Gå til innhold

Pårørende til psykisk syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gift med en mann som er psykisk syk. Vel psykisk syk... han er ikke under noe behandlingsopplegg, men jeg ser at han er syk og trenger hjelp, noe han helt nekter å gjøre. Føles som det er en skam for ham å gjøre det.

Jeg har vært gift med ham i snart 10 år - han er blitt dårligere de siste 2 årene. Hele familiens liv må tilrettelegges ham. Han forandrer personlighet når vi får besøk - da endrer han personlighet og oppfører seg mer normalt.

I hverdagen er han utålmodig,mistenksom, er opptatt av hvem som har skylden for ting - ofte vrir han det til at det er jeg som har skylden, han er veldig impulsiv, er veldig humørsyk - humøret til familien går ut i fra hans dag, oppførselen til barna våre er det som bestemmer om en dag har vært god eller dårlig - han oppsummerer ofte med at en enkelt hendelse gjør at da har denne dagen vært negativ. Han er ofte negativ. Han er aggressiv i kjørestilen, noe jeg kan kommentere, men får bare irritasjon tilbake. Jeg må tenke godt gjennom hvordan jeg legger fram forskjelige ting for ham, blir det brukt feil ord - mistolker han og blir lett irritert og frustrert.

Er vi på ferieturer - skal alt planlegges - f.eks. er det umulig for ham å gjøre noe veldig spontant.

Gjør ikke barna lekser ordentlig så er det krise for ham. Har opplevd at han har gått opp på rommet til barna, der de har vært og grått - har endt med at han legger seg på gulvet og gråter og krever at barnet skal komme bort til ham og trøste ham.

Mange andre situasjoner har vi også hatt,som jeg har reagert voldsomt på. Veldig uvanlige reaksjoner.

Har flere ganger ymtet frampå at han burde få hjelp, men han sier bestemt nei - det er ikke noe diskusjon. Nå begynner dette å slite meg helt ut - har dager der jeg er deprimert og på gråten. Jeg har lest litt om psykiske lidelser og mistenkter sterkt at han har en eller flere former for personlighetsforstyrrelse. Hva skal jeg gjøre for å få hjelp og hvordan overtale mannen min til å ta i mot hjelp? ..

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror du må presse han og sette hardt mot hardt.

Si at dette går ut over familien, og at det er hans ansvar å gjøre noe med dette/la seg behandle siden problemet sitter inne i han selv.

Skrevet

Still krav og sett grenser, ikke vær redd for å gjøre det fordi om han har en psykiatrisk diagnose.

Skrevet

At enten søker han hjelp i DAG eller så flytter du og ungene ut?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...