Gå til innhold

Innlegg som er mer enn 3-5 år gamle


Gjest gammel dolbruker

Anbefalte innlegg

Gjest gammel dolbruker

Jeg har vært aktiv dol'er i mange år, og har fått veldig mye positivt ut av dol-samfunnet. Fått og gitt råd, fleipet og tullet, og kommentert på nyttige og unyttige ting, og ikke minst lært utrolig mye om mange ulike mennesker og situasjoner.

Nå har jeg imidlertid fått meg en vekker. Jeg har søkt på mine egen innlegg, og ser at det ligger tusener av innlegg lagret under mitt nick. Jeg har jo hele tiden forsåvidt visst dette, men jeg har fått meg et slag i trynet akkurat nå.

Jeg ser at jeg ikke var så veldig privat de første årene, og har slengt ut mye både av privat karakter av frustrasjon og fleiping på både samlivsforumet og sex-forumet - og synes egentlig ikke dette er så gøy å ha koplet til mitt nick nå. En lærer jo hele tiden, og nettbruken har jo utviklet seg veldig de siste ti årene.

Er det mulig for DOL å slette de gamle innleggene (tenker på alle før f.eks. 1.1.2009, eller en annen gitt dato? Tenker ikke på bare mine innlegg da, men alles. Hvis ikke dere vil eller ikke ønsker dette - hva er argumentene for å beholde dem synlige for alle og enhver så lenge?

Jovisst kan det være gøy å lete i gamle innlegg fra da ungene var små og få frem gjemte og glemte minner - men det er ikke så moro å lese om frustrasjoner og leie ting....

Den som finner ut hvem jeg er i RL har virkelig litt av en lektyre å dukke ned i dersom han/hun ønsker.... :-(

Webbis - kan du si litt om policien for lagring av gamle innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg og synes at innleggene burde slettes automatisk etter 2-3 år.

Jeg er både enig og ikke.

Etter et tips søkte jeg på nicket rosanna (tror jeg det var) en gang, og lo så jeg ramlet av stolen. Hun var røff i kantene, men skrev så morsomt at jeg sjelden har opplevd maken.

Og dette var før min tid, på 1990- tallet, tror jeg. Mens Grünfeldt var fagmann på sex. Hun herjet med ham også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dol hadde jo som politikk å slette innlegg etter 2-3 mnd. Det stod det på alle forumene. Det var også grunnen til at f.eks. jeg ikke var så redd for å være peronlig.

Men etter diverse etterlysninger av sletting, har de i stedet fjernet teksten om fortalte om sletting. Pinlig for dol ...

Jeg antar grunnen er at de rett og slett ikke klarer å slette automatisk. Kun manuelt, noe om ville være en uoverkommelig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg og andre her. Men kynisk inntil beinet som jeg er, så tipper jeg at det aldri kommer på tale.

Jeg trøster meg med at før eller senere krasjer alle servere... ;0)

Japansk feilmelding for noen år siden " Her i går, borte i dag.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Jeg er enig med deg og andre her. Men kynisk inntil beinet som jeg er, så tipper jeg at det aldri kommer på tale.

Jeg trøster meg med at før eller senere krasjer alle servere... ;0)

Japansk feilmelding for noen år siden " Her i går, borte i dag.."

Mja - vet ikke helt om jeg tør håpe på krasing av server. Finner innlegg som er ti år gamle i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gammel dolbruker

Dol hadde jo som politikk å slette innlegg etter 2-3 mnd. Det stod det på alle forumene. Det var også grunnen til at f.eks. jeg ikke var så redd for å være peronlig.

Men etter diverse etterlysninger av sletting, har de i stedet fjernet teksten om fortalte om sletting. Pinlig for dol ...

Jeg antar grunnen er at de rett og slett ikke klarer å slette automatisk. Kun manuelt, noe om ville være en uoverkommelig jobb.

