Gå til innhold

Førerkort og medisiner NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg får finlest utkastet og har satt meg inn i det, kommer det en egen tråd om dette.-- skrev du for en tid tilbake.

Er så spent på dette nye utkastet, da jeg etter reglene pr i dag sannsynligvis mister førerkortet. Men har håp om å få det tilbake hvis de modererer seg. Siste reglement var jo alt for strengt. Helt villt etter min mening.-- å miste førerkortet fordu man har en sykdomdom som angst og ikke tåler ssri. Jeg har aldri blitt sløv eller trett av disse medisinene.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må vise til den tabellen som står i IS-1348, pdf side 69, og som jeg også tidligere har vist til.

For diazepam (Valium), oksazepam (Sobril), Nitrazepam (Mogadon), flunitrazepam (Rohypnol), zopiklon (Imovane) og zolpidem (Stilnoct) er det ingen endringer i det nye forslaget.

For alprazolam (Xanor) og Klonazepam (Rivotril) er det nye forslaget langt strengere en det forrige ved at dosene er flyttet to kolonner til høyre i tabellen.

Skrevet

Jeg må vise til den tabellen som står i IS-1348, pdf side 69, og som jeg også tidligere har vist til.

For diazepam (Valium), oksazepam (Sobril), Nitrazepam (Mogadon), flunitrazepam (Rohypnol), zopiklon (Imovane) og zolpidem (Stilnoct) er det ingen endringer i det nye forslaget.

For alprazolam (Xanor) og Klonazepam (Rivotril) er det nye forslaget langt strengere en det forrige ved at dosene er flyttet to kolonner til høyre i tabellen.

Hvorfor er det egentlig blitt så mye strengere når maksdosen på Rivotril er 8 mg om dagen og det er det eneste som hjelper for bl.a myoclonus.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor er det egentlig blitt så mye strengere når maksdosen på Rivotril er 8 mg om dagen og det er det eneste som hjelper for bl.a myoclonus.

"For Rivotril og Xanor er minste tablettstyrke (0,5 mg) ekvipotent med 10 mg diazepam".

8 mg Rivotril tilsvarer altså Valium 160 mg. Det taler for seg.

15 mg Valium tilsvarer 1 promille alkohol i kjøreadferd/risiko.

Skrevet

Dette er forferdelig for alle oss med panikkangst. Ubehandlet er dette mye mer farlig i trafikken enn medisinerer mot det. Sist jeg fikk et anfall stoppet jeg midt i veien. Fikk hverken puste eller svelge, pluss hjertebank. Xanor hart hjulpet meg mot slike hendelser. I det forrige reglementet som kom i fjor kunne man bruke opp til 4 mg xanor. Og en ting til -- har man stått på disse medisinene noen år-- har de ikke samme virkning som da man startet. Det burde taes med i vurderingen. Hvis test personenene aldri har brukt benzo før. Hva mener psykiatere og leger om dette???

Skrevet

"For Rivotril og Xanor er minste tablettstyrke (0,5 mg) ekvipotent med 10 mg diazepam".

Men det er jo en god del som spiser den dosen som smertestillende og spasmedempende. Hvorfor kommer de da ikke med noe alternativ?

Er det sånn at ingen egentlig synes at funksjonshemmede skal ha et liv? Jeg tar ikke den dosen altså, men ikke hørt om et menneske som har fått beskjed om å stoppe og kjøre bil.

Skrevet

Dette tror jeg ikke er målbart. Også er det forskellige lidelser dette er medisiner for. Alkohol kan man velge bort. Og alkogrensen er jo og streng. Jeg kan iallefall med hånda npå hjertet si at jeg aldri har følt noen rus med det jeg inntar. Det er benzo de skal til livs. Helt tydelig.

Skrevet

Hva ned de med diabetes- har en kamerat som har kjørt ut to ganger da han fikk føling. Bare flaks at han overlevde den siste gangen. Men han kjører bil. Dette er helt villt. Og at o,5 mg xanor er samme som 10 mg valium er også helt villt. jeg tar begge og har tatt det i noen år. 5mg valium og 0,5 mg xanor virker likt på meg. Men vi reagerer veldig forskjellig. Hva med deg Dorthe -- står du og i fare for å miste førerkortet.??

