvde i to år å bli gravide, uvisst av hvilken grunn ettersom "alt var innafor normalen". På forhånd tusen takk for eventuell hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare et par helt ufarlige tips:

- mange kvinner har i alle fall god nytte av e-vitamintilskudd mot hetetokter under overgangsalder

og

- om dyna di er kunstfiber (eller dun, selv om det er hakket bedre) så kast den ut og kjøp en ulldyne istedet. Det høres litt bakvendt ut, men ulla puster mye, mye bedre enn kunstfiber og holder i alle fall meg tørr og passe temperert hele natten - tidligere våknet jeg og måtte tørke med meg håndkle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Din historie gir mistanke om hormonelle årsaker og jeg ville derfor anbefale henvisning til endokrinolog som er spesialist på dette feltet. Du bør sjekke din kroppstemperatur og puls samt registrere endring i vekt for å kunne bedømme stoffskiftet. Et tips mange har hatt glede av er salvie te som kan gi symptomatisk lindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd når det gjelder nattsvette. Men jeg reagerer på at du ikke dusjer hver morgen. Det bare MÅ du prioritere. Selvsagt går det utover ditt sosiale liv og forholdet når du lukter vondt. At du har et barn på 8 mnd er ingen unskyldning. Stå så tidlig opp at samboeren din kan passe barnet mens du dusjer, eller bruk sprinkelsenga som lekegrind. Eventuelt kjøp deg en lekegrind. Hygiene kan du ikke bare sette til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg lukter vondt om jeg ikke rekker å dusje hver morgen (og hvem får det med baby på 8 mnd?).''

Selvfølgelig rekker du det. Enten får pappan se etter ham, eller så lar du ungen ligge i sprinkelsengen eller lekegrinda om du har det. Ungen tåler å ligge og hyle litt i 10 min om det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg lukter vondt om jeg ikke rekker å dusje hver morgen (og hvem får det med baby på 8 mnd?).''

Selvfølgelig rekker du det. Enten får pappan se etter ham, eller så lar du ungen ligge i sprinkelsengen eller lekegrinda om du har det. Ungen tåler å ligge og hyle litt i 10 min om det skulle skje.

Det er selvsagt ikke sånn at jeg ikke dusjer, men det er ikke alle dager man rekker det når man har småtroll som krever alt man har, pappen er på jobb (reiser hjemmefra klokka 6) og babyen skriker av full hals, to hunder skal luftes og to hester skal fores - men ja, som regel blir det tid til det, men de dagene det ikke er tid til det så tærer det på psykisk - og det er, om man ikke er som meg og svetter, ingen nødvendighet å dusje hver dag! Så lenge man klarer å la vær å dusje, men likevell opprettholde normalt god personlig hygiene så er det ikke anbefalt å dusje hver dag, det ødelegger huden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt ikke sånn at jeg ikke dusjer, men det er ikke alle dager man rekker det når man har småtroll som krever alt man har, pappen er på jobb (reiser hjemmefra klokka 6) og babyen skriker av full hals, to hunder skal luftes og to hester skal fores - men ja, som regel blir det tid til det, men de dagene det ikke er tid til det så tærer det på psykisk - og det er, om man ikke er som meg og svetter, ingen nødvendighet å dusje hver dag! Så lenge man klarer å la vær å dusje, men likevell opprettholde normalt god personlig hygiene så er det ikke anbefalt å dusje hver dag, det ødelegger huden......

Jo, man rekker å dusje hver dag når man prioriterer det. Det skader ikke huden om man bruker en mild såpe. Om man ikke dusjer, så må man ta en full kroppsvask med vaskeklut og såpe.

Blir det for mye å ta seg av to hunder og to hester i tillegg til babyen, så må du kvitte deg med noen av dyrene. Babyen og samboeren din er faktisk viktigere enn husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, man rekker å dusje hver dag når man prioriterer det. Det skader ikke huden om man bruker en mild såpe. Om man ikke dusjer, så må man ta en full kroppsvask med vaskeklut og såpe.

Blir det for mye å ta seg av to hunder og to hester i tillegg til babyen, så må du kvitte deg med noen av dyrene. Babyen og samboeren din er faktisk viktigere enn husdyr.

Vet du dette blir for dumt! Se bort fra den linjen - nå er jeg i full jobb og rekker å dusje igjen heldigvis!

En dusj er ikke viktigere enn mann, barn, hus, hjem og dyra mine - heldigvis for det.

Og herved avslutter vi denne diskusjonen, jeg har fått det svaret jeg var på utkikk etter fra legen, og du har tydeligvis aldri hatt kolikkbarn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du dette blir for dumt! Se bort fra den linjen - nå er jeg i full jobb og rekker å dusje igjen heldigvis!

En dusj er ikke viktigere enn mann, barn, hus, hjem og dyra mine - heldigvis for det.

Og herved avslutter vi denne diskusjonen, jeg har fått det svaret jeg var på utkikk etter fra legen, og du har tydeligvis aldri hatt kolikkbarn.......

Jeg sa ikke at en dusj var viktigere enn mann og barn. Tvert i mot, så må du dusje for å ta vare på mann og barn. Hygiene hopper man ikke over.

Hvorvidt jeg har hatt kolikkbarn eller ikke vedkommer ikke saken. Det er du som har prolemer med hygienen din, ikke jeg.

Jeg skjønner at du har fått deg en vekker siden du går rett i strupen på meg når jeg påpker at du må velge bort noen av husdyrene når du ikke har kapasitet til å ta vare på både dem og barnet/samboeren på en skikkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke sånn at jeg ikke dusjer, men det er ikke alle dager man rekker det når man har småtroll som krever alt man har, pappen er på jobb (reiser hjemmefra klokka 6) og babyen skriker av full hals, to hunder skal luftes og to hester skal fores - men ja, som regel blir det tid til det, men de dagene det ikke er tid til det så tærer det på psykisk - og det er, om man ikke er som meg og svetter, ingen nødvendighet å dusje hver dag! Så lenge man klarer å la vær å dusje, men likevell opprettholde normalt god personlig hygiene så er det ikke anbefalt å dusje hver dag, det ødelegger huden......

Dusjing hver dag ødelegger ikke huden.

Man kan bruke mild dusjsåpe på mest nødvendige steder, og la vannet skyller over resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jeg fikk så vondt av deg da jeg leste dette innlegget. (I tillegg ser jeg at du har fått de sedvanlige kverulerende og besswissende svar, det er så typisk dol, og derfor er jeg her inne bare 1-2 ganger i året.)

Er du sjekket for revmatisme?

Ang dusjsåpe så vet du det sikkert, men f.eks Eucerin fra apoteket er en dusjolje uten såpe. Den tørker ikke ut huden.

Håper du får hjelp, mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...