Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. september 2012 Skrevet 16. september 2012 ”Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking” - Susan Cain. Kan kjøpes på Amazon. 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 16. september 2012 Skrevet 16. september 2012 Takk så mye for tipset, skal lese den 0 Siter
Gjest GA Skrevet 16. september 2012 Skrevet 16. september 2012 Takk for tips. Sånne bøker synes jeg er spennende, gjør at jeg sjønner hvorfor ekstroverte ofte ikke skjønner oss introverte hvis du skjønner (!) har du lest den? Har tidligere lest "The Introvert advantage" og "The Hidden Gifts of the Introverted Child" av en dame som heter Marti Olsen Laney. 0 Siter
Gjest manjana Skrevet 16. september 2012 Skrevet 16. september 2012 Du kan ikke anbefale en på norsk? 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 16. september 2012 Skrevet 16. september 2012 Jeg har lest boka og kan anbefale den. I denne videoen går forfatteren gjennom noen av hovedpoengene i boka: 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Hei! Den ønsker jeg meg også, jeg leste intervju med henne i A magasinet. Jeg har ofte lurt på hvorfor man må si så mye uvesentlig, som feks "ja ja i dag regner det" osv... når alle kan se at det gjør det. Kan man ikke bare vente til man har noe mer fornuftig å si. Sånt er forunderlig for meg. 0 Siter
Gondor Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Jeg har kjøpt den og har begynt å lese i den. Veldig deilig å lese om at det er plass for oss introverte også. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Jeg trodde jeg var introvert, men jeg visste bare ikke hvordan og hvorfor man skulle snakke med mennesker. Nå er jeg selv en av dem som ikke klarer å slutte å prate. Jeg har jo en del å ta igjen. 0 Siter
Gjest regntunghøst Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Hei! Den ønsker jeg meg også, jeg leste intervju med henne i A magasinet. Jeg har ofte lurt på hvorfor man må si så mye uvesentlig, som feks "ja ja i dag regner det" osv... når alle kan se at det gjør det. Kan man ikke bare vente til man har noe mer fornuftig å si. Sånt er forunderlig for meg. Fordi folk fles ikke gidder å si fornuftige ting hele tida. Da er det vel like greit å snakke om været? Jeg orker ihvertfall ikke tenke bestandig. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Hei! Den ønsker jeg meg også, jeg leste intervju med henne i A magasinet. Jeg har ofte lurt på hvorfor man må si så mye uvesentlig, som feks "ja ja i dag regner det" osv... når alle kan se at det gjør det. Kan man ikke bare vente til man har noe mer fornuftig å si. Sånt er forunderlig for meg. Folk bruker tørrprat som et sosialt lim der man anerkjenner den andres tilstedeværelse og oppnår en eller annen (banal) enighet, f.eks. om at det regner. Andre ganger bruker man tørrprat som en avleder for å unngå å snakke om noe ubehagelig. Eller man bruker det for å unngå stillhet, som mange også opplever som ubehagelig. Jeg tror det er mer tørrprat i vår kultur enn godt er. Det er som regel dørgende kjedelig. Jeg er enig med deg: Neste gang noen ser at det regner bør de holde det for seg selv. 0 Siter
frosken Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Folk bruker tørrprat som et sosialt lim der man anerkjenner den andres tilstedeværelse og oppnår en eller annen (banal) enighet, f.eks. om at det regner. Andre ganger bruker man tørrprat som en avleder for å unngå å snakke om noe ubehagelig. Eller man bruker det for å unngå stillhet, som mange også opplever som ubehagelig. Jeg tror det er mer tørrprat i vår kultur enn godt er. Det er som regel dørgende kjedelig. Jeg er enig med deg: Neste gang noen ser at det regner bør de holde det for seg selv. '' Neste gang noen ser at det regner bør de holde det for seg selv. '' Jeg er bare delvis enig. Noen ganger brukes slike bemerkninger som en form for hyggelig oppmerksomhet i forbifarten. Når jeg kommer halsende til bussholdeplassen om morgenen uten paraply og allerede ganske våt, så synes jeg det er hygglig om noen kommenterer på været. Derimot synes jeg det usedvanlig forstyrrende om jeg sitter og leser avisen, og naboen på bussen finner det passende å diskutere været. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 '' Neste gang noen ser at det regner bør de holde det for seg selv. '' Jeg er bare delvis enig. Noen ganger brukes slike bemerkninger som en form for hyggelig oppmerksomhet i forbifarten. Når jeg kommer halsende til bussholdeplassen om morgenen uten paraply og allerede ganske våt, så synes jeg det er hygglig om noen kommenterer på været. Derimot synes jeg det usedvanlig forstyrrende om jeg sitter og leser avisen, og naboen på bussen finner det passende å diskutere været. Jeg ser den. Tørrprat har en vitkig funksjon som sosialt lim. Men jeg tror altså ikke man hadde tapt noe på å bruke akkurat denne limtypen litt mindre. Hvis jeg ankommer et busstopp våt av regn fortrekker jeg den typiske storbyreaksjonen: ingen reaksjon. 0 Siter