Skrevet

Hva ned de med diabetes- har en kamerat som har kjørt ut to ganger da han fikk føling. Bare flaks at han overlevde den siste gangen. Men han kjører bil. Dette er helt villt. Og at o,5 mg xanor er samme som 10 mg valium er også helt villt. jeg tar begge og har tatt det i noen år. 5mg valium og 0,5 mg xanor virker likt på meg. Men vi reagerer veldig forskjellig. Hva med deg Dorthe -- står du og i fare for å miste førerkortet.??

Fastlegen min sier jeg kan kjøre på den dosen jeg tar, jeg har gått på samme dose i 12 år og antagelig hadde jeg blitt en utrolig dårlig sjåfør med masse spasmer og nervesmerter. Dessuten har jeg sluttet på morfin for å få beholde kjørekortet. Og jeg har kjørt skadefritt i over 20 år.

Men jeg tror de er de som går på medisiner pga psyken de skal ta, jeg mener ikke at det er riktig altså, for ingen nevrologer eller fysikalsk-medisinere har nevnt det og hadde ikke jeg lest dol så hadde jeg ikke hatt en anelse om dette.

Og så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke nekter de som går på antidepressive å kjøre. Man blir jo mye sløvere av det. Men etter som jeg husker så er det du og jeg som ikke tåler antidepressiva, jeg kunne knapt regne sammen 10 + 10 da jeg prøvde Cipramil.

Skrevet

Fastlegen min sier jeg kan kjøre på den dosen jeg tar, jeg har gått på samme dose i 12 år og antagelig hadde jeg blitt en utrolig dårlig sjåfør med masse spasmer og nervesmerter. Dessuten har jeg sluttet på morfin for å få beholde kjørekortet. Og jeg har kjørt skadefritt i over 20 år.

Men jeg tror de er de som går på medisiner pga psyken de skal ta, jeg mener ikke at det er riktig altså, for ingen nevrologer eller fysikalsk-medisinere har nevnt det og hadde ikke jeg lest dol så hadde jeg ikke hatt en anelse om dette.

Og så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke nekter de som går på antidepressive å kjøre. Man blir jo mye sløvere av det. Men etter som jeg husker så er det du og jeg som ikke tåler antidepressiva, jeg kunne knapt regne sammen 10 + 10 da jeg prøvde Cipramil.

SSRI gjorde meg "never mind" Jeg synes det var behagelig å ikke føle så mye.Og det er jo ingen bra følelse for en sjåfør som skal være våken. Og har hørt andre kalle seg "dopet" fordi de føler seg likeglad og gjør ting som de elles ikke ville ha gjort. Jeg tålte dem ikke- og fikk panikk angst. Det var farlig i trafikken. Og jeg er ikke den eneste som har fått panikkangst av dem. Det er benzo som skal til livs og altså for oss som bruker de mot angst da. Siden du får fortsette med din sykdom.

Skrevet

''Men jeg tror de er de som går på medisiner pga psyken de skal ta, jeg mener ikke at det er riktig altså, for ingen nevrologer eller fysikalsk-medisinere har nevnt det og hadde ikke jeg lest dol så hadde jeg ikke hatt en anelse om dette.''

Dette stemmer ikke. Både allmennleger, smertespesialister, nevrologer og fysikalsk-medisinere skal forholde seg til de nye retningslinjene. Tror imidlertid mange er unnlatende i forhold til folk som allerede har førerkort, men i forbindelse med legeattest til nye førerkort (f.eks. for de som skal ha spesialtilpasset bil, så kommer de ikke utenom å gjøre en vurdering).

For trafikksikkerheten (som jo hele dette regelverket handler om), så spiller det ingen rolle hvor kjipt det er for den enkelte å ikke få kjøre bil.

Skrevet

''Men jeg tror de er de som går på medisiner pga psyken de skal ta, jeg mener ikke at det er riktig altså, for ingen nevrologer eller fysikalsk-medisinere har nevnt det og hadde ikke jeg lest dol så hadde jeg ikke hatt en anelse om dette.''

Dette stemmer ikke. Både allmennleger, smertespesialister, nevrologer og fysikalsk-medisinere skal forholde seg til de nye retningslinjene. Tror imidlertid mange er unnlatende i forhold til folk som allerede har førerkort, men i forbindelse med legeattest til nye førerkort (f.eks. for de som skal ha spesialtilpasset bil, så kommer de ikke utenom å gjøre en vurdering).

For trafikksikkerheten (som jo hele dette regelverket handler om), så spiller det ingen rolle hvor kjipt det er for den enkelte å ikke få kjøre bil.

