stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Kan jeg kalle meg frisk når jeg ikke har symptomer på min sykdom? Tar medisiner og føler meg ikke syk lenger :-) Er det det som kalles remisjon? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Hva er sykdommen din da? Liker ikke å si det men...schizofreni. Skulle ikke tro det, kanskje det er feil 0 Siter
Gondor Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Liker ikke å si det men...schizofreni. Skulle ikke tro det, kanskje det er feil Hvorfor liker du ikke å si det? Det er noen som blir helbredet, er det ikke det? Synes jeg stadig vekk leser om det.Har du lyst til å kaste medsene i da....? Det har jeg. Men da blir det bare sorgen, så jeg tør ikke. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Hvorfor liker du ikke å si det? Det er noen som blir helbredet, er det ikke det? Synes jeg stadig vekk leser om det.Har du lyst til å kaste medsene i da....? Det har jeg. Men da blir det bare sorgen, så jeg tør ikke. Skammer meg. Har ofte lyst å slutte med medisiner, men tror det er de som holder meg frisk. Blir dårlig når jeg prøver å slutte, så jeg tør ikke lenger tror jeg. Og hvis jeg kan regne meg som frisk nå, er jo det bra. 0 Siter
Gondor Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Skammer meg. Har ofte lyst å slutte med medisiner, men tror det er de som holder meg frisk. Blir dårlig når jeg prøver å slutte, så jeg tør ikke lenger tror jeg. Og hvis jeg kan regne meg som frisk nå, er jo det bra. Da er det bra. Jeg har nettopp blitt medisinert ut og inn for bråk og stemmer i hodet. Jeg sier ikke til noen at jeg har bp. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Da er det bra. Jeg har nettopp blitt medisinert ut og inn for bråk og stemmer i hodet. Jeg sier ikke til noen at jeg har bp. Er få som vet om min diagnose og, ser jo hvilke holdninger folk har til "galne" folk. Jeg vil ikke være gal. Så når jeg føler meg frisk må jo det være et godt tegn, da trenger ikke folk vite noe om psyken min. 0 Siter
Gondor Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Er få som vet om min diagnose og, ser jo hvilke holdninger folk har til "galne" folk. Jeg vil ikke være gal. Så når jeg føler meg frisk må jo det være et godt tegn, da trenger ikke folk vite noe om psyken min. Helt enig. Skjønner heller ikke hvorfor gud og hvermann skal informeres. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Helt enig. Skjønner heller ikke hvorfor gud og hvermann skal informeres. Nei det er ikke noe poeng i det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Det er remisjon. Dvs frisk med medisiner. Det betyr ikke at du kan slutte med medisin. 0 Siter
bibben Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Liker ikke å si det men...schizofreni. Skulle ikke tro det, kanskje det er feil Hvorfor tror du det er feil? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Det er remisjon. Dvs frisk med medisiner. Det betyr ikke at du kan slutte med medisin. Takk :-) Skal ta medisiner, og trenger ikke fokusere på sykdom eller evner. Det er der ikke lenger, jeg er i remisjon 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Hvorfor tror du det er feil? Fordi det er borte. Men tar jo medisiner da, og det skal jeg fortsette med. Da slipper jeg å slite med sykdom 0 Siter
bibben Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Fordi det er borte. Men tar jo medisiner da, og det skal jeg fortsette med. Da slipper jeg å slite med sykdom Men tror du at du er feildiagnostisert? Eller tenker du at man ikke skulle tro at du var schizofren? At dine omgivelser ikke ville tro det hvis du fortalte dem det? Jeg spør fordi jeg selv gjør meg slike tanker. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Men tror du at du er feildiagnostisert? Eller tenker du at man ikke skulle tro at du var schizofren? At dine omgivelser ikke ville tro det hvis du fortalte dem det? Jeg spør fordi jeg selv gjør meg slike tanker. ''Men tror du at du er feildiagnostisert? Eller tenker du at man ikke skulle tro at du var schizofren? At dine omgivelser ikke ville tro det hvis du fortalte dem det?'' Tror noen ganger jeg er feildiagnostisert, men forstår at det kunne ha blitt oppfattet slik. Omgivelsene ville sikkert ikke trodd det, ikke nå iallefall. De vet jeg tar medisiner, men de tror det er pga angst. Noe de også har merket er at jeg blir fort sliten, vet ikke hva de tenker om det. Men jeg trenger ikke tenke på sykdom når jeg føler meg frisk, er du i remisjon? 0 Siter
