Gå til innhold

Uro i brystet og hjertebank


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er en mann på 26 år, jeg er 1.76m høy og veier 74kg, snuser. Jeg jobber til daglig foran PC i et rolig miljø, de siste to årene vært jeg vært i en relativt stillesittende hverdag grunnet de symptomer jeg beskriver lenger ned. Av sykdomshistorikk i familien er i hovedsak kreft dominerende, alle på morsiden har hatt det, på farsiden er det imidlertid svært lite sykdommer. Min mor har også en revmatisk sykdom som kalles fibromyalgi. Jeg beklager på forhånd for et litt langt innlegg, men dette er et desperat forsøk på å få svar på det som nå har senket livskvaliteten betraktelig spesielt det siste året. Det kan derfor hende at mye av informasjonen og historikken er totalt uvesentlig, så du må bare filtrere ut det du anser som irrelevant i forhold til plagene mine. Jeg starter ved å gå så langt tilbake som når jeg var 16 år, jeg våknet midt på natten av at hjertet mitt løp helt løpsk, det kjentes ut som at hjertet mitt slo 6 slag i sekundet, og det banket kraftig. Da jeg fikk vekket moren min hadde hjertebanken roet seg ned en del, men det slo fortsatt ekstremt raskt (ca. 3 minutter etter det inntraff). Etter rundt 10 minutter var hjertet tilbake i normalt tempo. Jeg fikk time hos legen etter dette, hvor de foretok EKG på sykkel, prøvene var normale. Fra jeg var 22 år så begynte jeg å få problemer med at jeg plutselig kunne få hjertebank, uten smerter, jeg fikk også ofte perioder med ustabil hjerterytme. Det var aldri så intenst som den gangen da jeg var 16 år, men jeg tror jeg begynte å tenke tilbake på den gangen, og at det bidro til å gjøre meg mer nervøs. Jeg var igjen inne til vanlig EKG med normalt resultat på prøvene. Dette skjedde flere ganger frem til jeg fylte 24 år, og jeg tok vanlig EKG tre ganger i denne perioden, alle med normalt resultat. Jeg hadde imidlertid aldri hjertebank da de foretok EKG. Etter at jeg var 24 år så har plagene mine forandret seg litt, jeg begynte å føle meg urolig i brystet, urolighetene kunne komme både med og uten hjertebank, noen ganger følte jeg meg utslitt, andre ganger ikke. Jeg hadde også tidvis smerter i brystregionen, noen ganger kunne det være verkende smerter, andre kjentes det ut som at noen tok grep rundt hjertet mitt og prøvde å holde det fast. Om jeg skal prøve å beskrive uroen i brystet, så kjennes det rett og slett ut som at det er vind inni brystet mitt, selv om jeg føler meg rolig og avslappet mentalt, så kjennes det ut som at hjertet/kroppen er stresset. Jeg er nå 26 år, og disse plagene har fortsatt med en stigende grad av hyppighet. For ett år siden så kunne dette skje en til to ganger i måneden, på nåværende tidspunkt så har jeg det opp til 5 ganger om dagen. Det er viktig å påpeke at når jeg ikke har symptomene så føler jeg meg helt normal, det hender en sjelden gang at jeg går noen dager uten å ha noen symptomer/plager, det er helt fantastisk, men plutselig så griper det meg igjen. Noen ganger så kommer plagene ved fysiske anstrengelser, andre ganger så kan det komme etter at jeg har spist, mens noen ganger så kommer det som lyn fra klar himmel. Når jeg snakker om uroligheten i brystet, så må du ikke tolke dette som noe som er kilende og litt ubehagelig opplevelse, det er særdeles ubehagelig, noen ganger så kjennes det ut som at kroppen bare er i ferd med å slå seg av. I starten når jeg fikk disse plagene så måtte jeg gå ut av huset og ut blant folk, bare for at jeg skulle få hjelp om jeg plutselig skulle falle om. Jeg har nå lært meg å ikke få panikk når dette inntreffer, men plagene er ikke mulige å ignorere. Jeg er også plaget med at jeg kan bli ekstremt utmattet, sånn at jeg bare må sette meg ned, det kjennes ut som at hjertet mitt prøver å pumpe blod ut i en kropp på 600 kg. Dette er noe som skjer relativt sjeldent, kanskje en til to ganger i måneden. Så kommer en faktor jeg tror kan være vesentlig, og det er at nesten hver eneste gang jeg har "anfall" av uro og hjertebank, så har jeg masse luft som jeg raper opp etterpå. Jeg raper ofte mellom 30-60 ganger i løpet av 5-10 minutter, og jeg føler meg ofte roligere etter dette. Så spørsmålet er om det er luften som skaper denne uroen, eller om luften er et resultat av uroen i brystet? Jeg tenkte at jeg kanskje kunne være allergisk/inntollerant mot gluten, og testet 1 måned på glutenfri diett, men merket ingen forskjell. Jeg har også prøvd å finne ut om det er noen matvarer jeg reagerer på, og noen ganger så virker det som at jeg ofte får symptomer av brød, mens andre ganger så reagerer jeg ikke i det hele tatt selv om jeg spiser brød hele dagen. En annen ting som jeg har vært plaget med de to siste årene, som jeg tviler på at har noen som helst sammenheng med plagene jeg beskriver til deg, er isjas-lignende smerter i rygg og i lysken. Det kjennes ut som at det er en nerve som ligger i klem, merkes spesielt godt når jeg går, hovedsakelig da i lysken. Når jeg sitter så kjenner jeg det best på høyre side over baksiden av hoften. Jeg ble henvist til MR av korsryggen for å utelukke skiveutglidning, men har ikke hatt noen nærmere utredning av dette, og plages fortsatt av dette. Det har imidlertid blitt overskygget av de andre plagene jeg har beskrevet, så jeg har ikke bedt om noen nærmere utredning av dette problemet. Sist gang jeg var hos legen (1 måned siden) så fikk jeg påvist klamydia, som jeg vet med 100% sikkerhet at jeg må ha blitt smittet med når jeg var 22 år, legen sa at det var normalt at man kunne gå med dette flere år uten å merke symptomene av det, som i mitt tilfelle. Jeg vet ikke om klamydia kan noen av symptomene jeg har beskrevet, men jeg synes det var påfallende at jeg har blitt smittet av dette rett før jeg begynte å få disse plagene. Jeg har altså vært hos legen flere ganger for disse plagene, problemet for legen min er at jeg har fortalt om alle tankene mine rundt plagene mine, at jeg noen ganger har vondt i arm eller bryst, andre ganger hjertebank, utmattet, sliten, eller at jeg er urolig i brystet - og hva jeg tror det kan være. Jeg tror rett og slett at legen min har følt at symptomene jeg har beskrevet ikke har hatt noen logisk sammenheng, han har derfor sagt at han ikke han ikke vet hva det skyldes, og at jeg heller skal komme tilbake dersom plagene mine blir konstante eller blir verre. Han har tidligere målt kolesterol og blodtrykk med normale resultater, jeg var også inne på stress EKG for ett år siden, igjen med normalt resultat. Nå har det rett og slett blitt slik at jeg ikke tørr å bestille ny legetime i frykt for å ikke bli tatt seriøst. Jeg har ei kjæreste som jeg har vært sammen med i snart 2 år, vi har det fantastisk sammen. Jeg har det bra på jobb, jeg har ingen stressmomenter som jeg vet om. Jeg er altså i en periode i livet mitt hvor alt er bra, helt perfekt, bortsett fra plagene mine. Jeg ser det derfor vanskelig at problemene mine kan skyldes angst eller stress. Jeg forstår at du må lese litt igjennom linjene her for å summere opp plagene mine, da jeg har skrevet ganske mye. Det jeg spør deg om, er hva kan jeg gjøre? Har du noen idé om hva plagene mine kan skyldes? Har du noen forslag til hva jeg kan be legen min om å teste eller få tatt en utredning på? Noe jeg kan prøve på egenhånd? Jeg er rådløs, og problemene mine blir bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløvet

