Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt diagnostisert med bp1 av en annen psykiater enn min egen. Hun stilte meg en del spørsmål jeg ikke har blitt stilt av min egen psykiater. Jeg vet at bp 1 diagnosen krever minst en manisk episode.

I den forbindelse lurer jeg på en ting: Jeg har vært i det alternative miljø i i hvert fall 15 år i et forsøk på å helbrede meg selv (hvilket har vært helt mislykket)

Ikke desto mindre; jeg har følt meg i ett med universet, følt at jeg hadde evner over det normale, følt at jeg kunne alt, hatt uvettig bruk av penger og dessverre hatt mange skandaløse seksuelle affærer. Jeg har hatt store spirituelle opplevelser, og særlig hatt svært god kontakt med trær. Jeg har konversert med dem. Jeg har opplevd farver så intense at jeg har vært helt i ekstase. Men jeg har aldri vært i kontakt med meg selv.

Mitt spørsmål er: er ikke dette helt normalt når man oppsøker et alternativt milø? Det kan da ikke være tegn på noe unormalt? Jeg har forlatt det alternative miljøet etter at jeg ble satt på medisiner. Livet har både blitt kjedeligere og bedre.

Kunne man ikke fått begge deler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes litt manisk ut, det du beskriver. Nei, ikke bare litt...

Skrevet

Det hørtes litt manisk ut, det du beskriver. Nei, ikke bare litt...

Men kjære Bella Dotte (liker forresten nicket ditt), er ikke dette noe som er typisk for de som vandrer i det alternative miljø?

Skrevet

''e desto mindre; jeg har følt meg i ett med universet, følt at jeg hadde evner over det normale, følt at jeg kunne alt, hatt uvettig bruk av penger og dessverre hatt mange skandaløse seksuelle affærer. Jeg har hatt store spirituelle opplevelser, og særlig hatt svært god kontakt med trær. Jeg har konversert med dem. Jeg har opplevd farver så intense at jeg har vært helt i ekstase. Men jeg har aldri vært i kontakt med meg selv.''

Hehe, jeg også har hatt det sånn, du beskriver meg også ganske godt her. Jeg har bipolar 2-diagnose, har aldri vært manisk, men jeg er veldig alternativ i tankegangen. Nærmest overtroisk, men som du sier demper medisinene noe av dette. Spesielt dette du skriver om kontakt med trær, det har jeg også :-)

Skrevet

''e desto mindre; jeg har følt meg i ett med universet, følt at jeg hadde evner over det normale, følt at jeg kunne alt, hatt uvettig bruk av penger og dessverre hatt mange skandaløse seksuelle affærer. Jeg har hatt store spirituelle opplevelser, og særlig hatt svært god kontakt med trær. Jeg har konversert med dem. Jeg har opplevd farver så intense at jeg har vært helt i ekstase. Men jeg har aldri vært i kontakt med meg selv.''

Hehe, jeg også har hatt det sånn, du beskriver meg også ganske godt her. Jeg har bipolar 2-diagnose, har aldri vært manisk, men jeg er veldig alternativ i tankegangen. Nærmest overtroisk, men som du sier demper medisinene noe av dette. Spesielt dette du skriver om kontakt med trær, det har jeg også :-)

For svarte svingende! Er det ikke mulig å oppleve dette selv om man står på medisiner?

Skrevet

For svarte svingende! Er det ikke mulig å oppleve dette selv om man står på medisiner?

Hehe, jeg bruker medisiner, men jeg opplever fortsatt litt overnaturlige ting. Jeg bruker sikkert for lite medisiner, men jeg ønsker å leve også.

Skrevet

Hehe, jeg bruker medisiner, men jeg opplever fortsatt litt overnaturlige ting. Jeg bruker sikkert for lite medisiner, men jeg ønsker å leve også.

Jeg er redd for å leve. Det føles så skummelt. Men gjennom skrivingen min får jeg ut endel. Det er kanskje på den måten jeg lever, bortsett fra at barna er hele mitt liv.

Skrevet

Jeg er redd for å leve. Det føles så skummelt. Men gjennom skrivingen min får jeg ut endel. Det er kanskje på den måten jeg lever, bortsett fra at barna er hele mitt liv.

''Jeg er redd for å leve. Det føles så skummelt. Men gjennom skrivingen min får jeg ut endel. Det er kanskje på den måten jeg lever, bortsett fra at barna er hele mitt liv.''

Jeg tørr ihvertfall ikke å leve uten medisiner. De har hjulpet meg mye, spesielt trilafon. Men jeg er deprimert til tross for wellbutrin og dette liker jeg ikke. Jeg er "halvdød" halve dagen, våkner om kvelden og da er livet ganske bra en stund.

Skriving er veldig bra, skriver du for deg selv, eller noe du publiserer? Jeg kunne ønske at jeg hadde mere energi slik at jeg hadde krefter til å ha barn rundt meg i lang tid. Jeg blir så fort sliten, men jeg liker jo unger jeg også.

Skrevet

''Jeg er redd for å leve. Det føles så skummelt. Men gjennom skrivingen min får jeg ut endel. Det er kanskje på den måten jeg lever, bortsett fra at barna er hele mitt liv.''

Jeg tørr ihvertfall ikke å leve uten medisiner. De har hjulpet meg mye, spesielt trilafon. Men jeg er deprimert til tross for wellbutrin og dette liker jeg ikke. Jeg er "halvdød" halve dagen, våkner om kvelden og da er livet ganske bra en stund.

