Gå til innhold

Hvordan takle narsissistens raserianfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan gi meg noen råd om hvordan man best takler en narsissist som er på krigsstien? Nå har det vart i flere år, og jeg er redd jeg går fra vettet snart. Det er roligere i perioder, men akkurat nå føles det som jeg står midt i en orkan. Han kommer ikke til å gi seg før jeg lar ham få full styring over livet mitt og pengene mine, tror jeg, og det kommer aldri til å skje. Jeg har et minimum av kontakt med ham, og er veldig tydelig på det, men han presser på og skal tvinge seg inn i livet mitt igjen. Han gir seg bare aldri! Det nytter ikke å diskutere med ham, for han har sin egen sannhet og lever i en annen virkelighet enn meg, og det er bare de som selv har sett denne siden av ham som i det hele tatt tror at han kan være så vanskelig.

Jeg lever ikke sammen med ham, men jeg er dessverre nødt til å ha en viss kontakt med ham i mange år framover på grunn av felles barn. Hva gjør jeg nå? Hjelp....:(

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En holder avstand der det er mulig. Der en er nødt til å ha kontakt, må en være grensesettende og vise styrke.

Skrevet

En holder avstand der det er mulig. Der en er nødt til å ha kontakt, må en være grensesettende og vise styrke.

Det er det jeg har gjort de siste årene. Jeg trodde han skulle roe seg med tiden, og innse at det ikke nytter, men istedet virker han mer bestemt enn noen gang på å lage bråk. Er det noe håp om at han gir seg med tiden, eller må man bare godta at det er sånn livet vil være framover?

Skrevet

Det er det jeg har gjort de siste årene. Jeg trodde han skulle roe seg med tiden, og innse at det ikke nytter, men istedet virker han mer bestemt enn noen gang på å lage bråk. Er det noe håp om at han gir seg med tiden, eller må man bare godta at det er sånn livet vil være framover?

Hva slags bråk er det han lager for deg. Du kan ikke vente at dette på noen måte vil bli bedre. Vær tydelig på grenser og ikke tillat hans overkjøringer, minimer kontakten så mye du klarer, noe jeg er klar over er lett å si men vanskelig å utføre. Har du bekjentskaper som kan bruke samme teknikk tilbake på ham kan det være noe av det lureste, slike personer skjønner kun sitt eget språk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...