Jeg tviler egentlig ikke på det, men da burde de jo ha kommet med et alternativ for enten medisiner eller transport for dette gjelder jo utrolig mange folk hvis vi regner med både psyke og funksjonshemmede.

Skrevet

Det at vi har brukt dem i mange år slik at de ikke virker like sterkt på oss som på de som aldri har tatt dem før og , og fortsatt aldri har vært bort i noe i trafikken, burde som sagt taes med i vurderingen. Da jeg fikk panikkanangst av cipralex da jeg kjørte bil, og ikke turde kjøre mer begynte jeg på xanor,(fikk dem hovedsakelig på grunn av cipalex abstineneser )men deyt var latterlig nok at jeg skulle tørre å fortsette å kjøre bil at jeg fortsatte med dem. Fikk dem av psykiater.-han sa jeg ikke kunne bo der jeg bodde uten å kjøre bil. Men dette er 6 år siden. Bruker 1 mg.

Gjest Høstløvet
Skrevet

Det er ikke helt riktig, jeg kjenner en som fikk førerkortet inndratt selv om hun tok bare tok medisin slik det var blitt foreskrevet av legene på smerteklinikken.

Skrevet

Jeg tviler egentlig ikke på det, men da burde de jo ha kommet med et alternativ for enten medisiner eller transport for dette gjelder jo utrolig mange folk hvis vi regner med både psyke og funksjonshemmede.

Folk Oslo har jo et ganske godt transporttilbud da. Men dette er et kjempedilemma - skal man ta hensyn til den risikoen alle som kjører på benzo er for omgivelsene eller skal man ta hensyn til individet som trenger å få kjøre.

Skrevet

Det er ikke helt riktig, jeg kjenner en som fikk førerkortet inndratt selv om hun tok bare tok medisin slik det var blitt foreskrevet av legene på smerteklinikken.

Kjenner flere som bruker paralgin forte daglig, hva med dem? er de godkjent??

Skrevet

Jeg overskrider ikke akkurat dosen heller, jeg har trappet ned, men jeg kjenner at jeg blir irritabel over at myndigheten ikke bryr seg om konsekvensene når de gjør slike ting. Hadde de nekter folk å kjøre på antidepressiva og paracet hadde det blitt et helvete ;)

Skrevet

Det at vi har brukt dem i mange år slik at de ikke virker like sterkt på oss som på de som aldri har tatt dem før og , og fortsatt aldri har vært bort i noe i trafikken, burde som sagt taes med i vurderingen. Da jeg fikk panikkanangst av cipralex da jeg kjørte bil, og ikke turde kjøre mer begynte jeg på xanor,(fikk dem hovedsakelig på grunn av cipalex abstineneser )men deyt var latterlig nok at jeg skulle tørre å fortsette å kjøre bil at jeg fortsatte med dem. Fikk dem av psykiater.-han sa jeg ikke kunne bo der jeg bodde uten å kjøre bil. Men dette er 6 år siden. Bruker 1 mg.

Det som er problematisk med benzo, er at man i alle tester finner at kjøreferdighetene blir nedsatt SAMTIDIG som sjåførene overhodet ikke har noen opplevelse av dette. Dermed kan ikke sjåførens egenvurdering tillegges vekt.

Skrevet

Jeg overskrider ikke akkurat dosen heller, jeg har trappet ned, men jeg kjenner at jeg blir irritabel over at myndigheten ikke bryr seg om konsekvensene når de gjør slike ting. Hadde de nekter folk å kjøre på antidepressiva og paracet hadde det blitt et helvete ;)

''Hadde de nekter folk å kjøre på antidepressiva og paracet hadde det blitt et helvete ;)

''

Det er gjort en god del tester, og såvidt meg bekjent har man ikke funnet reduserte kjøreferdigheter hos folk etter at de har inntatt paracet. Antar at det samme gjelder AD siden de ikke er bekymret for dette.

Skrevet

Folk Oslo har jo et ganske godt transporttilbud da. Men dette er et kjempedilemma - skal man ta hensyn til den risikoen alle som kjører på benzo er for omgivelsene eller skal man ta hensyn til individet som trenger å få kjøre.

Det er ikke farlig å kjøre på disse mesisinene. Nå er det sikkert veldig ulik virkning her som på andre medisiner, men ikke sammelign dosering gitt av lege med rus. Man får inen rus av så små doser. De første reglene som kom i fjor var realistiske. Det som er på gang nå, er helt vill spør du meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...