Gjest Ærkerivalen Skrevet 19. september 2012 Skrevet 19. september 2012 Her er dine argumenter. 1. Etter siste lesing av div internasjonale retningslinjer for mindre enn 2 mnd siden, fant jeg ikke noe om EMDR for sosial angst. 2. En tilstand som fører til sterkt ubehag/smerte og i tillegg svært redusert sosial og yrkesmessig funksjon oppfyller kravet til begrepet sykdom. 3. Det er sannsynligvis noe kompetanseforskjell mellom oss. Du er behandlet for dette. Jeg har behandlet mange hundre og har i tillegg undervist kolleger i hele Norge om sosial fobi. 4. Det viktigste: Jeg anbefaler også kun psykologisk behandling først. Her skriver imidlertid trådstarter at hun har prøvd flere psykologer, men avbrutt behandlngen fordi hun ikke tør møte. Da kan behandlingen være så god eller dårlig den vil. Behandling en ikke klarar å møte til, virker ikke. Noen har en så alvorlig sykdomsgrad. For disse kommer en ikke utenom å starte med SSRI for å dempe angsten såpass at de er i stand til å delta i psykoterapi. Etter 6-12 mnd psykoterapi kan de ofte slutte med medisiner. 99. Jakten på "det underliggende" er sannsynligvis den viktigste årsaken til ressurssløsing og manglende behandlingsresultater i psykiatrien. Dette er mine svar: Svar på nummer 1: Jeg prøvde å forklare at traumer kan være en underliggende årsak til sosial angst. Det var tilfelle hos meg. I usa prakstiseres emdr direkte mot angstlidelser og andre lidelser oxo. Men Norge har vi ikke kommet så langt innen dette feltet siden medisiner er førstevalg i enhver form for bedringsprosess. Du kjenner vel til et meget kjent problem, at det er ca. 5-6 mnd ventetid før man kommer inn hos psykolog og hva gjøres i mellomtiden? Jo du gjettet riktig ”Medisiner”. Svar på nummer 2: Ok du velger å følge en definisjon i forhold til begrepet. Da jeg tok min utdanning innen kognitiv terapi viser det seg i følge forskning at det å sykeliggjøre mennesker ved da eksempelvis å bruke begrepet ”sykdom” gjør en tilfrisknings prosess vanskeligere. Du blir til slutt diagnosen. Dette burde jo du vite med all denne kompetansen du innehar. Svar på nummer 3: Hva vet du om hvilken kompetanse jeg innehar? Jeg referer heller ikke til Wikipedia slik du til tider har gjort her inne. Dette er ingen gyldig referanse innenfor forskning. Du går for en biologisk forklaring, mens jeg ser andre aspekter og forhold. Svar på nummer 4: Jeg mener det er andre måter å se dette på: F.eks trådstarter forteller noe om jobb( her ser jeg ressurser).Hun klarer og skrive innlegget noe som er fantastisk i seg selv(Ressurser). Trådstarter sier også ”men jeg ender alltid opp med å stoppe og dra fordi jeg er redd de ikke liker meg eller tar meg seriøst nok osv”. Kan dette problemet løses med at hun tar med seg en venn/familiemedlem som kan bli med henne til psykologen og forklare dette for behandler? Har mange flere metoder men som sagt jeg vet for lite om trådstarters situasjon til å vite om hun har et eventuelt primærnettverk rundt seg. Så da til medisiner. Det er velkjent vedrørende ssri at 9 av 10 får tilbakefall etter endt behandling. Da går vel du ut i fra at hun er den ene av de 10 da? Det samme kan man si om nevroleptika hvor 1 av 4 har godt effekt og de andre ja de sitter med en haug bivirkninger. En kan heller ikke bevise at angst eller depresjon skyldes en ubalanse i hjernens kjemi? Men det antas siden vi har mulighet til å ta noen bilder av hjernen og se aktivitet. Serotonin er også helt sentralt for hjerne og kropp. Serotonin har også i oppgave å balansere dopamin, noradrenalin og gaba. Så da er behandlingen, og kunstig stimulere denne sentrale nervotransmitteren… Jaja dette har vi full kontroll over…?? Vi må heller ikke glemme at den siste lobotomeringen i Norge skjedde i 1974 som er kjent da..Nyere forskning viser også at det i mange tilfeller har vært mennesker med traumer som har blitt feilbehandlet med foreksempelvis bipolar lidelse samt scizofreni og adhd. Dette er bunnet i at traumer