Gjest skrivelysten Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Hei Jeg har opplevd mye i livet, som mange andre. Men jeg vet at det jeg har opplevd er det skrevet svært lite om. Derfor lurer jeg på om NHD har noen tanker rundt det å få en artikkel i et tidskrift, og hvordan den i tilfelle bør oppbygges? Jeg er ikke en fagperson og kan ikke slå meg på brystet av det. Men jeg ønsker sterkt å bidra til at det blir diskusjon rundt dette tema. Har du NHD forslag til noen tidskrifter som tar i mot artikler og hvordan slike artikler (ikke faglige) bør skrives og bygges opp? Altså i hvor stor grad jeg kan bruke faglige teori og selvopplevde erfaringer? Skal nevne at jeg har journalistbakgrunn og er pedagog og kanskje har dette noe betydning. Takker for evt råd. Vh 0 Siter
Gjest skrivelysten Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 PS, jeg er litt grønn på området og ønsker råd om hvordan begynne. Er her brukere som har erfaring på området, eller tips til meg? Har ikke brukt utdannelsen min noe særlig på lenge, da jeg nå er ufør. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Er temaet knyttet til psykiatri? 0 Siter
Gjest skrivelysten Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Er temaet knyttet til psykiatri? Ja det handler om psykiatri. Vet ikke om jeg vil si hvilke tema det skal handle om... men det er lite omtalt... 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 PS, jeg er litt grønn på området og ønsker råd om hvordan begynne. Er her brukere som har erfaring på området, eller tips til meg? Har ikke brukt utdannelsen min noe særlig på lenge, da jeg nå er ufør. Sånn jeg forstår deg vil du beskrive noe du har førstehands kjenneskap til, en personlig historie, som du også kobler til psykiatrisk teori? I så fall står du vel gangske fritt til hvordan du strukturerer teksten. Et tips for å komme i gang kan være å skrive et kort sammendrag der du får fram hovedbudskapet og så skissere hovedbolkene i artikkelen og skrive stikkord for hva du tenker å ha med der, som du seinere fyller ut. I går var det noen som spurte om boka "I morgen var jeg alltid en løve" — den er vel et godt eksempel på at en personlig historie kobles til psykiatri som fag. Tidsskrift for norsk psykologiforening er kanskje en mulighet? Kanskje også lurt å kontakte tidsskriftene du vurderer før du begynner å skrive, ved å sende dem et kort sammendrag av hva du ser for deg. Da blir det lettere for dem å vurdere om det er aktuelt for dem, og kanskje kan du sparre med dem underveis. 0 Siter
rose23 Skrevet 20. september 2012 Skrevet 20. september 2012 Leserbrev kan du skrive og sende til hvem du vil :-) 0 Siter
Gjest skrivelysten Skrevet 21. september 2012 Skrevet 21. september 2012 Sånn jeg forstår deg vil du beskrive noe du har førstehands kjenneskap til, en personlig historie, som du også kobler til psykiatrisk teori? I så fall står du vel gangske fritt til hvordan du strukturerer teksten. Et tips for å komme i gang kan være å skrive et kort sammendrag der du får fram hovedbudskapet og så skissere hovedbolkene i artikkelen og skrive stikkord for hva du tenker å ha med der, som du seinere fyller ut. I går var det noen som spurte om boka "I morgen var jeg alltid en løve" — den er vel et godt eksempel på at en personlig historie kobles til psykiatri som fag. Tidsskrift for norsk psykologiforening er kanskje en mulighet? Kanskje også lurt å kontakte tidsskriftene du vurderer før du begynner å skrive, ved å sende dem et kort sammendrag av hva du ser for deg. Da blir det lettere for dem å vurdere om det er aktuelt for dem, og kanskje kan du sparre med dem underveis. Takk for tilbakemelding. Problemet er at jeg ikke er psykolog av utdannelse, derfor er jeg i tvil om at jeg kan skrive så mye om faglige teorier, etc, selv om jeg kjenner til en del. Mangler liksom den faglige tyngde. Er pedagog, men ikke psykolog. Jeg lurer på om det likevel går an å få inn kronikker i aviser osv. Det er vel høye krav også, men taper jo ingenting på å prøve. Skriver også på en bok per i dag og har avtale med to forlag om å sende inn utkast. Har i dag bestilt en fagbok om emnet. Kanskje kan den gi meg større forståelse for fagfeltet. Jeg har også brukt litt tid på å lete opp fagartikler på google, men finner meget få på norsk. Jeg planlegger ikke å skrive en fagbok, men den kan være til nytte for meg. Takk for tipsene forresten, jeg skal kontakte noen aviser og sende sammendrag så får vi se. Jeg er nysgjerrig på i hvor stor grad de tar i mot kronikker fra personer som ikke er utdannet i feltet... 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Du bør nok begynne i den andre enden, og identifisere tema, vinkling og lesergruppe for det du kan noe om, og deretter identifisere hvilket medie som egner seg for ditt materiale 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.