Gå til innhold

Graviditet, farskap, barn og DNA

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei jeg har spørsmål om graviditet, farskap og barn. Jeg er en mann som har hatt et 6-7 måneders langt hel…..te. Vell alt begynte i november 2011 da jeg var på ferie mellom 5 og 11 november og traff en jente som jeg har hatt et forhold til i 8 år og som alltid hadde vi en god uke sammen. Vi hadde beskyttet samleie denne uken med unntak av 2 ganger (noe jeg vet ikke var smart). Etter denne uken gikk vi tilbake til vær våres hverdag. Vi har kontakt via mail og alt virker bare bra inntil en dag i februar der jeg får en mail om at hun er 3 måneder gravid. Dette kom som et sjokk på meg og det er nå min 6 måneders vente periode begynner. Jeg velger og holde denne informasjonen for meg selv og snakker ikke til noen om det. Det har ikke vert lett og gå rundt med disse tankene for meg selv. Jeg begynner å tenke på om dette virkelig er min unge og samler så mye informasjon som jeg kan. Jeg får beskjed om at hennes termin er 17 august, jeg vet og at hu avsluttet sin menstruasjon den 5 november. jeg har og snakket med henne om det kan være mulig at det ikke er mitt barn, noe hun er 100% sikkert at det er mitt barn. Jeg sier til henne at jeg vil ta en DNA farskapstest, noe som hun er enig i. Etter en lang ventetid så reiser jeg for og treffe henne og bli med på følelsen. Jeg komme den 15 august og har planlagt og være der til 25 august. Mens jeg er der så kommer det ingen baby! Denne babyen blir født 27 august. Jeg begynner og tenke på om dette er mitt barn på ny men tenker at noen går jo over tiden av terminen. Jeg snakker med et firma som heter easy-dna og får beskjed at de kan ta min DNA prøve først og ta barnets DNA prøve når barnet er født. Dette er en prøve der de bruker en Q-tips og samler spytt fra munnen. Jeg får beskjed at prøven av barnet er tatt og at det er på vei til laboratoriet. Denne vente tiden er veldig tøff for meg og for hver dag som går føles det som år. Når jeg får svar på DNA testen får jeg et svar som jeg ikke er forberedt på. Hele denne tiden har jeg gått og forberedt meg på og bli pappa! DNA prøven viser at jeg er utelukket som den biologiske faren til barnet. Av genetiske identitet systemer testet, gjør 6 av 15 ikke samsvarer og gjeldende Kombinert Index er mindre enn 100. Sannsynlighet = 0%. Som nevnt før var jeg ikke forberedt på dette svaret og etter og ha snakket med henne om det er jeg enda mer frustrert enn jeg var før? Hun hevder fremdeles at dette er mitt barn og sverger at hun ikke har hatt samleie med andre enn meg. Jeg prøver nå og stille meg mange spørsmål. Er det mulig at DNA testen kan være feil? Er denne type DNA med spytt det samme som en DNA med blod? DNA svaret er Sannsynlighet = 0%. Jeg søker på internett om terminkalkulator men blir ikke klok på dette? Det gir meg så mange forskjellige svar? 11 november 2011 var uke 45 -52= 7 uker i 2011 uke 33 i 2012 var 17 august 33 uker i 2012 + 7 uker i 2011 er 40 uker? + 10 dager overtid = 27 august? Barnet må jo komme fra en plass og det er mye stress inne i mitt hode nå? Håper at jeg kan få litt hjelp og et svar. På forhånd tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest ta en sikker test
Skrevet

Når du føst har tatt en test, og ikke er sikker på om dere skal stole på den, så ville jeg tatt en ny test.

Jeg ville bestilt en DNA-test gjennom en offentlig institusjon, http://www.farskap.no/no/forside/

Da får du et helt sikkert svar.

Skrevet

Hvis en prøve er god nok til å inneholde DNA, dvs. at spyttprøven ikke er f.eks. "forurenset" av matrester, er den like god som en blodprøve.

Det vil alltid være en (liten) risiko for at prøver feilmerkes, forbyttes osv., men selve DNA-analysen er til å stole på, hvis den gjøres riktig.

Hvis man er veldig skeptisk til et resultat, tar man en kontrollprøve, altså en ny. Bruk gjerne et annet firma denne gangen.

Skrevet

Enig bestill test gjennom det offentlige. Tok du selv spytttesten fra barnet? Enten har noen levert inn feil spytt, ellers er du nok ikke pappaen. Men ta en offentlig test så er du helt sikker. Du kan også snakke med fastlegen din foreksempel. Evt send betal spørsmål til gynekologen på Dol eller på lommelegen. De kan nok hjelpe deg i forhold til termin etc.

Av og til skjer det nok dessverre at feil far blir oppgitt. Og din x ser ut til å tro på sin egen løgn.

Masse lykke til. *Klem*

Om du ikke er far så er dette sikkert en vond opplevelse for deg. Men da har du sjansen til å få barn med noen du er glad i, og denne barnemoren har nok bevist at hun ikke er noe å samle uansett.