er vanskelig å få tak i siden hjernen har fortrengt det. Hvordan klarer en lege eller psykiater å skille disse fra hverandre på kun få konselasjoner. Og svaret er selvfølgelig medisin. Jeg ser klart nytten av medisiner men i dag brukes de etter mitt skjønn svært ukritisk av leger som sitter i førstelinje tjenesten med ofte liten kompetanse innefor psykiatri. Det første jeg ville ha spurt et menneske som som har panikk angst er f.eks drikker du mange kopper kaffe om dagen? Hva spiser du(Spesielt med tanke på vitamin D)? Røyker du? Hvordan sover du(Forhold, melatonin og seretonin)? Mange får tilsverre bare et tilbud om ssri/snri. Ting som også er greit å vite kan være at de fleste leger vet heller ikke at storrøykere kan ha en dårligere effekt av snri... Benzoen har det blitt litt strengere med siden det gikk opp for legene at man blir jo avhengig, og angsten blir bare økende ved langvarig behandling siden pasienten utvikler en toleranse etter hvert. Og tror du at legene som har så god tid i førstelinje tjenesten følger opp dette? Tror du legen ringer til pasienten og sier, oi det ser ut som du har spist litt mye benzo i det siste? Dette kan du sjekke opp med Norlandsklinikken v/ Andreas Holund. Han er den beste foreleseren jeg har hatt i allefall. Og du nevner 6- 12 måneder med ssri? Du er klar over at det rapporteres at det er flere og flere som står frem og ikke klarer å slutte med ssri? Tilbakefallet blir så stort og det mener flere forskere at har en sammenheng med at arbeidsminnet i hjernen blir undertrykket. Ta for eksempel adhd. Flere og flere forskere rapporter minst 20% symptomforbedring ved kostendring… Det er også gode resultater ved inntak av fiskeolje?? Men vi trygger oss til ritalin, strattera og andre substanser… Hva med overlege Reichelt som hevder at peptider i urinen er forhøyet hos mennesker med Adhd, scizofreni, bipolaritet etc… Er dette også bare tull da? Hans forskning er verdenskjent og har fått aksept i mange forskermiljøer i andre land. Flere mennesker hevder og har blitt frisk fra diagnoser som scizofreni, bipolar lidelse etc ved å kutte ut melke proteinet kasein.. oiii Det samme sier en god del psykologer i forhold til traumer. Så ja jeg stiller spørsmål ovenfor en god del av praksisen innen psykiatri i Norge. En annen ting er når pasienter slutter med nevroleptikka eller antipsykotika. Her mener flere forskere at det kan fremprovosere en psykose. Så hva gjør vi? Vi kjører på en ny runde med medisiner..Så er runndansen i gang. De fleste pasienter jeg har snakket med forteller det samme, har mann først kommet inn i psykiatren så forblir man der. Det er ikke lenger en vei ut. Dette er det jeg har sett som pasient og hjelper i psykiatrien i mange år. Så det er som sagt mine subjektive erfaringer samt at jeg referer til relevant forskning. Så da har jeg svart på noe av det du ramset opp. Når det kommer til underliggende årsaker så er det nettopp det emdr kan hjelpe med. Psykoterapien går raskere. Jeg sier ikke at dette kommer til å hjelpe absolutt alle og jeg utelukker ikke at mennesker kan ha god nytte av psykofarma. Men bruken mener jeg er alt for uansvarlig. Ok da har jeg svart på alt tror jeg. Ha en fin kveld Nils. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. september 2012 Skrevet 19. september 2012 Jeg har i kveld ikke tid til å imøtegå alle dine påstander, men jeg skal ta et par detaljerte og til slutt et overordnet. 1. Hvis de har kommet mye lengre i USA enn i Norge, hvorfor er da ikke EMDR inkludert i de amerikanske behandlingsretningslinjene for sosial fobi. Dessuten: Om traumer KAN være årsak til sosial fobi, og EMDR evt skulle være effektiv ved en slik årsak, bør ikke EMDR være et førstevalg i behandlingen med mindre en har klare holdepukter for traumer. 