Gå til innhold

Innlegg som er mer enn 3-5 år gamle


Gjest gammel dolbruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg og andre her. Men kynisk inntil beinet som jeg er, så tipper jeg at det aldri kommer på tale.

Jeg trøster meg med at før eller senere krasjer alle servere... ;0)

Japansk feilmelding for noen år siden " Her i går, borte i dag.."

Det hjelper lite med serverkrasj hvis de har gode backuprutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''En skulle nesten spurt datalagringsdirektivet eller forbrukerrådet om det i det hele tatt er lov å samle på så gammel informasjon som kan knyttes til en bestemt bruker. Alle med sære interesser kan fint lage en "profil" over et nick og finne ut utrolig mye som kanskje til syvende og sist fører til gjenkjennelse i RL.''

Ja - tviler vel egentlig på at dette kan være lov.

''Egentlig burde dol sterkt advare folk mot å legge ut for mye sensitiv informasjon om seg selv og sine.''

Det står vel noe i retningslinjene om det, tror jeg. Pluss at enkelte bruker av og til advarer folk som skriver mye personlig om seg selv. Men det er ikke alltid det når inn før en plutselig virkelig er gjenkjent.

''Jeg har gjort det mye, men bruker gjerne ulike signaturer. Men selv dette kan de spesielt interesserte finne ut av og avsløre hvem jeg er i virkeligheten.''

Jeg har også innimellom brukt anonyme nick, men har hatt fast nick i veldig mange år. Anonyme nick har blitt brukt når det er spesielt personlige/intime ting som er blitt sagt, men noen ganger har jeg droppet det fordi jeg tenker at det ikke gjør noe om dolgjengen leser dette om meg.

De første årene på dol var det vanlig å fortelle hvilke navn en hadde på barna. Dersom barnas navn, stedsnavn og ulike hendelser koples sammen, er det jo veldig enkelt å finne ut hvem nicket tilhører. I fjor en gang dumpet jeg borti en gammel tråd der en doler skrev om barna sine med virkelige navn. Jeg skrev da mail til webmaster og ba om sletting (selv om det ikke var mine barn). Tråden ble slettet kjapt. Så webbis har nok forståelse for at vi kan ønske sletting av enkelttråder, men det er trolig et teknisk spørsmål om automatisk sletting etter en gitt dato.

''Jeg ser nytten av ulike forum fordi man der kan dele forskjellige ting. Men tør man til slutt ikke å si noe personlig av redsel for å bli gjenkjent i RL, faller liksom gleden bort. Det hadde vært mye enklere og bedre for den enkelte bruker om informasjon automatisk ble slettet etter en viss tid. La oss si toppen et halvt år.''

Veldig enig. Det blir fort tamt og kjedelig dersom vi må anonymisere alt vi skriver. Automatisk sletting hadde vært veldig greit. Håper denne tråden kan sette fokus på det, og kanksje føre til en endring? Håpet er jo der, selv om det er syltynt og lysegrønt, siden saken har vært oppe før, og webmaster har sagt nei før.

Håper webmaster kommer med en argumentasjon for hvorfor de velger slik de gjør.

''Veldig enig. Det blir fort tamt og kjedelig dersom vi må anonymisere alt vi skriver. Automatisk sletting hadde vært veldig greit. Håper denne tråden kan sette fokus på det, og kanksje føre til en endring? Håpet er jo der, selv om det er syltynt og lysegrønt, siden saken har vært oppe før, og webmaster har sagt nei før.''

Ja, la oss håpe de greier å finne fram til ene lettvinn sletteløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

Heldigvis er jeg av natur ganske så paranoid, så jeg bruker nesten aldri fast nick. ;)

Men når det er sagt forstår jeg deg veldig godt, og jeg merker jeg blir utrolig irritert over manglende vilje til å slette gamle innlegg. En skulle nesten spurt datalagringsdirektivet eller forbrukerrådet om det i det hele tatt er lov å samle på så gammel informasjon som kan knyttes til en bestemt bruker. Alle med sære interesser kan fint lage en "profil" over et nick og finne ut utrolig mye som kanskje til syvende og sist fører til gjenkjennelse i RL.

