Gå til innhold

Hjerterytme ved anstrengelser


Gjest Edurt

Anbefalte innlegg

Min mor på 57 år følte seg rar i kroppen med trykkfølelse i brystet. Da hun fikk målt blodtrykket var undertrykket på hele 110 ! Hun ble satt på blodtrykksmedisin.

Hjerteundersøkelse viser at hjertet hennes slår raskere og raskere under anstrengelser og stress. Imidlertid vil hun ikke si så mye til meg om hva legen har sagt, da hun ønsker å skåne meg - antageligvis. Kvalifiserer en slik lidelse til sykemelding? ( Foreløpig har hun ikke vært vekk en dag fra jobb) Har denne lidelsen navn?

Er hun mer disponert for hjertestans eller infarkt? Hennes far døde av hjerteinfarkt 70 år gammel.

Er jeg disponert for å arve denne lidelsen? Jeg er snart 30 år, en god del overvektig og har en del hjertebank, særlig i det jeg våkner etter middagshvile!

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Edurt.

Her mangler jeg endel opplysninger for å kunne gi et fyldestgjørende svar.

Når din mor føler seg rar i kroppen og har trykkfølelse i brystet er det ikke blodtrykket som sådant som er årsaken.Hvis det er sykdomsårsak til hennes plager vil det være maktpåliggende å undersøke hva som eventuelt kan ligge til grunn, spesielt med tanke på om plagene kan være hjerteutløst.

Du skriver at hun har fått foretatt "hjerteundersøkelser". Disse burde i din mors tilfelle omfatte bl.a. EKG, arbeids-EKG, fett-stoffer i blodet, spes. kolesterol, samt en vanlig klinisk og laboratorie-gjennomgang. Hvis hun har diastolisk (undertrykk) blodtrykk på 110 bør hun dessuten monitoreres med en 24-timers registrering av blodtrykket for bedre å få dokumentert at trykket virkelig er forhøyet og evt. behandlingstrengende.

Hvorvidt tilstanden bør medføre sykmelding avhenger av hva som finnes ved undersøkelsene. Sannsynligheten for at hun kan få infarkt er likeledes relatert til hva som finnes.

Endel hjerte-kar-sykdommer har nøye sammenheng med genetisk disposisjon og er således arvelig. Snakk med mors lege om dette når en eventuell diagnose er mer avklaret.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...