Gå til innhold

Førerkort og medisiner NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overskrider ikke akkurat dosen heller, jeg har trappet ned, men jeg kjenner at jeg blir irritabel over at myndigheten ikke bryr seg om konsekvensene når de gjør slike ting. Hadde de nekter folk å kjøre på antidepressiva og paracet hadde det blitt et helvete ;)

Helt enig med deg der Dorthe. Men det er vel for mye penger i ssri til at de vil gjøre noe. Og en annen ting helt ut av emnet riktignok, men ungdommen og kanskje voksne også taster meldinger på mobilen mens de kjører. Jeg tror den mobilen er trafikkens verste fiende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Høstløvet
Skrevet

Kjenner flere som bruker paralgin forte daglig, hva med dem? er de godkjent??

Se veilederen punkt. 16.2.3

Skrevet

Det som er problematisk med benzo, er at man i alle tester finner at kjøreferdighetene blir nedsatt SAMTIDIG som sjåførene overhodet ikke har noen opplevelse av dette. Dermed kan ikke sjåførens egenvurdering tillegges vekt.

Så mye har jeg kjørt med benzo i blodet, at jeg vet det ikke er tilfelle. Hadde jeg hatt det minste tvil om mine kjøreferdigheter er jeg så samvittighetsfull at jeg hadde lagt kjøring helt på hylla. Hvem skal man spørre da?? de som testes har sannsynligvis aldri tatt de før. For oss som har brukt de mange år er ikke vikrningen mer enn halv av hva det engang var. Og det burde taes med i vurderingen.

Skrevet

Folk Oslo har jo et ganske godt transporttilbud da. Men dette er et kjempedilemma - skal man ta hensyn til den risikoen alle som kjører på benzo er for omgivelsene eller skal man ta hensyn til individet som trenger å få kjøre.

Det er jo det.

Vi har jo 1,5 turer i uka, det er jo ganske bra, men derimot kan man ikke reise ellers i landet så det er drawbacket. Og jeg har bosatt meg på et bra sted, tenk om jeg hadde bodd på Holmlia, så jeg hadde sikkert klart meg nesten ut hele året.

Men alle kan ikke bo her, det er jo en kjennsgjerning.

Skrevet

''Hadde de nekter folk å kjøre på antidepressiva og paracet hadde det blitt et helvete ;)

''

Det er gjort en god del tester, og såvidt meg bekjent har man ikke funnet reduserte kjøreferdigheter hos folk etter at de har inntatt paracet. Antar at det samme gjelder AD siden de ikke er bekymret for dette.

Jeg blir kjempesløv av AD, men vet jo godt at ikke alle blir det. Og til og med på Rivotril så står det at man blir sløv i begynnelsen, men at det bedrer seg etterhvert.

Skrevet

Helt enig med deg der Dorthe. Men det er vel for mye penger i ssri til at de vil gjøre noe. Og en annen ting helt ut av emnet riktignok, men ungdommen og kanskje voksne også taster meldinger på mobilen mens de kjører. Jeg tror den mobilen er trafikkens verste fiende.

Jeg tror at ansvarsfulle mennesker godt vet når de kan kjøre eller bør la være. Hvis jeg har drukket så kjører jeg ikke bil dagen derpå engang så du aner ikke hvor mange julebord jeg har stått over fordi jeg må kjøre bil hjem siden julebordet blir arrangert utenfor Oslo. Jeg er allerede invitert på et i Asker og drar ikke hvis jeg må kjøre hjem sjøl.

Skrevet

Det som er problematisk med benzo, er at man i alle tester finner at kjøreferdighetene blir nedsatt SAMTIDIG som sjåførene overhodet ikke har noen opplevelse av dette. Dermed kan ikke sjåførens egenvurdering tillegges vekt.

Ifjor 22.06 under link xanor, skrev NHD til meg følgende:Når man bruker flere mediksamenter under grensen,må man forsøke å beregne totaleffekten.Etter min mening ligger du klart innefor den gruppen som bør få dispensasjon"

Jeg bruker samme nå. Hva har skjedd på det året.

Skrevet

Det er jo det.

Vi har jo 1,5 turer i uka, det er jo ganske bra, men derimot kan man ikke reise ellers i landet så det er drawbacket. Og jeg har bosatt meg på et bra sted, tenk om jeg hadde bodd på Holmlia, så jeg hadde sikkert klart meg nesten ut hele året.

Men alle kan ikke bo her, det er jo en kjennsgjerning.

noen som har link til det nye reglementet som kom ifjor?

Skrevet

Ifjor 22.06 under link xanor, skrev NHD til meg følgende:Når man bruker flere mediksamenter under grensen,må man forsøke å beregne totaleffekten.Etter min mening ligger du klart innefor den gruppen som bør få dispensasjon"

Jeg bruker samme nå. Hva har skjedd på det året.

''

Jeg bruker samme nå. Hva har skjedd på det året.''

Men har du fått avslag? Eller er det den endrede vurderingen av xanor du frykter?

Skrevet

Dette tror jeg ikke er målbart. Også er det forskellige lidelser dette er medisiner for. Alkohol kan man velge bort. Og alkogrensen er jo og streng. Jeg kan iallefall med hånda npå hjertet si at jeg aldri har følt noen rus med det jeg inntar. Det er benzo de skal til livs. Helt tydelig.