Egentlig burde dol sterkt advare folk mot å legge ut for mye sensitiv informasjon om seg selv og sine. Jeg har gjort det mye, men bruker gjerne ulike signaturer. Men selv dette kan de spesielt interesserte finne ut av og avsløre hvem jeg er i virkeligheten.

Jeg ser nytten av ulike forum fordi man der kan dele forskjellige ting. Men tør man til slutt ikke å si noe personlig av redsel for å bli gjenkjent i RL, faller liksom gleden bort. Det hadde vært mye enklere og bedre for den enkelte bruker om informasjon automatisk ble slettet etter en viss tid. La oss si toppen et halvt år.

Apropos det med å spørre forbrukerrådet eller datatilsynet: Dette står på registreringssiden (registrer deg) på DOL:

''Retningslinjer for personvern hos Doktor Online

Doktor Online respekterer taushetsplikten og personvernet for brukere. Det innebærer blant annet følgende:

Av [09.02.2007 12:46]

Doktor Online lagrer ingen personlige opplysninger om deg, bortsett fra din email-adresse dersom du velger å registrere deg som bruker. Videre gir vi mulighet for at brukeren kan opplyse om kjønn, fødselsår og interesser, men dette er frivillig. E-post adresser vil ikke bli utlevert til en tredje part uten brukerens klare samtykke.

Informasjon fra tredjepart vil ikke bli sendt brukeren via Doktor Online hvis ikke brukeren har gitt samtykke til dette.

Doktor Online måler aktiviteten på tjenesten sin ved cookie-teknologi. Det gjør det mulig å se hvilke sider som besøkes mest slik at vi kan utvide de tilbudene som er av største interesse for våre brukere.

Doktor Online bruker ikke cookies eller annen teknologi til å følge eller registrere data om brukers aktivitet utenfor doktoronline.no.

Informasjon fra markedsundersøkelser på sidene til Doktor Online vil alltid bli behandlet anonymt og identiteten knyttet opp mot svar vil aldri bli utlevert eller brukt på noen annen måte.

Doktor Onlines har eget annonsesystem i tillegg til annonser fra AdLink. Systemene benytter cookieteknologi og vi benytter dette kun til emnestyring og telling av visninger.

Doktor Online har konsesjon fra Datatilsynet ''

Da ser det ut som om bruken av DOL er avklart med Datatilsynet. Men det er jo likevel ikke sikkert at de negative sidene ved DOL er belyst godt nok...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk nettvett

Apropos det med å spørre forbrukerrådet eller datatilsynet: Dette står på registreringssiden (registrer deg) på DOL:

''Retningslinjer for personvern hos Doktor Online

Doktor Online respekterer taushetsplikten og personvernet for brukere. Det innebærer blant annet følgende:

Av [09.02.2007 12:46]

Doktor Online lagrer ingen personlige opplysninger om deg, bortsett fra din email-adresse dersom du velger å registrere deg som bruker. Videre gir vi mulighet for at brukeren kan opplyse om kjønn, fødselsår og interesser, men dette er frivillig. E-post adresser vil ikke bli utlevert til en tredje part uten brukerens klare samtykke.

Informasjon fra tredjepart vil ikke bli sendt brukeren via Doktor Online hvis ikke brukeren har gitt samtykke til dette.

Doktor Online måler aktiviteten på tjenesten sin ved cookie-teknologi. Det gjør det mulig å se hvilke sider som besøkes mest slik at vi kan utvide de tilbudene som er av største interesse for våre brukere.

Doktor Online bruker ikke cookies eller annen teknologi til å følge eller registrere data om brukers aktivitet utenfor doktoronline.no.

Informasjon fra markedsundersøkelser på sidene til Doktor Online vil alltid bli behandlet anonymt og identiteten knyttet opp mot svar vil aldri bli utlevert eller brukt på noen annen måte.

Doktor Onlines har eget annonsesystem i tillegg til annonser fra AdLink. Systemene benytter cookieteknologi og vi benytter dette kun til emnestyring og telling av visninger.

Doktor Online har konsesjon fra Datatilsynet ''

Da ser det ut som om bruken av DOL er avklart med Datatilsynet. Men det er jo likevel ikke sikkert at de negative sidene ved DOL er belyst godt nok...?

''Men det er jo likevel ikke sikkert at de negative sidene ved DOL er belyst godt nok...?