Be legen om få få målt hjerterytmen kontinuerlig over en tre-døgnsperiode. Du kan få låne et lite bærbart EKG apparat (på størrelse med en mobiltelefon) til dette formål og du kan utføre dine daglige gjøremål på vanlig måte.

Ved alvorlige tilfeller kan det utføres en ablasjonsbehandling av hjertet. I fjor fikk jeg foretatt et slik inngrep, det var meget vellykket og jeg har ingen plager.

http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/hjertearytmier/takykardier-hurtig-puls-12832.html?page=5

http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/hjertearytmier/hjertearytmi-behandling-12842.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Stig Bruset - Alt. medisin

De felste tilfeller med hjertebank er heldigvis ufarlige, selv om det kan være plagsomt. Det virker som om du er blitt grundig undersøkt, men jeg vil forsikre meg om at du har tatt EKG via en liten boks du går med enten et døgn eller en uke der man kan fange rytmer som oppstår periodevis. Det du forteller om mye luft og raping kan være en forbindelse. Hvis magesekken blåses opp av gass kan den trykke opp mot undersiden av hjertet eller påvirke vagusnerven som påvirker både hjertet og magen. Det kan være verdt et forsøkt å bruke syrenøytraliserende (reseptfrie) medisiner for å se om dette kan hjelpe på plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...