Gå til innhold

Generisk bytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får medisiner gjennom hjemmesykepleien, som bestiller fra et bestemt apotek. Av "praktiske hensyn" tar de bare inn billigste synonympreparat, som ikke virker like bra på meg som det originale. Legen har nå skrevet på resepten at jeg ikke skal ha synonympreparatet. Har apoteket da plikt til å skaffe det jeg skal ha? Eller må jeg få hjemmesykepleien til å bestille det på et annet apotek?

Er det ikke regler for lagerføring for apoteker? Jeg opplever stadig å bli sendt til et annet apotek, fordi de ikke har det preparatet jeg skal ha. De er greie nok til å ringe og høre hvor de har det, men bare til apoteker i samme kjede. Det ender lett med kronglete bussturer eller kjøring til et annet sted. For så å oppdage at apoteket i gangavstand har det jeg var ute etter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri vært borte i et apotek som ikke kan får inn medisinene man skal ha til neste dag.

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Apoteket er forpliktet til å selge de medisiner du skal ha.

Du må passe på å bestille medisinen i god tid fordi det kan ta noen dager ekstra å skaffe akkurat den medisinen du skal ha.

Stå på din rett! Ikke la dem bløffe deg.

Skrevet

Jeg har aldri vært borte i et apotek som ikke kan får inn medisinene man skal ha til neste dag.

Med vennlig hilsen

Her hvor jeg bor tar det ihvertfall 5 dager å få den medisinen man skial ha noen ganger. Dette vet jeg jo da, så jeg må forholde meg deretter.

Skrevet

Apoteket er forpliktet til å selge de medisiner du skal ha.

Du må passe på å bestille medisinen i god tid fordi det kan ta noen dager ekstra å skaffe akkurat den medisinen du skal ha.

Stå på din rett! Ikke la dem bløffe deg.

Er det slik at de generiske utgavene av medisiner ikke virker like bra som originalpreparatet?

Apoteket sier at det er det samme.

Jeg har fått legen min til å skrive "ikke generisk bytte", men personalet på apoteket må selvsagt alltid si at det ikke er nødvendig. Det irriterer meg at apoteket skal blande seg opp i hva legen har bestemt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er det slik at de generiske utgavene av medisiner ikke virker like bra som originalpreparatet?

Apoteket sier at det er det samme.

Jeg har fått legen min til å skrive "ikke generisk bytte", men personalet på apoteket må selvsagt alltid si at det ikke er nødvendig. Det irriterer meg at apoteket skal blande seg opp i hva legen har bestemt.

For ganske mange er det "et fett".

Men for alt for mange er virkningen for dårlig. Det kan bla skyldes at det tillates at biotilgjengeligheten for kopier ligger mellom 80 og 125% av orginalen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...