Skriving er veldig bra, skriver du for deg selv, eller noe du publiserer? Jeg kunne ønske at jeg hadde mere energi slik at jeg hadde krefter til å ha barn rundt meg i lang tid. Jeg blir så fort sliten, men jeg liker jo unger jeg også.

Jeg skriver for å publisere. Jeg står også på wellbutrin, men økningen av fluanxol har virkelig hjulpet meg. Allikevel er jeg fremdeles redd for verden.

Hva kan hjelpe tror du? ( Jeg går til psykolog en gang i uken og er fri til å bestille time hos psykiatrenen min når det måtte være).

Grøss og gru. Verden er farlig!

Skrevet

Jeg skriver for å publisere. Jeg står også på wellbutrin, men økningen av fluanxol har virkelig hjulpet meg. Allikevel er jeg fremdeles redd for verden.

Hva kan hjelpe tror du? ( Jeg går til psykolog en gang i uken og er fri til å bestille time hos psykiatrenen min når det måtte være).

Grøss og gru. Verden er farlig!

Hva er det du er redd for? Mennesker, eller andre ting? Det hjelper kanskje å utfordre det du er redd for, sånn veldig gradvis? Har du angst?

Skrevet

Jeg mener man ikke kan si at spirituelle opplevelser som å oppleve farger sterkere er bare symptomer på psykisk lidelse. Jeg tror at når man beveger seg i dette området av livet for å si det sånn, så vil man lettere få angst og det kan være krefter man skal være forsiktig med å gå for langt inn i.

Men man kan ikke kalle alt dette sykdom. Til syvende og sist handler det jo om man tror på noe mer enn bare den fysiske virkeligheten. Jeg tror dessverre psykiaterene sjelden gjør det så de ser det vel stort sett som sykdom.

Jeg har vel en del slike "symptomer", men jeg tar ingen medisiner mot det, for jeg vil ikke medisinere det bort. Jeg har kanskje en del angst, men jeg ser ikke på det som sykelig. Jeg tror psykiatere stort sett er veldig "snusfornuftige", man burde kanskje heller prøve å finne noen å snakke med som er åpne for at det også fins en åndelig virkelighet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette med uvettig pengebruk og skandaløse seksuelle affærer, var det episodisk, eller var det slik hele tiden?

Hvis det var episodisk, var det et avvik også fra din alternative livsstil, og jeg mener det var en mani.

Å kommunisere med trær mener jeg er tegn på sykdom - alternativt miljø eller ikke.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener man ikke kan si at spirituelle opplevelser som å oppleve farger sterkere er bare symptomer på psykisk lidelse. Jeg tror at når man beveger seg i dette området av livet for å si det sånn, så vil man lettere få angst og det kan være krefter man skal være forsiktig med å gå for langt inn i.

Men man kan ikke kalle alt dette sykdom. Til syvende og sist handler det jo om man tror på noe mer enn bare den fysiske virkeligheten. Jeg tror dessverre psykiaterene sjelden gjør det så de ser det vel stort sett som sykdom.

Jeg har vel en del slike "symptomer", men jeg tar ingen medisiner mot det, for jeg vil ikke medisinere det bort. Jeg har kanskje en del angst, men jeg ser ikke på det som sykelig. Jeg tror psykiatere stort sett er veldig "snusfornuftige", man burde kanskje heller prøve å finne noen å snakke med som er åpne for at det også fins en åndelig virkelighet.

I slike tilfeller bær en også se på funksjon.

Er funksjonen upåvirket, dvs en er i full jobb eller studerer, er det ikke sykdom.

Hvis funksjonen påvirkes negativt, er det sannsynligvis sykdom.

Skrevet

Dette med uvettig pengebruk og skandaløse seksuelle affærer, var det episodisk, eller var det slik hele tiden?

Hvis det var episodisk, var det et avvik også fra din alternative livsstil, og jeg mener det var en mani.

Å kommunisere med trær mener jeg er tegn på sykdom - alternativt miljø eller ikke.

Det har vært periodisk, spesielt det med pengebruk. Når det gjelder det skandaløst seksuelle varte det en 8 års tid før det roet seg helt ned. Da hadde jeg det også helt bra, ingen depresjoner, til tross for at jeg ytre sett burde vært rådeprimert.

Jeg vet bare ikke. Kanskje det ikke betyr noe om man er 1 eller 2, bare man har det forholdsvis bra. Dog vil jeg si det hadde vært godt å kunne forklart sin fortid.

Skrevet

I slike tilfeller bær en også se på funksjon.

Er funksjonen upåvirket, dvs en er i full jobb eller studerer, er det ikke sykdom.

Hvis funksjonen påvirkes negativt, er det sannsynligvis sykdom.

Hos meg har det definitivt virket negativt. Jeg har vært dysfunksjonell det meste av min ungdom og tidlig voksen liv. Jeg hadde en 10 års periode som fungerte ganske godt (den perioden jeg vanket i det alternative miljø bla og var småbarnsmamma) ellers har alt vært tungt og vanskelig. Dog har jeg hatt mine vidunderlige oppturer som har veid opp for alt sammen. Mye takket være det alternative mener jeg.

Jeg skjønner ingenting. Det er vel tross alt ikke så nøye om man blir diagnostisert som bp 1 eller bp 2.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...