''

For de aller, aller fleste av oss er ikke dette noe problem. Det virker litt sært at du er så opptatt av sletting fordi du selv har utvist dårlig nettvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel dolbruker

''Men det er jo likevel ikke sikkert at de negative sidene ved DOL er belyst godt nok...?

''

For de aller, aller fleste av oss er ikke dette noe problem. Det virker litt sært at du er så opptatt av sletting fordi du selv har utvist dårlig nettvett.

Jeg vet at jeg burde ha vist bedre nettvett. Men vi er jo en del her som har brukt DOL ganske mye i mange år, og det er neimen ikke bare jeg som har utlevert meg.

I går kikket jeg på noen gamle tråder, og jeg fant et par innlegg der barnas navn var nevnt (dette var andre enn meg), noe som aldri skjer lenger, nettopp fordi vi har blitt mer forsiktige med hva vi skriver de siste årene. Det var også mer detaljerte innlegg på både sex-forumet og samlivsforumet under fast nick tidligere, i forhold til nå. Veldig ofte nå brukes det engangsnick når noe er veldig privat og intimt. Og det er jo forsåvidt greit nok.

Poenget mitt i hovedinnlegget var at internett for vanlige brukere var så og si helt nytt da en del av oss oppdaget DOL. Og mange av oss lærer etter hvert, og det har blitt mer fokus på nettvett både i media og på skolene, dermed er det rett og slett litt kjipt å ha innlegg liggende som kan koples til person dersom noen absolutt vil ta et dypdykk i søk-databasen på DOL.

Men for all del - jeg kan stå for det meste jeg har skrevet jeg, men noe av det hadde jeg gjerne sett var slettet, fordi det var skrevet for DOL-samfunnet og ikke for mine private venner og slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk nettvett

Jeg vet at jeg burde ha vist bedre nettvett. Men vi er jo en del her som har brukt DOL ganske mye i mange år, og det er neimen ikke bare jeg som har utlevert meg.

I går kikket jeg på noen gamle tråder, og jeg fant et par innlegg der barnas navn var nevnt (dette var andre enn meg), noe som aldri skjer lenger, nettopp fordi vi har blitt mer forsiktige med hva vi skriver de siste årene. Det var også mer detaljerte innlegg på både sex-forumet og samlivsforumet under fast nick tidligere, i forhold til nå. Veldig ofte nå brukes det engangsnick når noe er veldig privat og intimt. Og det er jo forsåvidt greit nok.

Poenget mitt i hovedinnlegget var at internett for vanlige brukere var så og si helt nytt da en del av oss oppdaget DOL. Og mange av oss lærer etter hvert, og det har blitt mer fokus på nettvett både i media og på skolene, dermed er det rett og slett litt kjipt å ha innlegg liggende som kan koples til person dersom noen absolutt vil ta et dypdykk i søk-databasen på DOL.

Men for all del - jeg kan stå for det meste jeg har skrevet jeg, men noe av det hadde jeg gjerne sett var slettet, fordi det var skrevet for DOL-samfunnet og ikke for mine private venner og slektninger.

Dersom noen for mange år siden har lagt ut informasjon de ikke ønsker å bli koblet til, så kan de jo enkelt skifte nick.

Det er utrolig naivt å tro at man bare snakker med "dol-samfunnet" når man poster noe på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg og synes at innleggene burde slettes automatisk etter 2-3 år.

Enig, og jeg synes det er på grensa til ufint å la alt det virkelig gamle, altså det som ble skrevet i en tid da få hadde forutsetninger for å se hvordan internett skulle se ut i dag, bli stående. Det er greit nok med eldgammelt rør på andre typer nettsider, men ikke på et helsenettsted der mange skriver om sensitive ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det med å spørre forbrukerrådet eller datatilsynet: Dette står på registreringssiden (registrer deg) på DOL:

''Retningslinjer for personvern hos Doktor Online

Doktor Online respekterer taushetsplikten og personvernet for brukere. Det innebærer blant annet følgende:

Av [09.02.2007 12:46]

Doktor Online lagrer ingen personlige opplysninger om deg, bortsett fra din email-adresse dersom du velger å registrere deg som bruker. Videre gir vi mulighet for at brukeren kan opplyse om kjønn, fødselsår og interesser, men dette er frivillig. E-post adresser vil ikke bli utlevert til en tredje part uten brukerens klare samtykke.