2. Som ansatt i det norske helsevesenet, må jeg bruke de termer som helsevesenet forøvrig bruker. Hva kaller du en malign hjernetumor - hjernecellevokstutfordring? Jeg var blant de første i Norge som fikk utdanning i kognitiv terapi, og jeg jobber ukentlig sammen med et par av de fremste på området i Norge. Jeg har aldri hørt nevt deres bekymring for å bruke ordet sykdom. ........... Så til det generelle,men først et eksempel: Karl Reichelt hadde lovende teorier da jeg begynte i psykiatrien på 80-tallet. Nå 30 år etter er det fortsatt teorier og hypoteser. Hans navn og forskning er aldri omtalt i noen lærebøker om affektive lidelser. Hvorfor? Du nevner en rekke andre slike forskningsfunn som en gang var "lovende", men som senere har vist seg å være feil og/eller ikke har latt seg gjenta i andre forsøk med andre forskere. Det kommer stadig ut oppdateringer av internasjonale og nasjonale behandlingsretningslinjer. Disse lages av bredt sammensatt faggrupper oppnevnt av landets myndigheter. Eksempelvis kommer det ved åsskiftet en slik nasjonal retningslinje både for bipolar lidelse og for schizofreni. Hvorfor inneholder disse retningslinger intet om dietter, omega-3, fiskeoljer, EMDR etc etc? Hva er det med disse ekspertgrupper som ikke evner å se det som du mener er ekselent forskning? 0 Siter
Gjest Ærkerivalen Skrevet 19. september 2012 Skrevet 19. september 2012 Jeg har i kveld ikke tid til å imøtegå alle dine påstander, men jeg skal ta et par detaljerte og til slutt et overordnet. 1. Hvis de har kommet mye lengre i USA enn i Norge, hvorfor er da ikke EMDR inkludert i de amerikanske behandlingsretningslinjene for sosial fobi. Dessuten: Om traumer KAN være årsak til sosial fobi, og EMDR evt skulle være effektiv ved en slik årsak, bør ikke EMDR være et førstevalg i behandlingen med mindre en har klare holdepukter for traumer. 2. Som ansatt i det norske helsevesenet, må jeg bruke de termer som helsevesenet forøvrig bruker. Hva kaller du en malign hjernetumor - hjernecellevokstutfordring? Jeg var blant de første i Norge som fikk utdanning i kognitiv terapi, og jeg jobber ukentlig sammen med et par av de fremste på området i Norge. Jeg har aldri hørt nevt deres bekymring for å bruke ordet sykdom. ........... Så til det generelle,men først et eksempel: Karl Reichelt hadde lovende teorier da jeg begynte i psykiatrien på 80-tallet. Nå 30 år etter er det fortsatt teorier og hypoteser. Hans navn og forskning er aldri omtalt i noen lærebøker om affektive lidelser. Hvorfor? Du nevner en rekke andre slike forskningsfunn som en gang var "lovende", men som senere har vist seg å være feil og/eller ikke har latt seg gjenta i andre forsøk med andre forskere. Det kommer stadig ut oppdateringer av internasjonale og nasjonale behandlingsretningslinjer. Disse lages av bredt sammensatt faggrupper oppnevnt av landets myndigheter. Eksempelvis kommer det ved åsskiftet en slik nasjonal retningslinje både for bipolar lidelse og for schizofreni. Hvorfor inneholder disse retningslinger intet om dietter, omega-3, fiskeoljer, EMDR etc etc? Hva er det med disse ekspertgrupper som ikke evner å se det som du mener er ekselent forskning? Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling? Du trygger deg også til forskning som er noe usikker nemlig at depresjon kommer av en kjemisk ubalanse i hjernen. Hvis du handler ut i fra disse prinsippene hvordan kan du utelukke Diett, emdr, Tft. Pasienter forteller om at de fikk mest hjelp av vaktmesteren på den klinikken de var på? Jeg mener at dagens psykiatri er basert på diagnoser som igjen glemmer individet. Vi er så opptatt av det syke at vi glemmer å se det friske i mennesket. Hvor mange medisinfrie tilbud har vi i Norge. Hvor mange mennesker har jeg holdt i handa og grått sine tårer fordi de ikke får noen å snakke med? Lykkepillene har de hatt så langt i vrangstrupen at det halve er nok. Tror at hvis alle menneskene i Norges land hadde svart på de utredningverktøyene så hadde en bror part hatt bipolar lidelse,angst og depresjon i en periode i sitt liv. Hvordan forklarer du eksempelvis utbrenthet? Flere av disse opplever sterk indre uro, store stemningssvingninger. Du