Gå til innhold

"Å pynte på sannheten"

Anbefalte innlegg

Gjest usikkerpådette
Skrevet

Har i en relativt nyoppstartet terapigruppe viklet meg inn i en del halvsannheter om meg selv. Det vil si at jeg på lik linje med de andre der har blitt stilt spørsmål om meg selv og min hverdag (stort sett «ufarlige» hverdagssituasjoner), men i stedet for å fortelle hvordan jeg virkelig har det, så har jeg latt de anta ting og ikke korrigert opplysningene. Jeg har på en måte «pyntet litt på sannheten». Har nå innsett at dette ikke var så lurt og vil gjerne forandre på det, men er usikker på hvordan jeg skal gå videre med dette til gruppa, hva de vil tenke om meg om jeg sier sannheten slik den er og hvordan dette kan ødelegge relasjonen mellom meg og de andre i gruppa (vil de stole på meg?). Det som er blitt fremstilt feil er blant annet; Jeg lot de tro at jeg var ansatt på det stedet jeg jobber, men i virkeligheten er jeg på tiltak gjennom NAV. Jeg lot de tro at jeg parkerer et godt stykke unna sykehuset og går siste biten på grunn av lite parkeringsplasser der, men sannheten er at jeg ikke tør å kjøre i sentrum av byen. Jeg lot de tro at jeg bor selvstendig, mens jeg i virkeligheten bor i en liten leilighet i huset til foreldrene mine fordi jeg ikke takler å bo alene. Dette er ting jeg skammer meg over å fortelle om og det var derfor lett å ta den «varianten» jeg presenterer til fremmede i sosiale sammenhenger om jeg blir nødt til å si noe om meg selv (ved at jeg er veldig lite detaljert om ting og lar den/de andre anta ting selv) og å la de tro at alt er helt fint og uproblematisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ta opp dette som et tema da? at du alltid har som vane å pynte på sannheten, at dette er noe du automatisk gjør når du møter nye mennesker. Det ville jeg ha sagt hvis jeg først hadde viklet meg inn i noe sånt. Det er viktig at du er ærlig i en terapi situasjon, det er jo bare deg det går utover hvis du lyger for dem.

Vil ellers si at det er vanlig å si halve sannheten når man møter nye mennesker. Det forstår nok alle. Jeg velger også å fortelle det jeg er mest stolt av med meg selv når jeg møter nye folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...