Gå til innhold

seponering av xanor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nhd: Jeg er 59 år,lider av bipolar lidelse. Fikk for ca 1/2 år siden

xanor 6 mg pr dag.Legen roste middelet,men nå er jeg veldig plaget av økt tremor,angst,depresjon samt aggresjon.Skal til legen om 2 uker og vil gjerne sepponere og da lurer jeg på om event flunipan kan brukes i den fasen? Hvis seponering med

Xanor,hvordan dose og hvor lenge? Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seponering av benzo foregår ved at en tar ganske mye i starten og bruker mer tid på slutten.

Du kan gjøre det på to måter:

1. Kun nedtrapping av Xanor. Du kan trappe ned 1 mg hver 4 dag til du er på 3 mg. Deretter tar du det neste mg etter 10 dager (da er du på 2 mg). Deretter tar du et halvt mg per uke to ganger (da er du på 1 mg). Så bruker du 1 mg i to uker og deretter 0,5 mg i to-fire uker.

2. Du bytter med Sobril. Du starter med Sobril 15 mg x 4. Samtidig går du direkte ned til 3 mg. Deretter tar du bort et mg hver uke. Da har du seponert alt av Xanor på tre uker.

Så bruker du kun Sobril 60 mg i to uker. Deretter tar du bort 15 mg hver annen uke.

Lykke til :-)

Skrevet

Nedtrapping og seponering skal gjøres med høyst 0,5 mg pr. uke. med Alprazolam.

Dette står i Felleskalalogen.

Men jeg sverger til NHD's nedtrapping logikk. Den virker mer seriøs synes jeg mht. nedtrapping av Xanor.

Gå for NHD's oppskrift !

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...