forteller om at dette er gammel forskning jeg henviser til..jaja når kom disse nye generasjons antidepressiva da? Da ble de roset opp i skyene etc..men det har da visst deg å være flere utfordringer enn man først tenkte. Legemiddelselskap som på forhånd visste om økt selvmordsfare, men som ikke gikk ut med denne informasjonen da legemiddelet ble sluppet på markedet. Så ops det visste seg at denne mirakelkuren hadde sine sorte får. Du kommer med påstander mot meg som du ikke kan utelukke når det gjelder egen praksis. Kan du fortelle meg nøyaktig hvordan hjernen fungerer eller hvordan disse nervotransmitterne nøyaktig fungerer? Hvordan kan du være 100 % sikker på at bipolar lidelse kommer av en slags epeleptisk aktivitet i hjernen? kan du bevise det? Og for ente gang jeg sa at min sosiale angst kom av traumer i min barndom. Jeg hadde 3 diagnoser og nå har jeg ingen... Takket være emdr. Har ikke sagt at dette skal være det første leddet i behandling heller. Mange hevder også og bli frisk fra sosial angst ved hjelp av tankefeltsterapi...Hvordan forklarer du det? Er dette bare noe disse menneskene finner på da? Det jeg prøver å si er at det er mye bruk av medikamenter når kanskje flere hadde klart seg med psykolog hjelp. Blir alle pasientene dine friske av disse internasjonale rettningslinjene da? Det var vel også en skandale i forhold til disse internasjonale rettninglinjene her for noen år tilbake hvor et eller annet legemiddelselskap var innblandet. Men jeg er fortsatt av den oppfattning at vi vet langt fra nok om hjernen vår og at vi har et langt stykke igjen. Jeg utelukker heller ikke psykiatriens biologiske forståelsesmodell, men jeg kjøper den ikke rått heller. Mmh forresten merkelig at så mange rusbrukere ønsker å få diagnosen adhd for da får de...ja stemmer det. 0 Siter
Gjest Indit Skrevet 19. september 2012 Skrevet 19. september 2012 Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling? Du trygger deg også til forskning som er noe usikker nemlig at depresjon kommer av en kjemisk ubalanse i hjernen. Hvis du handler ut i fra disse prinsippene hvordan kan du utelukke Diett, emdr, Tft. Pasienter forteller om at de fikk mest hjelp av vaktmesteren på den klinikken de var på? Jeg mener at dagens psykiatri er basert på diagnoser som igjen glemmer individet. Vi er så opptatt av det syke at vi glemmer å se det friske i mennesket. Hvor mange medisinfrie tilbud har vi i Norge. Hvor mange mennesker har jeg holdt i handa og grått sine tårer fordi de ikke får noen å snakke med? Lykkepillene har de hatt så langt i vrangstrupen at det halve er nok. Tror at hvis alle menneskene i Norges land hadde svart på de utredningverktøyene så hadde en bror part hatt bipolar lidelse,angst og depresjon i en periode i sitt liv. Hvordan forklarer du eksempelvis utbrenthet? Flere av disse opplever sterk indre uro, store stemningssvingninger. Du forteller om at dette er gammel forskning jeg henviser til..jaja når kom disse nye generasjons antidepressiva da? Da ble de roset opp i skyene etc..men det har da visst deg å være flere utfordringer enn man først tenkte. Legemiddelselskap som på forhånd visste om økt selvmordsfare, men som ikke gikk ut med denne informasjonen da legemiddelet ble sluppet på markedet. Så ops det visste seg at denne mirakelkuren hadde sine sorte får. Du kommer med påstander mot meg som du ikke kan utelukke når det gjelder egen praksis. Kan du fortelle meg nøyaktig hvordan hjernen fungerer eller hvordan disse nervotransmitterne nøyaktig fungerer? Hvordan kan du være 100 % sikker på at bipolar lidelse kommer av en slags epeleptisk aktivitet i hjernen? kan du bevise det? Og for ente gang jeg sa at min sosiale angst kom av traumer i min barndom. Jeg hadde 3 diagnoser og nå har jeg ingen... Takket være emdr. Har ikke sagt at dette skal være det første leddet i behandling heller. Mange hevder også og bli frisk fra sosial angst ved hjelp av tankefeltsterapi...Hvordan forklarer du det? Er dette