bibben Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 ''Men tror du at du er feildiagnostisert? Eller tenker du at man ikke skulle tro at du var schizofren? At dine omgivelser ikke ville tro det hvis du fortalte dem det?'' Tror noen ganger jeg er feildiagnostisert, men forstår at det kunne ha blitt oppfattet slik. Omgivelsene ville sikkert ikke trodd det, ikke nå iallefall. De vet jeg tar medisiner, men de tror det er pga angst. Noe de også har merket er at jeg blir fort sliten, vet ikke hva de tenker om det. Men jeg trenger ikke tenke på sykdom når jeg føler meg frisk, er du i remisjon? Takk for det du skrev. Ja, noen ganger tror jeg at det er gjort en feil ved diagnostiseringen fordi jeg nok ikke er noen "typisk" schizofren. De i min verden som vet at jeg tar medisiner vet at det er "noe" men overhodet ikke schizofreni, og jeg ønsker ikke å informere om akkurat det. Jeg venter, som deg, til det går over og da er det jo unødvendig at noen vet... Jeg ha'kke peiling på om jeg er i remisjon eller ei...jeg går inn og ut av mer eller mindre gode perioder selv om jeg går på medisiner. Selv om jeg tar foreskrevet dose kan jeg bli redd for at medisinene forgifter meg og at andre er ute etter meg, at jeg er et hatobjekt osv, osv... Så jeg vet ikke riktig. Har nettopp hatt en slik sommer der det ble mye rot og hvor jeg har gjort dumme ting. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Takk for det du skrev. Ja, noen ganger tror jeg at det er gjort en feil ved diagnostiseringen fordi jeg nok ikke er noen "typisk" schizofren. De i min verden som vet at jeg tar medisiner vet at det er "noe" men overhodet ikke schizofreni, og jeg ønsker ikke å informere om akkurat det. Jeg venter, som deg, til det går over og da er det jo unødvendig at noen vet... Jeg ha'kke peiling på om jeg er i remisjon eller ei...jeg går inn og ut av mer eller mindre gode perioder selv om jeg går på medisiner. Selv om jeg tar foreskrevet dose kan jeg bli redd for at medisinene forgifter meg og at andre er ute etter meg, at jeg er et hatobjekt osv, osv... Så jeg vet ikke riktig. Har nettopp hatt en slik sommer der det ble mye rot og hvor jeg har gjort dumme ting. Håper du kommer i remisjon snart da, det er jo så slitsomt å være syk. Jeg er vel i grunn heldig jeg da, og det er jeg glad for :-) En bruker jo så mye energi på sykdom, du skulle prøvd solian og seroquel. Men medisin virker jo forskjellig på folk. 0 Siter
bibben Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Håper du kommer i remisjon snart da, det er jo så slitsomt å være syk. Jeg er vel i grunn heldig jeg da, og det er jeg glad for :-) En bruker jo så mye energi på sykdom, du skulle prøvd solian og seroquel. Men medisin virker jo forskjellig på folk. Solian har jeg ikke prøvd. Blir man sulten av den? Trøtt? Jeg forsøkte Serequel i to dager. Jeg klarte ikke å snakke eller gå. Det stoppet helt opp. Det eneste jeg tenkte på var å spise. Jeg har ellers forsøkt litt forskjellige medikamenter både gamle og nye AP. Akkurat nå en litt spesiell kombinasjon av Abilify og Zyprexa. Helt greit. Jeg synes det var litt rart at jeg skulle få alle disse vrangforestillingene om at medisinene truet meg på livet når jeg faktisk stod på 15 mg Zyprexa. Kanskje burde man ha en slags medisinplan for hva en bør ta og gjøre når symptomene tar seg opp. Problemet er jo bare at man ikke selv klarer å identifisere vrangforestillignene som syke. Jeg tror i alle fall fullt og fast på dem. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 23. september 2012 Forfatter Skrevet 23. september 2012 Solian har jeg ikke prøvd. Blir man sulten av den? Trøtt? Jeg forsøkte Serequel i to dager. Jeg klarte ikke å snakke eller gå. Det stoppet helt opp. Det eneste jeg tenkte på var å spise. Jeg har ellers forsøkt litt forskjellige medikamenter både gamle og nye AP. Akkurat nå en litt spesiell kombinasjon av Abilify og Zyprexa. Helt greit. Jeg synes det var litt rart at jeg skulle få alle disse vrangforestillingene om at medisinene truet meg på livet når jeg faktisk stod på 15 mg Zyprexa. Kanskje burde man ha en slags medisinplan for hva en bør ta og gjøre når symptomene tar seg opp. Problemet er jo bare at man ikke selv klarer å identifisere vrangforestillignene som syke. Jeg tror i alle fall fullt og fast på dem. Psykiateren jeg var til mente at det var kombinasjonen seroquel/solian som gjorde at jeg overspiste, men hun hadde folk på zyprexa som klarte å styre seg. Men blir ikke trøtt av solian. Hun mente og at kombinasjonen hjalp meg, og alt som fungerte skulle en ikke endre på. Får prøve å styre meg ang spising, fokusere på andre ting enn mat. 0 Siter
bibben Skrevet 23. september 2012 Skrevet 23. september 2012 Psykiateren jeg var til mente at det var kombinasjonen seroquel/solian som gjorde at jeg overspiste, men hun hadde folk på zyprexa som klarte å styre seg. Men blir ikke trøtt av solian. Hun mente og at kombinasjonen hjalp meg, og alt som fungerte skulle en ikke endre på. Får prøve å styre meg ang spising, fokusere på andre ting enn mat. Da er du flink! ) Jeg mister styringen fra tid til annen...særlig er jeg hemningsløs om natten. Går i svime og spiser det jeg kommer over. Jeg forstår at jeg må stålsette meg. Har du problemer med hukommelse og konsentrasjon nå som du føler deg frisk? Når jeg er frisk har jeg fortsatt problemer med dette. Det er kanskje hoveproblemene. Vel, jeg vet at det ER hovedproblemene! Jeg klarer det meste, men akkurat dette skaper en del trøbbel... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.