Jeg visste ikke at det opprinnelig stod at de skulle slette kontinuerlig. Da er det jo enda mer klanderverdig enn jeg tenkte, at de lar innleggene stå så lenge.

Men - vi har jo selvsagt ansvar hver enkel, om hva vi skriver....

Det må da kunne gå an å slette etter dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Jeg er både enig og ikke.

Etter et tips søkte jeg på nicket rosanna (tror jeg det var) en gang, og lo så jeg ramlet av stolen. Hun var røff i kantene, men skrev så morsomt at jeg sjelden har opplevd maken.

Og dette var før min tid, på 1990- tallet, tror jeg. Mens Grünfeldt var fagmann på sex. Hun herjet med ham også.

Jeg har også funnet morsomme innlegg fra lang tid tilbake - men når jeg veier det opp mot det å kople en del løsslupne innlegg til mitt nick, så veier sletting av disse tyngst, mener jeg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk nettvett

Jeg visste ikke at det opprinnelig stod at de skulle slette kontinuerlig. Da er det jo enda mer klanderverdig enn jeg tenkte, at de lar innleggene stå så lenge.

Men - vi har jo selvsagt ansvar hver enkel, om hva vi skriver....

Det må da kunne gå an å slette etter dato?

''Men - vi har jo selvsagt ansvar hver enkel, om hva vi skriver....''

Nettopp. Bør ikke være noen overraskelse at ting blir liggende lenge. Noen av de som har utlevert personlige forhold mest, har blitt advart av andre dolere, men uten at det har blitt tatt godt i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men - vi har jo selvsagt ansvar hver enkel, om hva vi skriver....''

Nettopp. Bør ikke være noen overraskelse at ting blir liggende lenge. Noen av de som har utlevert personlige forhold mest, har blitt advart av andre dolere, men uten at det har blitt tatt godt i mot.

Hvorfor skulle ikke det være overraskede? Når man er ny på et offentlig forum og leser rettningslinjene på forumet, så stoler man jo på det an leser! Man regner jo med at profesjonelle driftere har kontroll og vet hva de driver med. At man etter noen år erfarer at det ikke stemmer og innlegg blir værende er en helt annen sak.

I mange år lovte webasterne at de "snart" skulle slette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Hvorfor skulle ikke det være overraskede? Når man er ny på et offentlig forum og leser rettningslinjene på forumet, så stoler man jo på det an leser! Man regner jo med at profesjonelle driftere har kontroll og vet hva de driver med. At man etter noen år erfarer at det ikke stemmer og innlegg blir værende er en helt annen sak.

I mange år lovte webasterne at de "snart" skulle slette.

''Når man er ny på et offentlig forum og leser rettningslinjene på forumet, så stoler man jo på det an leser! Man regner jo med at profesjonelle driftere har kontroll og vet hva de driver med. ''

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Jeg er helt enig med deg og synes at innleggene burde slettes automatisk etter 2-3 år.

Automatisk sletting etter 2-3 år hadde vært greit ja. Hvordan kan en gå frem for å få webmastere og driftere av DOL til å vurdere dette på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gammel dolbruker

Det foreligger ingen konkrete planer om sletting av eldre innlegg pr dags dato.

Men hva med det Hulderen henviser til da - at det i en lang periode stod på nettsiden at innlegg skulle slettes etter en tid?

Hva er argumentasjonen deres for å la være og slette? Er det kostnadsmessige argumenter, eller er det teknisk umulig å gjøre det, eller ønsker dere at brukerne skal benyttes seg av søkfunksjonen og finne frem innlegg som er mange år gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Men hva med det Hulderen henviser til da - at det i en lang periode stod på nettsiden at innlegg skulle slettes etter en tid?

Hva er argumentasjonen deres for å la være og slette? Er det kostnadsmessige argumenter, eller er det teknisk umulig å gjøre det, eller ønsker dere at brukerne skal benyttes seg av søkfunksjonen og finne frem innlegg som er mange år gamle?