Informasjon fra tredjepart vil ikke bli sendt brukeren via Doktor Online hvis ikke brukeren har gitt samtykke til dette.

Doktor Online måler aktiviteten på tjenesten sin ved cookie-teknologi. Det gjør det mulig å se hvilke sider som besøkes mest slik at vi kan utvide de tilbudene som er av største interesse for våre brukere.

Doktor Online bruker ikke cookies eller annen teknologi til å følge eller registrere data om brukers aktivitet utenfor doktoronline.no.

Informasjon fra markedsundersøkelser på sidene til Doktor Online vil alltid bli behandlet anonymt og identiteten knyttet opp mot svar vil aldri bli utlevert eller brukt på noen annen måte.

Doktor Onlines har eget annonsesystem i tillegg til annonser fra AdLink. Systemene benytter cookieteknologi og vi benytter dette kun til emnestyring og telling av visninger.

Doktor Online har konsesjon fra Datatilsynet ''

Da ser det ut som om bruken av DOL er avklart med Datatilsynet. Men det er jo likevel ikke sikkert at de negative sidene ved DOL er belyst godt nok...?

Konsesjonen fra Datatilsynet er åpenbart fra 2007 eller eldre. Og er da garantert basert på oplysninger fra dolledelsen om at innleggene skulle slettes etter få måneder.

Datailsynet er sikkert ikke informert om at slik sletting ikke blir gjennomført.

Noen bør kontakte Datatilsynet og be dem uttale seg om dol slik det drives i dag. Jeg vil tro den eneste måten å få gjennomført sletting er hvis Datatilsynet truer med stenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med det som ligger. Men jeg bruker ulike nick. Så jeg klare ikke å søke opp meg selv en gang. Dersom du føler deg utlvert av deg selv, kan du be webmaster om å slette mye av dine innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med det som ligger. Men jeg bruker ulike nick. Så jeg klare ikke å søke opp meg selv en gang. Dersom du føler deg utlvert av deg selv, kan du be webmaster om å slette mye av dine innlegg?

Om jeg kaller meg Per eller Pål eller Espen Askeladd i ulike innlegg, så kan jeg likevel bli gjenkjent siden det går på innholdet i hva jeg skriver og ikke nødvendigvis til mine mange nick.

Hvis jeg f.eks. som "Per" fortalte om min mor som døde av en overdose heroin, så kan den historien lett bli knyttet til meg selv om jeg kaller meg "Pål" i et annet innlegg som har samme tema. (Min mor -heroinoverdose)

Jeg er ikke den flinkeste til å forklare hva jeg mener, men jeg håper du forstår det likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
kaffekjerringa

''Jeg har også funnet morsomme innlegg fra lang tid tilbake - men når jeg veier det opp mot det å kople en del løsslupne innlegg til mitt nick, så veier sletting av disse tyngst, mener jeg da :-)''

¨

Det er forståelig at du ønsker deg sletting for din egen del. Samtidig må du etter vår oppfatning ta ansvar selv for at du har valgt å utlevere deg såpass mye. Det fremkommer av en del eldre tråder at du har blitt advart av andre brukere nettopp i forhold til dette.

''Samtidig må du etter vår oppfatning ta ansvar selv for at du har valgt å utlevere deg såpass mye.''

Men de fleste håper vel på å få svar iallefall fra NHD på psykiatriforum når de skriver inn der. Selv han har sagt og sier at det ofte er for lite informasjon i spørsmålene til at han kan svare. Så kommer det mer informasjon som i sin tur gjør det enklere for andre i RL å finne ut hvem du er.

Og når man ikke får svar så føler man seg så dum fordi man da har utlevert seg uten grunn. Egentlig burde spørsmål til fagpersoner skje privat mot betaling uten at det legges ut på et forum.

Jeg har innsett at hele dol er et farlig dustenettsted med alle disse forumene sine. Lommelegen gjør det bedre. De svarer kun på spørsmål mot betaling og tar seg friheter til å både forkorte og anonymisere innelgg fra senderen. Mye tryggere det, veit du! Forum for dagligdagse hendelser, utfordringer og "kaffekoppskravling" kan man fint delta i på andre nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...