Skrevet

Du sier du er helt sikker på at hun hadde siste dag i menstruasjonen 5.11. I terminkalkulatoren må du legge inn første dag. La oss si 2.11. Evt spør hvor mange dager hun har mens. Da kommer jeg frem til 11.8 Det er veldig langt på overtid den 27. Har du fått sett noen papirer på at hun hadde termin 15.08? Termin i dag er som oftest fastsatt utfra ultralyd i uke 18. Da har de fleste fostre samme størrelse slik at man ser terminen.

http://jordmorsiri.no/terminkalkulator/?gclid=CIqW2_rXtLICFYp8cAod7CgAiQ

Skrevet

Du kontakter NAV og forlanger en DNAtest foretatt av det offentlige. :0) Hun kan ikke nekte. Svaret vil avgjøre saken en gang for alle.

Skrevet

''jeg vet og at hu avsluttet sin menstruasjon den 5 november.''

Spiller lite rolle, det som er viktig er hvilken dag hun _begynte_ menstruasjonen. Jeg har nå mens i ca. 3 dager, tidligere hadde jeg gjerne mensen i opptil 10 dager. Om hun har normalt syklus på ca. 28 dager kan hun ha hatt eggløsning alt fra 4-11 dager etter alt etter hvor lang mens hun pleier å ha.

Jeg ville gjort som de andre her foreslår, nemlig tatt en ny test hos det offentlige.

Skrevet

Ingen god situasjon.

Menssyklus og unnfangelse er ingen eksakt vitenskap.

Selvsagt er det en mulig at en DNA-test kan være feil. Det beste er å få tatt en ny test i offentlig regi så snart som mulig. I tilfelle det skulle vise seg at den første testen var feil, kan det være lurt å veie sine ord på gullvekt i mellomtiden.

mvh

Skrevet

Hvis hun hadde termin 17. august, så kan gjerne barnet komme 10 dager etter. Det er vanlig at førstegangsfødende går over termin. Sykehusene bruker ikke å ville sette i gang fødselen før det har gått 14 dager over termin.

Man regner 40 ukers svangerskap. Men regner fra 1. dag av siste mens, som ofte blir ca 2 uker FØR eggløsning og den dagen man hadde samleie.

Hvorfor var du i utgangspunktet i tvil om at du kunne være faren? Vet du at hun har hatt flere sexpartnere?

Siden hun sier at bare du kan være faren så få tatt nye DNA prøver, både av deg og barnet.

Skrevet

Enig bestill test gjennom det offentlige. Tok du selv spytttesten fra barnet? Enten har noen levert inn feil spytt, ellers er du nok ikke pappaen. Men ta en offentlig test så er du helt sikker. Du kan også snakke med fastlegen din foreksempel. Evt send betal spørsmål til gynekologen på Dol eller på lommelegen. De kan nok hjelpe deg i forhold til termin etc.

Av og til skjer det nok dessverre at feil far blir oppgitt. Og din x ser ut til å tro på sin egen løgn.

Masse lykke til. *Klem*

Om du ikke er far så er dette sikkert en vond opplevelse for deg. Men da har du sjansen til å få barn med noen du er glad i, og denne barnemoren har nok bevist at hun ikke er noe å samle uansett.

Hvordan kan du si at barnemoren ikke er noe å samle på? Jeg skjønner ikke hva hun har gjort galt. Hun er sikker på at trådstarter er far til barnet. Likevel går hun med på å ta DNA test. Hva er galt med det?

De kjenner hverandre godt, har hatt et forhold i 8 år. Så fører ubeskyttet sex til svangerskap. Sånt kan skje, og de må begge ta ansvar.

Skrevet

Hvordan kan du si at barnemoren ikke er noe å samle på? Jeg skjønner ikke hva hun har gjort galt. Hun er sikker på at trådstarter er far til barnet. Likevel går hun med på å ta DNA test. Hva er galt med det?

De kjenner hverandre godt, har hatt et forhold i 8 år. Så fører ubeskyttet sex til svangerskap. Sånt kan skje, og de må begge ta ansvar.

Dersom hun sier at det kun er han som kan være barnefaren og han ikke er det, så mener jeg at hun ikke er noe å samle på. Hun har gitt han et stort psykisk traume ved å si at det kun er mulig at det er han, når DNA test viser at han ikke er faren. Da burde hun si fra at det er flere mulige.

Skrevet

Dersom hun sier at det kun er han som kan være barnefaren og han ikke er det, så mener jeg at hun ikke er noe å samle på. Hun har gitt han et stort psykisk traume ved å si at det kun er mulig at det er han, når DNA test viser at han ikke er faren. Da burde hun si fra at det er flere mulige.

Og hvis DNA-testen var feil, hva da? Vent med å dømme henne til ny test er tatt og han har fått resultatet.

Skrevet

Kjip situasjon... DNA er 100 % sikkert, så lenge det har blitt riktig utført. Mennesker er blitt dømt for drap kun basert på DNA. Ville ha googlet firmaet og spurt legen hvor sikkert DNAprøver her ifra er...

Når det gjelder tiden... Ikke uvanelig at gravide kan gå opptil 2 uker over termin.

Skrevet

Her er det et eller annet som ikke stemmer:-(

Var du med da dna prøven ble tatt? Forsikret du deg om at den ble tatt korrekt og at alle retningslinjene ble fulgt?

Du forteller at du var hos henne fra den 15 til den 25? Var du da med på kontroller på sykehuset eller lege? Hun skulle ha vært til overtidskontroll iallefall en gang på sykehuset. Idag er regelen at fødselen skal startes på den ene eller andre måten innen 11 dager etter termin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...