Gå til innhold

Hvilken medisin ved tilbakevendende depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært plaget med gjentattte depresjoner fra jeg var 15. Nå er jeg 36. Jeg ar brukt cipamil og senere Cipralex. I gode perioder har jeg ikke tatt medisiner. Jeg har også brukt Orfiril og Lamictal, men følte ingen av dem hjalp noe. Det eneste som hjalp meg ut av tung depresjon var høy dose Cipralex.

Nå er jeg deprimert igjen, og for noen uker siden vurderte psykoogen min å legge meg inn, jeg var veldig dårlig. Nå tare jeg Cipralex (20mg) igjen, som hjelper litt. Men jeg lurer på om jeg burde gå på noe som kan føre til at jeg slipper disse nedturene. Den første psykiateren min satt diagnosen Bipolar 2 på meg (kun 1 konsutasjon), men de som har fulgt meg etter dette mener jeg har "tilbakebendende depressiv lidelse" fordi hveken de eller familie/venner har sett meg manisk eller "oppe" på noen måte mellom depresjonene. Jeg kan ha bedre perioder, men er egentlig litt deprimert hele tiden vil jeg si, kan aldri si jeg har plutselig fått mer energi, snakket mer, brukt mer penger, følte meg noe som helst overnpå etc, som jeg leser man kan gjøre ved en mani.

Spørmålet er vel dette: Hvilken medisin bør jeg bruke for tilbakevendende depresjon?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For dette er anbefalingene helt entydige:

Du skal bruke det som hjelper (Cipralex) varig/livslangt i samme dose som du bruker for å behandle de depressive episodene.

Behandlingsdose = vedlikeholdsdose.

Skrevet

For dette er anbefalingene helt entydige:

Du skal bruke det som hjelper (Cipralex) varig/livslangt i samme dose som du bruker for å behandle de depressive episodene.

Behandlingsdose = vedlikeholdsdose.

Låner denne tråden litt. :)

Jeg sliter også med tilbakevendende depresjoner og nå har den nåværende depressive perioden vart så lenge at jeg vurderer å gå tilbake på medisiner.

Men da lurer jeg på: Er det påvist noen (medisinske) problemer med å stå på slike medisiner over så lang tid (resten av livet)? Vil bruk av cipralex gå utover kvaliteten på det jeg leverer som student (altså, vil det gå ut over mine kognitive funksjoner)? Hvordan er det å gå på cipralex ved graviditet og amming?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Låner denne tråden litt. :)

Jeg sliter også med tilbakevendende depresjoner og nå har den nåværende depressive perioden vart så lenge at jeg vurderer å gå tilbake på medisiner.

Men da lurer jeg på: Er det påvist noen (medisinske) problemer med å stå på slike medisiner over så lang tid (resten av livet)? Vil bruk av cipralex gå utover kvaliteten på det jeg leverer som student (altså, vil det gå ut over mine kognitive funksjoner)? Hvordan er det å gå på cipralex ved graviditet og amming?

Er det påvist noen (medisinske) problemer med å stå på slike medisiner over så lang tid (resten av livet)?

S: Nei, det er ikke påvist problemer.

Vil bruk av cipralex gå utover kvaliteten på det jeg leverer som student (altså, vil det gå ut over mine kognitive funksjoner)?

S: Nei, tvert imot. I USA er det er misbruk av SSRI blant leger nettopp for å forbedre sine yrkesmessige og sosiale prstasjoner.

Hvordan er det å gå på cipralex ved graviditet og amming?

S: Det går helt greit, men det må konfereres med lege når det blir aktuelt. Kanskje vi det bli noen dosejusteringer.

Skrevet

Er det påvist noen (medisinske) problemer med å stå på slike medisiner over så lang tid (resten av livet)?

S: Nei, det er ikke påvist problemer.

Vil bruk av cipralex gå utover kvaliteten på det jeg leverer som student (altså, vil det gå ut over mine kognitive funksjoner)?

S: Nei, tvert imot. I USA er det er misbruk av SSRI blant leger nettopp for å forbedre sine yrkesmessige og sosiale prstasjoner.

Hvordan er det å gå på cipralex ved graviditet og amming?

S: Det går helt greit, men det må konfereres med lege når det blir aktuelt. Kanskje vi det bli noen dosejusteringer.

Har du en link hvor det står mer om dette?

Er dette ok bruk av ssri i dine øyne? Får man også samme effekt av Wellbutrin? Jeg skulle gjerne ha optimalisert hukommelsen og oppmerksomheten min, samt min "sosiale energi"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...