''Det er benzo de skal til livs. Helt tydelig.''

Det de skal til livs er ruspåvirket kjøring.

Skrevet

Så mye har jeg kjørt med benzo i blodet, at jeg vet det ikke er tilfelle. Hadde jeg hatt det minste tvil om mine kjøreferdigheter er jeg så samvittighetsfull at jeg hadde lagt kjøring helt på hylla. Hvem skal man spørre da?? de som testes har sannsynligvis aldri tatt de før. For oss som har brukt de mange år er ikke vikrningen mer enn halv av hva det engang var. Og det burde taes med i vurderingen.

''Hadde jeg hatt det minste tvil om mine kjøreferdigheter er jeg så samvittighetsfull at jeg hadde lagt kjøring helt på hylla. Hvem skal man spørre da?? de som testes har sannsynligvis aldri tatt de før''

Et av hovedpoengene i den undersøkelsen jeg refererte til, var at vedkommende selv ikke merket noe til den reduserte kjøreferdigheten som ble påvist gjennom testing. Dersom din teori om at de som ble testet aldri hadde brukt benzo før, så er det usannsynlig at de overhodet ikke skulle merke noe. 5 mg vival til en som aldri har prøvd det før, vil vanligvis medføre at vedkommende tydelig kjenner den beroligende virkningen.

Jeg har ikke uttalt med om hvorvidt jeg mener de vurderingene som er gjort mht medikamenter og bilkjøring er rimelige for enkeltindividet eller ikke, men jeg mener det er meningsløst å hardnakket påstå at kjøreferdighetene ikke påvirkes overhodet. Hvorfor i all verden mener man da at benzo utgjør en store fare mht trafikksikkerhet?

Skrevet

Jeg blir kjempesløv av AD, men vet jo godt at ikke alle blir det. Og til og med på Rivotril så står det at man blir sløv i begynnelsen, men at det bedrer seg etterhvert.

Det problematiske med benzo er jo undersøkelsene som viser betydelig redusert kjøreferdighet uten at individet merker det selv.

Skrevet

Det problematiske med benzo er jo undersøkelsene som viser betydelig redusert kjøreferdighet uten at individet merker det selv.

''undersøkelsene som viser betydelig redusert kjøreferdighet uten at individet merker det selv.''

Er disse "undersøkelsene" gjort på nylig introduserte fro ulike medikamenter av denne typen? Eller er undersøkelsene også gjort på de som feks bruker disse medikamentene daglig og har gjort det i åresvis?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''undersøkelsene som viser betydelig redusert kjøreferdighet uten at individet merker det selv.''

Er disse "undersøkelsene" gjort på nylig introduserte fro ulike medikamenter av denne typen? Eller er undersøkelsene også gjort på de som feks bruker disse medikamentene daglig og har gjort det i åresvis?

Undersøkelsene er selvsagt ikke gjort på jomfruelige brukere.

Skrevet

Undersøkelsene er selvsagt ikke gjort på jomfruelige brukere.

Takk for informasjonen.

Skrevet

''Det er benzo de skal til livs. Helt tydelig.''

Det de skal til livs er ruspåvirket kjøring.

Jeg er overhodet ikke ruset på 1 mg xanor. Fælt at angstmediser jeg har fått av psykiater skal assoieres med å være narkoman. Det er ikke alle som tåler ssri, og ubehandlet panikkangst er ulevelig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er overhodet ikke ruset på 1 mg xanor. Fælt at angstmediser jeg har fått av psykiater skal assoieres med å være narkoman. Det er ikke alle som tåler ssri, og ubehandlet panikkangst er ulevelig.

Dette har ingenting med narkomani eller slike ting å gjøre.

Dette handler om vitenskapelige tester som viser nedsatt kjøreferdighet og dermed økt risiko i trafikken. Testene trenger ikke samsvare med førerens subjektive opplevelse av egen kjøreferdighet.

Skrevet

''Jeg er overhodet ikke ruset på 1 mg xanor.''

Dette er din subjektive oppfatning. Undersøkelser viser jo at de som bruker beroligende medikamenter i i en viss dose ikke reagerer som de som ikke er påvirket av denne type medisiner.

''Fælt at angstmediser jeg har fått av psykiater skal assoieres med å være narkoman.''

Jeg kan ikke se at det er "greia" her, altså hvorvidt du anses som narkoman eller ikke. Det som er greia er hvorvidt du, med din døgndose av din medisin er like kapabel til å kjøre bil som de som ikke bruker slik medisin. Om du med din dose er å betrakte som en fare bak rattet med tanke på at du kan komme til å skade andre ved at du ikke er "med" slik det er viktig å være "med" når man bruker motoriserte kjøretøy eller maskiner.

''Det er ikke alle som tåler ssri, og ubehandlet panikkangst er ulevelig.''

Jeg vet. Jeg tåler ikke selv SSRI og i den tiden jeg hadde panikkangst brukte jeg Vival som et hjelpemiddel. Da lot jeg bilen stå fordi jeg antok at jeg kunne være påvirket selv om det ikke føltes slik. Har du mottatt annen hjelp for din panikkangst enn medisiner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...