Det er mange år siden det ble planlagt regelmessig sletting.

Alle grunnene du oppgir er relevante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moderator

Jeg har også funnet morsomme innlegg fra lang tid tilbake - men når jeg veier det opp mot det å kople en del løsslupne innlegg til mitt nick, så veier sletting av disse tyngst, mener jeg da :-)

''Jeg har også funnet morsomme innlegg fra lang tid tilbake - men når jeg veier det opp mot det å kople en del løsslupne innlegg til mitt nick, så veier sletting av disse tyngst, mener jeg da :-)''

¨

Det er forståelig at du ønsker deg sletting for din egen del. Samtidig må du etter vår oppfatning ta ansvar selv for at du har valgt å utlevere deg såpass mye. Det fremkommer av en del eldre tråder at du har blitt advart av andre brukere nettopp i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

''Jeg har også funnet morsomme innlegg fra lang tid tilbake - men når jeg veier det opp mot det å kople en del løsslupne innlegg til mitt nick, så veier sletting av disse tyngst, mener jeg da :-)''

¨

Det er forståelig at du ønsker deg sletting for din egen del. Samtidig må du etter vår oppfatning ta ansvar selv for at du har valgt å utlevere deg såpass mye. Det fremkommer av en del eldre tråder at du har blitt advart av andre brukere nettopp i forhold til dette.

Du har rett i at jeg (og andre) fra tid til annen har fått tilbakemeldinger på at jeg har utlevert meg for mye. Jeg for min del har vel tenkt slik at jeg står inne for det jeg skriver overfor andre dol'ere, men at jeg hele tiden har håpet at ikke noen i min nære krets finner nettstedet og interesserer seg såpass for det at de vil kunne gjenkjenne meg.

Jeg har søkt litt i gamle innlegg før, men har nok søkt på en annen måte, fordi jeg var faktisk ikke klar over at jeg fremdeles kan finne innlegg som er fra år 2000. Det var jo en stor omlegging noen år seinere, og jeg trodde at mye forsvant da. Men der tok jeg altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Det er mange år siden det ble planlagt regelmessig sletting.

Alle grunnene du oppgir er relevante.

''Webbis - kan du si litt om policien for lagring av gamle innlegg?

''

Synes vel ikke at du svarte helt på det jeg spurte om.

Kan du fortelle litt om hvordan dere tenker vedrørende det å ta vare på så mange hundretusener av innlegg som er opptil 14 (?) år gamle (var det ikke i 1998 DOL ble opprettet tro?)? Hva er hensikten med å lagre disse og ha dem tilgjengelig for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg av natur ganske så paranoid, så jeg bruker nesten aldri fast nick. ;)

Men når det er sagt forstår jeg deg veldig godt, og jeg merker jeg blir utrolig irritert over manglende vilje til å slette gamle innlegg. En skulle nesten spurt datalagringsdirektivet eller forbrukerrådet om det i det hele tatt er lov å samle på så gammel informasjon som kan knyttes til en bestemt bruker. Alle med sære interesser kan fint lage en "profil" over et nick og finne ut utrolig mye som kanskje til syvende og sist fører til gjenkjennelse i RL.

Egentlig burde dol sterkt advare folk mot å legge ut for mye sensitiv informasjon om seg selv og sine. Jeg har gjort det mye, men bruker gjerne ulike signaturer. Men selv dette kan de spesielt interesserte finne ut av og avsløre hvem jeg er i virkeligheten.

