Gå til innhold

Diagnose (r) hva skal jeg tro?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvaskaljegtro
Skrevet

For ca. 10 år siden gikk jeg til en psykiater som raskt ga meg diagnosen Tvangslidelse.

Jeg går nå hos en psykolog som sier at det er en Uspesifisert angstlidelse.

Tidligere i år så var jeg hos fastlegen min. På prøverommet så jeg på en monitor at det stod at jeg hadde en Personlighetsforstyrrelse.

Jeg sa til legesekretæren at det visste jeg ikke at jeg hadde? Til dette svarte hun at det er ikke noe å bry seg om! Det er noe vi bruker overfor NAV. Jeg sa jeg ønsket å kfr legen om dette, noe jeg fikk. Da jeg spør så sier han; Nei, det har du ikke! Jeg spør hvorfor står det da? Nei det forstod han ikke...

Nei det gjør ikke jeg heller sa jeg. Jeg regner med at dersom dette er en diagnose som handler om meg, at du ville fortalt meg det? Ja, nei, du har ikke det sa han.

Ok sa jeg. Vil det si at du skal ta det bort da? Ja det skal jeg gjøre sa han.

Tidligere denne uka hadde jeg legetime. Jeg hadde tenkt på nevnte situasjon og spurte. Jo du har en affektiv personlighetsforstyrrelse sa han da.

Hva skal jeg tro?

Og det er kanskje sånn at en diagnose er en ferskvare (?) Men her har jeg innen for et ti år tre forskjellige.

Psykologen mener at jeg har tvangstrekk, men bruker allikevel ikke diagnosen Tvangslidelse.

Jeg øsnker egentlig å få samlet trådene. Burde fastlegen min og psykologen snakke sammen? Og hvordan skal jeg tolke dette med Nei det har du ikke-til jo du har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har gjennom hele mitt liv fått kun en diagnose, så jeg har nok vært heldig.

Uansett Nic Waal, Statens senter for barne og ungdomspsykiatri eller voksenhabiliteringen på Ullevål universitetssykehus, alle mener det samme, en autismetilstand.

Jeg hadde mislikt hvis ingen var enige, jeg tror dette tyder på dårlig kompetanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...