Gå til innhold

Hvordan slutte å tro på dette?

Anbefalte innlegg

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Jeg tror jeg har endel tvangstanker og handlinger. Har erfaring på at det jeg tenker ofte slår til, da slike litt katastrofale ting. Så tar jeg på meg skylden for dette fordi jeg har tenkt "feil". Jeg spør meg selv om hvilken sammenheng det egentlig kan ha at jeg tenker en ting og så f.eks. dør en person?

Bare det at jeg tørr ikke la være. Idag må jeg besøke min far for hvis jeg lar det være vil han dø. Jeg har masse sånne tanker og handlinger. Hvordan kan jeg tørre å utfordre dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke besøk din far, da vil du se at han dør ikke...

Gjelder også andre ting, ikke gjør det. Da ser du at det skjer ikke katastrofale ting fordet, da slipper tankene fortere taket.

Gjest slitsomt dette
Skrevet

Ikke besøk din far, da vil du se at han dør ikke...

Gjelder også andre ting, ikke gjør det. Da ser du at det skjer ikke katastrofale ting fordet, da slipper tankene fortere taket.

Ja, må vel prøve å utfordre det. Jeg har veldig mye sånne tanker. Er veldig overtroisk også, kan hende det er derfor. Det er så ille at jeg føler noen overvåker meg enkelte ganger for at jeg skal "oppføre" meg skikkelig og gjøre som tankene sier.

Noen ganger får jeg det for meg at jeg ikke må tenke på en tanke for da skjer en katastrofe. Men det er jo veldig vanskelig å la være å tenke. Dette skjer spesielt når jeg har mye å gjøre, eller det er mye som skjer. Får veldig lett skyldfølelse og tenker at mye er min skyld fordi jeg har tenkt feil, eller jeg har gjort noe galt.

Skrevet

Ja, må vel prøve å utfordre det. Jeg har veldig mye sånne tanker. Er veldig overtroisk også, kan hende det er derfor. Det er så ille at jeg føler noen overvåker meg enkelte ganger for at jeg skal "oppføre" meg skikkelig og gjøre som tankene sier.

Noen ganger får jeg det for meg at jeg ikke må tenke på en tanke for da skjer en katastrofe. Men det er jo veldig vanskelig å la være å tenke. Dette skjer spesielt når jeg har mye å gjøre, eller det er mye som skjer. Får veldig lett skyldfølelse og tenker at mye er min skyld fordi jeg har tenkt feil, eller jeg har gjort noe galt.

Hvis du klarer å teste ut noen positive varianter (av typen "jeg vinner i Lotto hvis jeg går baklengs hjem), er det sikkert lettere å få "bevis" for at det ikke stemmer.

Kanskje du kan starte med å gjøre noen små, men vesentlige, forandringer. F.eks. skal du ikke besøke faren din i dag, men på fredag - og ikke fordi du må, men fordi det er hyggelig (i det minste for ham).

Skrevet

Hvis det tar helt over kan du prøve antipsykotika, da roer det seg. Tankene forandrer seg faktisk da, en blir ikke så opptatt av det lenger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tanker er bare tanker og kun det.

Som en annen skriver, kan du jo teste ut dette med at tankene kan påvirke noe.

Tenk f. eks at din beste venninne skal vinne i pengespill. Tenk at det skal bli lysere dager frem til jul. Tenk at jula blir avskaffet eller andre positive ting for menneskene rundt deg.

Enten skjer dette ikke- da kan du ikke påvirke med tankene. Eller det skjer - da kan du fortsette å gjøre gode gjerninger.

Skrevet

Tenk f. eks at din beste venninne skal vinne i pengespill. Tenk at det skal bli lysere dager frem til jul. Tenk at jula blir avskaffet eller andre positive ting for menneskene rundt deg.

Enten skjer dette ikke- da kan du ikke påvirke med tankene. Eller det skjer - da kan du fortsette å gjøre gode gjerninger.

Hei!

'' Tenk at jula blir avskaffet eller andre positive ting for menneskene rundt deg.''

Er du Thorsen ? :-)

Gjest slitsomt dette
Skrevet

''Som en annen skriver, kan du jo teste ut dette med at tankene kan påvirke noe. ''

Jeg har jo testet det ut og erfart at det har stemt i noen tilfeller. Kræsjet ganske voldsomt med bil engang, dødsulykke. Hadde jeg fulgt tanken min den gangen, som sa meg at jeg burde vaske ferdig huset før jeg dro. hadde en person sannsynligvis vært i live idag.

Det er sånne ting som gjør at jeg ikke tørr annet enn å følge disse tankene. Jeg har sluttet å vaske og telle når jeg drikker vann f.eks.; det har gått bra. Jeg tror bare at alt er min skyld.

Skrevet

''Som en annen skriver, kan du jo teste ut dette med at tankene kan påvirke noe. ''

Jeg har jo testet det ut og erfart at det har stemt i noen tilfeller. Kræsjet ganske voldsomt med bil engang, dødsulykke. Hadde jeg fulgt tanken min den gangen, som sa meg at jeg burde vaske ferdig huset før jeg dro. hadde en person sannsynligvis vært i live idag.

Det er sånne ting som gjør at jeg ikke tørr annet enn å følge disse tankene. Jeg har sluttet å vaske og telle når jeg drikker vann f.eks.; det har gått bra. Jeg tror bare at alt er min skyld.

Du er ikke alene om sånne tanker. Barn tar ofte på seg skylden for foreldrenes sykdommer. Noen kan tenke at hvis de klarer å gå på et hellegulv uten å tråkke på en sprekk, så vil ikke noe glt skje.

Men de fleste barn vokser av seg sånne tanker. Hvorfor har ikke du gjort det tro?

Kan det hjelpe deg å vite at andre også har det sånn? Og at ikke alle kan kontollere verden? Noe som igjen skulle vise at ingen av dere kan det.

At den personen døde var vldig trist, men ikke din feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...