bare noe disse menneskene finner på da? Det jeg prøver å si er at det er mye bruk av medikamenter når kanskje flere hadde klart seg med psykolog hjelp. Blir alle pasientene dine friske av disse internasjonale rettningslinjene da? Det var vel også en skandale i forhold til disse internasjonale rettninglinjene her for noen år tilbake hvor et eller annet legemiddelselskap var innblandet. Men jeg er fortsatt av den oppfattning at vi vet langt fra nok om hjernen vår og at vi har et langt stykke igjen. Jeg utelukker heller ikke psykiatriens biologiske forståelsesmodell, men jeg kjøper den ikke rått heller. Mmh forresten merkelig at så mange rusbrukere ønsker å få diagnosen adhd for da får de...ja stemmer det. Forfatt deg i korthet er det noe som heter. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling? Du trygger deg også til forskning som er noe usikker nemlig at depresjon kommer av en kjemisk ubalanse i hjernen. Hvis du handler ut i fra disse prinsippene hvordan kan du utelukke Diett, emdr, Tft. Pasienter forteller om at de fikk mest hjelp av vaktmesteren på den klinikken de var på? Jeg mener at dagens psykiatri er basert på diagnoser som igjen glemmer individet. Vi er så opptatt av det syke at vi glemmer å se det friske i mennesket. Hvor mange medisinfrie tilbud har vi i Norge. Hvor mange mennesker har jeg holdt i handa og grått sine tårer fordi de ikke får noen å snakke med? Lykkepillene har de hatt så langt i vrangstrupen at det halve er nok. Tror at hvis alle menneskene i Norges land hadde svart på de utredningverktøyene så hadde en bror part hatt bipolar lidelse,angst og depresjon i en periode i sitt liv. Hvordan forklarer du eksempelvis utbrenthet? Flere av disse opplever sterk indre uro, store stemningssvingninger. Du forteller om at dette er gammel forskning jeg henviser til..jaja når kom disse nye generasjons antidepressiva da? Da ble de roset opp i skyene etc..men det har da visst deg å være flere utfordringer enn man først tenkte. Legemiddelselskap som på forhånd visste om økt selvmordsfare, men som ikke gikk ut med denne informasjonen da legemiddelet ble sluppet på markedet. Så ops det visste seg at denne mirakelkuren hadde sine sorte får. Du kommer med påstander mot meg som du ikke kan utelukke når det gjelder egen praksis. Kan du fortelle meg nøyaktig hvordan hjernen fungerer eller hvordan disse nervotransmitterne nøyaktig fungerer? Hvordan kan du være 100 % sikker på at bipolar lidelse kommer av en slags epeleptisk aktivitet i hjernen? kan du bevise det? Og for ente gang jeg sa at min sosiale angst kom av traumer i min barndom. Jeg hadde 3 diagnoser og nå har jeg ingen... Takket være emdr. Har ikke sagt at dette skal være det første leddet i behandling heller. Mange hevder også og bli frisk fra sosial angst ved hjelp av tankefeltsterapi...Hvordan forklarer du det? Er dette bare noe disse menneskene finner på da? Det jeg prøver å si er at det er mye bruk av medikamenter når kanskje flere hadde klart seg med psykolog hjelp. Blir alle pasientene dine friske av disse internasjonale rettningslinjene da? Det var vel også en skandale i forhold til disse internasjonale rettninglinjene her for noen år tilbake hvor et eller annet legemiddelselskap var innblandet. Men jeg er fortsatt av den oppfattning at vi vet langt fra nok om hjernen vår og at vi har et langt stykke igjen. Jeg utelukker heller ikke psykiatriens biologiske forståelsesmodell, men jeg kjøper den ikke rått heller. Mmh forresten merkelig at så mange rusbrukere ønsker å få diagnosen adhd for da får de...ja stemmer det. ''Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling'' Jo, jeg bestrider dette og mye av det andre du skriver. Men som sagt, jeg har ikke tid til å gå inn på hvert enkelt punkt. Alle punkter er dog velkjente argumenter fra din "leir" Det jeg ikke bestrider, er det som konkret gjelder deg og din sykdom. Dette vet jeg ingenting om. 0 Siter
