Gå til innhold

Allergi mot bedøvelse og div...?


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Jeg har en merkelig angst for å få et sånt allergisk anfall som det stod om i avisa i dag!

Jeg tør nesten ikke gå til tannlegen og operasjoner (som det ser ut til å bli noe av i fremtiden) - det gir meg hjerteatakk, bare tanken!

Jeg er fra før ganske allergisk og har også blitt lagt inn et par - tre ganger og fått kortisonsprøyter mot kraftige anfall av elveblest, bl.a. i ansiktet, munnen og rundt øynene.

Det er ingen som har funnet andre allergier enn katt hos meg, så jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hva jeg reagrerer så fælt på andre ganger.

Jeg har små mistanker, men hvordan "tester" man sånne ting som f.eks. spes. typer krydder, bygningsstøv, bedøvelsesmiddel, veps, mygg, osv...?

Er det mulig, eller må jeg bare ta en sjanse når jeg vet jeg skal utsettes for sånne ting jeg mistenker??

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

Kjære Aina E

Det er vondt å ha angst for allergianfall, og den som har opplevet kraftige allergiske reaksjoner blir naturlig nok engstelig for slike. Jeg kan bare trøste deg med at så kraftige anfall sonm du tenker på er uhyre sjelden (heldigvis) og det beste å foreta seg er å komme til nærmeste lege eller sykehus så raskt som mulig ved begynnende symptomer - som f.eks. ved utbredt elveblest. Det som er vanligst å få alvorlig allergianfall mot er noen matvarer, fortrinnsvis hos små barn, og bi/vepsestikk. Det er meget sjelden at myggestikk gir allergianfall, men det kan forekomme. Jeg har imidlertid aldri hørt om tilsvarende kraftige reaksjoner etter myggestikk som etter bi og veps. Du kan bli testet for bi/vepseallergi, men forutsetningen for å få en positiv test er at du har vært stukket de siste årene. Allergi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...