Gå til innhold

Betablokkere og flyskrekk mm. NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flyskrekk, som de siste årene har dempet seg betraktelig. Flyr to til tre ganger pr. år, og selv om jeg ikke gleder meg gjennomfører jeg det helt greit.

Har flydd to ganger tidligere i år, og det gikk bra. Så var jeg på ny flytur i forrige uke og fikk fullstendig panikk med hyperventilering, og ukontrollert skjelving/gråt. Jeg gruet meg også mye på forhånd, og våknet med høy puls den dagen jeg skulle fly hjem.

I tillegg var jeg redd for "alt" på feriestedet: Trafikken, hotellrommet som var alt for høyt oppe, heisen, etc. Følte sterkt ubehag og redsel flere ganger om dagen. Jeg er nok en bekymret type, men dette føltes mye sterkere enn vanlig, og jeg klarte ikke vifte det vekk med tanketeknikker jeg vanligvis bruker.

Da jeg kom hjem og googlet litt, så jeg tilfeldig at Betablokkere kan brukes mot angst. Jeg har gått på Zelo-zok i mange år pga. migrene, men gikk over til Atacand for 1 måned siden.

Kan det jeg opplevde rett og slett ha sin årsak i at jeg nylig sluttet med Zelo-zok?

Hvis det har, tror du det er en overgangsperiode med sterkere angst og at det vil roe seg etter en tid? Jeg skal snart ut og fly igjen, og kjenner panikken komme bare ved tanken.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Betablokkere demper en del av de fysiske symptomene på angst som hjertebank og skjelving.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...