Cilien Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 ''Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling'' Jo, jeg bestrider dette og mye av det andre du skriver. Men som sagt, jeg har ikke tid til å gå inn på hvert enkelt punkt. Alle punkter er dog velkjente argumenter fra din "leir" Det jeg ikke bestrider, er det som konkret gjelder deg og din sykdom. Dette vet jeg ingenting om. Jeg synes egentlig synspunktene i denne "leiren" får utrolig mye dekning i media. Så mye at vi som faktisk får veldig god hjelp av medikamenter føler oss dumme når vi tar dem. Hvorfor er det så få som skriver om de tusener - millioner - som får hjelp av såkalte lykkepiller og andre medisiner? Dessuten handler det vel ikke om enten - eller. Jeg har fått god medisinsk behandling OG hatt en kjempegod psykolog som har samarbeidet med legen min. Det gjør at jeg kan være i 100% jobb selv om jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, det gjør at jeg kan ha et godt liv til tross for sykdommen. 0 Siter
Gjest Ærkerivalen Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Jeg synes egentlig synspunktene i denne "leiren" får utrolig mye dekning i media. Så mye at vi som faktisk får veldig god hjelp av medikamenter føler oss dumme når vi tar dem. Hvorfor er det så få som skriver om de tusener - millioner - som får hjelp av såkalte lykkepiller og andre medisiner? Dessuten handler det vel ikke om enten - eller. Jeg har fått god medisinsk behandling OG hatt en kjempegod psykolog som har samarbeidet med legen min. Det gjør at jeg kan være i 100% jobb selv om jeg har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, det gjør at jeg kan ha et godt liv til tross for sykdommen. Har aldri sagt at mennesker ikke har godt av medisiner? Jeg synes bruken er for slepphent. Har du hatt god effekt av medisiner så er jo det fantastisk for deg. Men det er en del mennesker som mener noe helt annet og som gjerne vil behandles uten medisiner fordi bivirkningene blir for store. Ta foreksempel Kina, hvor det nesten ikke brukes medisiner, men akkupultur? Det er også slik st jeg hadde god effekt av ssri, men da jeg sluttet kom lidelsen tilbake. Dette skjedde forøverig to ganger. Jeg gikk hos 3 forskjellige psykologer før jeg møtte den rette. Så da tok jeg vekk medisinen og startet traume terapi i form av emdr. Siden den gang har jeg aldri vært plaget av noe som helst. Jeg hadde diagnosene bipolar lidelse type 2, panikkangst og adhd. Jeg har ingen av disse idag og jeg står uten medisiner. Derfor stiller jeg meg noe skeptisk til dagens psykiatri. Men ssri hjalp meg men når jeg seponerte så kom problemet tilbake selv om jeg benyttet meg av kognitiv terapi mens jeg gikk på medisiner. Så dette er min erfaring. Står du forresten fortsatt på medisin da heller? 0 Siter
Gjest Ærkerivalen Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 ''Men du motstrider ikke at 9 av 10 får tilbakefall etter endt ssri behandling'' Jo, jeg bestrider dette og mye av det andre du skriver. Men som sagt, jeg har ikke tid til å gå inn på hvert enkelt punkt. Alle punkter er dog velkjente argumenter fra din "leir" Det jeg ikke bestrider, er det som konkret gjelder deg og din sykdom. Dette vet jeg ingenting om. Din leir? Mmhh hva tenker du på da Nils? Er jeg karakterisert som alternativ da heller? Eller er jeg kanskje bipolar av type 1,2,3,3 1/2 eller. Heller har jeg da vrangforestillinger? Kanskje jeg fantaserer når jeg har behandlet mennesker med tft eller kognitiv terapi med god effekt... jaja ha en fortsatt fin dag:) 0 Siter
Gjest Ærkerivalen Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Din leir? Mmhh hva tenker du på da Nils? Er jeg karakterisert som alternativ da heller? Eller er jeg kanskje bipolar av type 1,2,3,3 1/2 eller. Heller har jeg da vrangforestillinger? Kanskje jeg fantaserer når jeg har behandlet mennesker med tft eller kognitiv terapi med god effekt... jaja ha en fortsatt fin dag:) Glemte bipolar type 4 det også være en mulighet;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.