Jeg ser nytten av ulike forum fordi man der kan dele forskjellige ting. Men tør man til slutt ikke å si noe personlig av redsel for å bli gjenkjent i RL, faller liksom gleden bort. Det hadde vært mye enklere og bedre for den enkelte bruker om informasjon automatisk ble slettet etter en viss tid. La oss si toppen et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Heldigvis er jeg av natur ganske så paranoid, så jeg bruker nesten aldri fast nick. ;)

Men når det er sagt forstår jeg deg veldig godt, og jeg merker jeg blir utrolig irritert over manglende vilje til å slette gamle innlegg. En skulle nesten spurt datalagringsdirektivet eller forbrukerrådet om det i det hele tatt er lov å samle på så gammel informasjon som kan knyttes til en bestemt bruker. Alle med sære interesser kan fint lage en "profil" over et nick og finne ut utrolig mye som kanskje til syvende og sist fører til gjenkjennelse i RL.

Egentlig burde dol sterkt advare folk mot å legge ut for mye sensitiv informasjon om seg selv og sine. Jeg har gjort det mye, men bruker gjerne ulike signaturer. Men selv dette kan de spesielt interesserte finne ut av og avsløre hvem jeg er i virkeligheten.

Jeg ser nytten av ulike forum fordi man der kan dele forskjellige ting. Men tør man til slutt ikke å si noe personlig av redsel for å bli gjenkjent i RL, faller liksom gleden bort. Det hadde vært mye enklere og bedre for den enkelte bruker om informasjon automatisk ble slettet etter en viss tid. La oss si toppen et halvt år.

''En skulle nesten spurt datalagringsdirektivet eller forbrukerrådet om det i det hele tatt er lov å samle på så gammel informasjon som kan knyttes til en bestemt bruker. Alle med sære interesser kan fint lage en "profil" over et nick og finne ut utrolig mye som kanskje til syvende og sist fører til gjenkjennelse i RL.''

Ja - tviler vel egentlig på at dette kan være lov.

''Egentlig burde dol sterkt advare folk mot å legge ut for mye sensitiv informasjon om seg selv og sine.''

Det står vel noe i retningslinjene om det, tror jeg. Pluss at enkelte bruker av og til advarer folk som skriver mye personlig om seg selv. Men det er ikke alltid det når inn før en plutselig virkelig er gjenkjent.

''Jeg har gjort det mye, men bruker gjerne ulike signaturer. Men selv dette kan de spesielt interesserte finne ut av og avsløre hvem jeg er i virkeligheten.''

Jeg har også innimellom brukt anonyme nick, men har hatt fast nick i veldig mange år. Anonyme nick har blitt brukt når det er spesielt personlige/intime ting som er blitt sagt, men noen ganger har jeg droppet det fordi jeg tenker at det ikke gjør noe om dolgjengen leser dette om meg.

De første årene på dol var det vanlig å fortelle hvilke navn en hadde på barna. Dersom barnas navn, stedsnavn og ulike hendelser koples sammen, er det jo veldig enkelt å finne ut hvem nicket tilhører. I fjor en gang dumpet jeg borti en gammel tråd der en doler skrev om barna sine med virkelige navn. Jeg skrev da mail til webmaster og ba om sletting (selv om det ikke var mine barn). Tråden ble slettet kjapt. Så webbis har nok forståelse for at vi kan ønske sletting av enkelttråder, men det er trolig et teknisk spørsmål om automatisk sletting etter en gitt dato.

''Jeg ser nytten av ulike forum fordi man der kan dele forskjellige ting. Men tør man til slutt ikke å si noe personlig av redsel for å bli gjenkjent i RL, faller liksom gleden bort. Det hadde vært mye enklere og bedre for den enkelte bruker om informasjon automatisk ble slettet etter en viss tid. La oss si toppen et halvt år.''

Veldig enig. Det blir fort tamt og kjedelig dersom vi må anonymisere alt vi skriver. Automatisk sletting hadde vært veldig greit. Håper denne tråden kan sette fokus på det, og kanksje føre til en endring? Håpet er jo der, selv om det er syltynt og lysegrønt, siden saken har vært oppe før, og webmaster har sagt nei før.

Håper webmaster kommer med en argumentasjon for hvorfor de velger slik de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...