Gå til innhold

Redd for (tykktarms-)kreft, eventuelt med spredning


Gulldin

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært hos lege og fått bekreftet at det foreligger en forstørrelse i magen (region øvre høyre bukhule, altså enten galleblære/gallesystem, lever eller øvre høyre del av tykktarm). Det ble av legen nevnt flere mulige årsaker; men kreft ble tatt opp som første spørsmål ift om jeg hadde tenkt muligheten for dette i noen form, herunder tykktarmskreft, gallekreft, leverkreft og bløtdelskreft. Primært snakket legen deretter om galleblære, men han ønsket samtidig å ta prøver knyttet til lever og tykktarmskreft. Det jeg stusset mest over, var at legen også klemte på høyre hoftekam, hvor jeg har smerter, og at denne smerten av legen ble koblet sammen med forstørrelsen/kulen i øvre høyre bukhule. Det er dette som får meg til å tenke tykktarmskreft med spredning til bensubstans.... Jeg har flere "plager" som jeg lurer på om trekker mest i retning av galleproblemer eller mest i retning av tykktarms (eventuelt annen) kreft med eventuell spredning. Her er en oversikt over det jeg har merket meg av mulige symptomer: Kul/forstørrelse av "noe" i øvre høyre del av magen (rett under ribbena). Dette bekrefter legen, men ikke med helt klar bekreftelse på om det er galleblæren, leveren eller tarmen som er forstørret. Kul/forstørrelse av "noe" i øvre venstre del av magen (rett under ribbena). Dette kjente ikke legen på, men bekreftet at det er normalt med eventuell forstørrelse av milt eller øvrige deler av tykktarm ved blant annet galle-besvær. Endret avføringsmønster ved at avføringen skifter fra hard til løs med hyppige mellomrom - flere ganger i uka. Observert blod men ikke avklart om dette er i avføring eller ifbm mindre "mellomblødninger" ifbm at jeg har myomer (bekreftet at jeg har myomer). Har følelse av at magen/bukhulen er "fylt" opp - spesielt på høyre side, og høyre side av bukhulen er øm, spesielt i øvre region der det også er forstørrelse. Ser i speilet at det er forskjell på høyre og venstre side mht størrelse. Har smerter i høyre hoftekam (som legen koblet sammen med hevelsen i øvre høyre del av magen). Kjenner i tillegg flere mindre kuler i magen (sentralt i bukhulen). IKKE hatt noe spesielle utfordringer i form av sterke smerter eller endringer av smerter ifbm ulike typer mat, kun øm der det foreligger en forstørrelse, samt øm/vondt i høyre hoftekam. Mine spørsmål er: 1) Hva er den mest sannsynlige årsaken til øm, følbar forstørrelse av øvre høyre del av mageregion kombinert med vondt i høyre hoftekam? 2) Hvilke tanker gjør du deg som lege om sannsynlig diagnose ift de symptomer og observasjoner som er beskrevet ovenfor? Jeg er klar over at du ikke kan stille en diagnose, og min lege har lagt frem alternative muligheter, men jeg følte at jeg ikke fikk noe godt svar, spesielt knyttet til det med koblingen mellom hoftevondt og forstørrelsen av et eller annet organ i øvre del av bukhulen. 3) Kan kulene jeg kjenner i resten av magen være fettkuler, eller forstørrede lymfeknuter/kreft i lymfe, og hva er sannsynligheten for det ene eller det andre? Vet det ble en lang beskrivelse og omfattende spørsmål, men etter runden hos legen ble jeg mer urolig enn beroliget, og trenger å få litt mer utdypende betraktninger. Takknemlig for svar. PS - det skal foretas ytterligere prøver, men i mellomtiden ønsker jeg online-legens tanker rundt mine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Området du beskriver passer best med galleblæra og det er langt mere vanlig med en forstørret galleblære grunnet gallesten og eller betennelse enn kreft. Det er vanlig å utrede dette raskt ved hjelp av CT av magen eller ultralyd i tillegg til blodprøver. Forhåpentligvis vil dette gi en avklaring og jeg vil anbefale å tenke så lite på dette som mulig i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...