Gå til innhold

Atopisk eksem / salver og kremer


kit

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt forvirret. Har i dag vært hos hudspesialist og tatt noen allergitester for atopisk eksem (eller håndeksem, da jeg kun har dette på hendene).

Han satte også opp en 'program' med kortisonkrem og -salve. Disse heter Iburil.

Tidligere har jeg brukt Elocon, og fått høre at dette er den sterkeste kortinson salven på markedet.

Før jeg ble henvist til spesialist anbefalte min 'vanlige' lege at jeg skulle gå over fra Elocon til Daktar da denne var bedre.

Nå er jeg forvirret og har alle tre salvene med forskjellige 'program' for hvor lenge og ofte jeg skal bruke disse.

Hva er forskjellen på Elocon, Daktar og Iburil, og hvilken er sterkest eller mest effektiv.

Takknemlig for svar og hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære kit

Håndeksem kan med hell behandles på litt forskjellige måter og det kan være vanskelig når forskjellige leger mener litt forskjellig. Dessuten vil legene ha litt forskjellig mening om hvilke salver/kremer som er best selv om forskjellene er relativt små og de fleste er enige i behandlingsprinsippene. Ibaril og Elocon er begge gruppe III kortisonsalver, altså sterke. Det finnes også noen salver/kremer som er enda sterkere (gruppe IV). Salvegrunnlaget i de to er litt forskjellig og den ene kan være best for den ene hudtypen, den andre for den andre. Av og til kan man skifte mellom to kremer av samme styrke med godt resultat. Elocon krem er fetere enn andre kremer og passer godt for dem som har tørr hud, mens Ibaril er mindre fet. Ved ikke væskende eksem anbefales krem fremfor salve. Daktar er en soppdrepende krem og brukes gjerne i kombinasjon med kortisonkremer når det er tegn på at eksemet er infisert med sopp, som det lett kan bli. Uten kortison hjelper den lite på selve eksemet, men tar altså knekken på soppen.

Du kan bruke enten Elocon eller Ibaril og følge det programmet som er satt opp. Bruk den som huden din trives best med, du kan godt prøve deg litt frem.

Håper dette har hjulpet litt på forvirringen - og lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære kit

Håndeksem kan med hell behandles på litt forskjellige måter og det kan være vanskelig når forskjellige leger mener litt forskjellig. Dessuten vil legene ha litt forskjellig mening om hvilke salver/kremer som er best selv om forskjellene er relativt små og de fleste er enige i behandlingsprinsippene. Ibaril og Elocon er begge gruppe III kortisonsalver, altså sterke. Det finnes også noen salver/kremer som er enda sterkere (gruppe IV). Salvegrunnlaget i de to er litt forskjellig og den ene kan være best for den ene hudtypen, den andre for den andre. Av og til kan man skifte mellom to kremer av samme styrke med godt resultat. Elocon krem er fetere enn andre kremer og passer godt for dem som har tørr hud, mens Ibaril er mindre fet. Ved ikke væskende eksem anbefales krem fremfor salve. Daktar er en soppdrepende krem og brukes gjerne i kombinasjon med kortisonkremer når det er tegn på at eksemet er infisert med sopp, som det lett kan bli. Uten kortison hjelper den lite på selve eksemet, men tar altså knekken på soppen.

Du kan bruke enten Elocon eller Ibaril og følge det programmet som er satt opp. Bruk den som huden din trives best med, du kan godt prøve deg litt frem.

Håper dette har hjulpet litt på forvirringen - og lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Takk for flott og informativt svar.

Du ble vel gjerne litt forvirret da jeg snakket om Daktar - det er feil. Det jeg mente å skrive at jeg bruker er Dermovat.

Kan du si litt om hvilken gruppe denne ligger i og hvordan den er i forhold til Elocon og Iburil.

Takker igjen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Takk for flott og informativt svar.

Du ble vel gjerne litt forvirret da jeg snakket om Daktar - det er feil. Det jeg mente å skrive at jeg bruker er Dermovat.

Kan du si litt om hvilken gruppe denne ligger i og hvordan den er i forhold til Elocon og Iburil.

Takker igjen :o)

Kjære kit

Dermovat er en gruppe IV krem, og det vil si at den er sterkere enn både Elocon og Ibaril. Du kan godt bruke Dermovat til å slå tilbake et eksemutbrudd, men etter noen dager bør du trappe ned, først til gruppe III (Eloco/Ibaril) og så videre nedtrapping til gruppe II og til slutt gruppe I som er de svakeste som du også får uten resept. En annen måte å gjøre det på er når du har brukt gruppe III noen dager - 1 uke (etter nedtrapping fra gruppe IV), kan du gå over til å bruke den samme kremen annen hver dag, så 2 x i utken og ev til slutt bare en gang i uken. Det er viktig å trappe ned selv om eksemet er blitt mye bedre for at det ikke skal blusse opp igjen med en gang.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...