Gå til innhold

Usikkerhet og spørsmål rundt tristhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en kvinne på 24 år. Jeg sliter med meg selv. Har i tre-fire måneder følt meg nedstemt. Jeg er oftere lei meg enn før, jeg kjenner meg tung fysisk og psykisk. Har til tider veldig humørsvinginger - fra å kjenne meg relativt OK til å bli trist med masse negative tanker om meg selv som kverner rundt i hodet mitt. Eller jeg blir ekstremt sint og irritert. Ofte utløses svingingene av småting som jeg vet jeg ikke ville brydd meg noe med før. Har dårligere selvbilde enn før. Jeg spiser mindre, har ikke så god appetitt. Vil helst bare ikke gjøre noenting. Isolerer meg mer fra venner, syns det er slitsomt, krevende og skummelt å være i sosiale lag. Sliter litt på jobben. Jeg har hatt et par-tre episoder med kutting for å lette litt på trykket og kjenner ofte trang til å kutte eller selvskade på andre måter. Trass dette har jeg likevel hatt noen perioder, gjerne på rundt tre til syv dagers varighet, hvor jeg føler meg utrolig oppstemt, spøker masse og er litt bajas. Så går det gradvis nedover igjen. På grunn av dette har jeg tenkt at det ikke kan være depresjon, siden jeg har disse lyse periodene og siden jeg tross alt fungerer - sover mye når jeg kan, gjerne tolv til fjorten timer når jeg har mulighet, står opp hver dag og jobber, osv. Er dette normalt, eller burde det tas opp med lege? (Av natur er jeg en ganske positiv og optimistisk person). Går det over av seg selv? Er det vanlig å ha lyse perioder hvis/når man er deprimert? Hva slags andre årsaker finnes det til sinnstemninger som mine? Hvis jeg får fler og fler slike lyse perioder, betyr det at jeg holder på å bli bra igjen av meg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det ganske likt som deg. Men tror kanskje jeg har blitt bedre av å stå på p pillen. Det kan være hormoner men det har du sikkert hørt før. Jeg hater å gråte å se trist ut, men kan være vanskelig å skjule. Jeg mener selv at jeg ikke er deprimert selv om jeg er trist, og det sa også en av mine tidligere psykologer at det å være trist over noe er noe annet enn en depresjon, men vet at NHD har kommentert før at tristhet kan være en depresjon. Jeg skulle gjerne blitt kvitt den tristheten ja, vil ikke gå rundt som en sur kjerring :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...