frosken Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Jeg ser den. Tørrprat har en vitkig funksjon som sosialt lim. Men jeg tror altså ikke man hadde tapt noe på å bruke akkurat denne limtypen litt mindre. Hvis jeg ankommer et busstopp våt av regn fortrekker jeg den typiske storbyreaksjonen: ingen reaksjon. ''Hvis jeg ankommer et busstopp våt av regn fortrekker jeg den typiske storbyreaksjonen: ingen reaksjon. '' Hehe...her skiller jeg nok litt på mitt lokale buss-stopp og tilsvarende steder i Oslo. Det er på mitt lokale buss-stopp om morgenen jeg synes slike bemerkninger er uttrykk for vennligsinnethet;-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 ''Hvis jeg ankommer et busstopp våt av regn fortrekker jeg den typiske storbyreaksjonen: ingen reaksjon. '' Hehe...her skiller jeg nok litt på mitt lokale buss-stopp og tilsvarende steder i Oslo. Det er på mitt lokale buss-stopp om morgenen jeg synes slike bemerkninger er uttrykk for vennligsinnethet;-) Hei! Da skjønner dere nok hvor komplisert dette blir for meg, om jeg ikke bare skal tenke på om personen nå vil sette pris på en slik form for tørrprat, men også se an hvilket buss stop jeg står på. Jeg står ikke på så mange, men jeg tenker dette kan altså overføres til andre situasjoner og det er slikt som blir komplisert da jeg må gå gjennom en tankerekke som er så lang at det vil virke pussig på andre når jeg etter en lenger tid først kommer på at dette kan jeg si nå. Og det er slik det er, etter lang tid med stillhet som jeg har skjønt mange finner ubehagelig har jeg prøvd med på en kommentar, da den kommer så sent inn i situasjonen blir det komisk. Men saken for meg er at det meste må tenkes så veldig gjennom før det kommer ut som ord. Hvis du skjønner? Men ellers var eksemplene deres gode. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 17. september 2012 Skrevet 17. september 2012 Fordi folk fles ikke gidder å si fornuftige ting hele tida. Da er det vel like greit å snakke om været? Jeg orker ihvertfall ikke tenke bestandig. Hei! Det skjønner jeg, men jeg tenker hardt for å finne en slik ting å si, det er jo mange vurderinger man skal gjøre før man bare sier en sånn setning. Men jeg har forsinket prosisering jeg tror det har noe med det å gjøre. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. september 2012 Skrevet 18. september 2012 Folk bruker tørrprat som et sosialt lim der man anerkjenner den andres tilstedeværelse og oppnår en eller annen (banal) enighet, f.eks. om at det regner. Andre ganger bruker man tørrprat som en avleder for å unngå å snakke om noe ubehagelig. Eller man bruker det for å unngå stillhet, som mange også opplever som ubehagelig. Jeg tror det er mer tørrprat i vår kultur enn godt er. Det er som regel dørgende kjedelig. Jeg er enig med deg: Neste gang noen ser at det regner bør de holde det for seg selv. Hei! Jeg syns din forklaring var bra dvs jeg forstod bedre funksjonen tørrprat har nå, noen har vel fortalt meg det en gang, tror det var Bella Dotte, men jeg er ikke så glad i denne formen for prat, jeg foretrekker nok stillhet til man har noe å formidle som ikke er opplagt/dvs som jeg ser eller hørte akkurat. Jeg har nemlig også opplevd en gang jeg var med min mann på filmkveld til gode venner, at istedet for å se og høre filmen, pratet de inni mellom, også stilte de spørsmål som, hvis de ikke hadde pratet de hadde fått med seg? Jeg sa til min mann at "det er siste gangen jeg blir med deg på filmkveld hvis dine venner prater i filmen!" Det var så forstyrrende og forvirrende, snakke mens man skal få med seg noe. (det var spesielt to damer, og de snakket ikke en gang eller to, det var som om de ikke skjønte at hvis vi ikke konsentrerer oss nå så mister vi kanskje noe av poenget.Jeg tenkte så jeg kunne ha forklart for dem, men jeg mistet jo selv tråden og handlingen fordi de lo og sstilte spørsmål i filmen. Det er rart at man ikke kan vente med det man skal si til man er ferdig med å se filmen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. september 2012 Skrevet 18. september 2012 Hei! Jeg syns din forklaring var bra dvs jeg forstod bedre funksjonen tørrprat har nå, noen har vel fortalt meg det en gang, tror det var Bella Dotte, men jeg er ikke så glad i denne formen for prat, jeg foretrekker nok stillhet til man har noe å formidle som ikke er opplagt/dvs som jeg ser eller hørte akkurat. Jeg har nemlig også opplevd en gang jeg var med min mann på filmkveld til gode venner, at istedet for å se og høre filmen, pratet de inni mellom, også stilte de spørsmål som, hvis de ikke hadde pratet de hadde fått med seg? Jeg sa til min mann at "det er siste gangen jeg blir med deg på filmkveld hvis dine venner prater i filmen!" Det var så forstyrrende og forvirrende, snakke mens man skal få med seg noe. (det var spesielt to damer, og de snakket ikke en gang eller to, det var som om de ikke skjønte at hvis vi ikke konsentrerer oss nå så mister vi kanskje noe av poenget.Jeg tenkte så jeg kunne ha forklart for dem, men jeg mistet jo selv tråden og handlingen fordi de lo og sstilte spørsmål i filmen. Det er rart at man ikke kan vente med det man skal si til man er ferdig med å se filmen. Jeg blir også GAL av at folk snakker når man ser film/serier,- dvs. hvis det er gode filmer, der man ønsker å få med seg alt, både det som blir sagt og det som ligger under ;-) Hvis ikke man er særlig interessert i filmen bryr man seg selvsagt ikke så mye om det.....men de som ikke er det, er slitsomme å se film sammen med for oss som liker å nyte en film. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. september 2012 Skrevet 18. september 2012 Jeg blir også GAL av at folk snakker når man ser film/serier,- dvs. hvis det er gode filmer, der man ønsker å få med seg alt, både det som blir sagt og det som ligger under ;-) Hvis ikke man er særlig interessert i filmen bryr man seg selvsagt ikke så mye om det.....men de som ikke er det, er slitsomme å se film sammen med for oss som liker å nyte en film. Hei! Siden dette var en filmkveld og min manns venninner hadde valgt filmen så antar jeg at det var en film de var interessert i. Jeg formidlet til min mann at jeg ikke orket hvis han ikke fikk dem til å være stille å komme på noen ny filmkveld. De er noen hyggelige damer, jeg liker dem, men vi er ganske forskjellige, men det er jo helt okey, min mann elsker dem jo og jeg ser jo de er gode venner Fins å vite at flere blir irritert av å bli forstyrret i handlingen. Det var ikke en film jeg ville valgt, men når jeg først satt der så tenkte jeg jo å få med meg handlingen, se hva dette var, men det var jo helt umulig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 18. september 2012 Skrevet 18. september 2012 Hei! Siden dette var en filmkveld og min manns venninner hadde valgt filmen så antar jeg at det var en film de var interessert i. Jeg formidlet til min mann at jeg ikke orket hvis han ikke fikk dem til å være stille å komme på noen ny filmkveld. De er noen hyggelige damer, jeg liker dem, men vi er ganske forskjellige, men det er jo helt okey, min mann elsker dem jo og jeg ser jo de er gode venner Fins å vite at flere blir irritert av å bli forstyrret i handlingen. Det var ikke en film jeg ville valgt, men når jeg først satt der så tenkte jeg jo å få med meg handlingen, se hva dette var, men det var jo helt umulig. Ja, man skulle jo tro de var interessert... Men, jeg har skjønt at det er flere måter å se en film på, min mann bryr seg ikke om han mister noen replikker, og kan hente seg kaffe underveis, mens jeg må ha pause på om jeg skal forlate rommet. Dvs. hvis det er en film jeg liker/ønsker å se, om det er en seriøs film der det faktisk betyr noe hva som skjer av småting og stemninger og små replikker.... Om jeg ser på en eller annen lettere meningsløs amerikansk komedie, bryr jeg meg ikke _så_ mye. Så, forskjellen er vel da hvor man setter den grensen...for min mann kommer kanskje alle filmer i denne kategorien "trenger_ikke_høre_alt" :-) Mens jeg har en grense et eller annet sted... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.