Gå til innhold

Mannlig fastlege, GU og vrange meg


tonie

Anbefalte innlegg

Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? Det er sikkert ikke vanskelig å skjønne at enkelte av de de møter er pasienter, når de rødmer og ser smått forlegne ut. Haha, stakkars dame! Snakk om nedtur å bli rykket ut av den rosa boblen på den måten!:)

Jeg håper du tuller nå? Eller mener du i fullt alvor at det er grunn til å være flau over å ha et underliv, eller at legen eller kona hans tenker noe som helst om dette?

At sjenerte 15-åringer kan føle det sånn, kan jeg forstå, men voksne kvinner?

Selv deltar jeg ofte på jobbmøter med legen min, som jeg også tar GU hos, men jeg tenker aldri over det.

Kjekk er han også.

Og jeg har blitt undersøkt på sykehus med studenter som tilskuere, og en gang av en jeg klina med på fest. Men flau kan jeg aldri huske å ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tonie

    24

  • Babette

    9

  • Madelenemie

    8

  • Lillemus

    7

Mest aktive i denne tråden

Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? Det er sikkert ikke vanskelig å skjønne at enkelte av de de møter er pasienter, når de rødmer og ser smått forlegne ut. Haha, stakkars dame! Snakk om nedtur å bli rykket ut av den rosa boblen på den måten!:)

Tror det gikk veldig bra med henne :) Hun er også gynekolog, de driver praksis sammen. Jeg satt forøvrig i badstua samtidig med henne et par ganger under oppholdet og hadde veldig koslelige samtaler om både yrket og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det er sånn det fungerer. Jeg har et myom som kanskje burde vært sett til, så da kan jeg kanskje få henvisning ganske greit? Nå føler jeg meg litt modigere her på grunn av dere. I morgen den dag skal jeg ringe.

Aldri vært problem å få henvisning hos min fastlege selv om det kun er rutinekontroll. Det har jeg fått i alle år, sier bare at jeg fikk ta den sjekken hos spesialist, trygt med ultralyd også som alltid blir tatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå ringte jeg, men jeg må til time hos fastlegen uansett sier de. Så da drar jo ikke jeg dit i tilfelle han insisterer på å gjøre det selv.

''

Men tonie dah, du er da tøff nok til å si nei om fastlegen skulle insistere på selv å utføre undersøkelsen! Dersom du ikke orker en slik samtale med fastlegen, så skriv et brev til vedkommende hvor du forklarer situasjonen. Spør om han kan sende deg en henvisning i posten og si at du alternativt selvfølgelig kan komme til en samtale, men at du ikke på noe vis ønsker at han skal overtale deg til selv å utføre undersøkelsen.

Du er såpass lite skrullete generelt sett, så du godt kan tillate deg å være litt sær på dette området :-)

Jeg hadde også i dette tilfelle sendt brev og bedt om å få henvisningen tilsendt. Ikke nødvendig å oppta en legetime for å få den henvisninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han insisterer nok ikke, du er neppe den første som spør om dette så pell deg ivei! *streng*

Enig! Merkelig om han motsetter seg dette. Det er dessuten trygt med en ultralyd også, tonie. Dessuten har jeg hørt at gynekologer tar en mere nøye kreftprøve for dem vet akkurat HVOR dem skal ta den, ikke vet jeg altså.....

Til orientering så min nye gynekolog, mannlig det også(etter han gamle gikk av med pensjon), på siste rutinekontroll en polypp, den fant han på UL. Tok den bort ved samme besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første bør kvinner tenke litt mer fornuftig:

En gynekolog har dette som interessefelt, ikke damer, men sykdommer og plager knyttet til fødsel og kvinners underliv.

For det andre er det bare å si til fastlegen at du følger gynekologers råd, kvinner bør til gynekolog og ikke til GU hos en som ikke har dette som spesialfelt, det er bare å si, det er en avgjørelse du har tatt. Skulle fastlegen motsette seg dette, bør og må du ta dette videre, i vertfall til gynekologen, fastlegen vil så få en telefon. Det er urimelig å motsette seg at en kvinne får tatt en GU hos den som kan gjøre dette best og med de beste fagkunnskapene.

Gynekologer vil at kvinner selv skal få bestille timer direkte, ikke via fastlegen, da de er absolutt de beste til å gjøre en GU.

Selv går jeg ikke til GU, trenger ikke, men hadde jeg måttet tror jeg ikke kjønn egentlig hadde vært det avgjørende. Det er uansett kvinne eller mann en for intim situasjon for meg, men ved å tenke rasjonelt og fornuftig vet jeg hva dette begrenset er for den som utfører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Hei!

For det første bør kvinner tenke litt mer fornuftig:

En gynekolog har dette som interessefelt, ikke damer, men sykdommer og plager knyttet til fødsel og kvinners underliv.

For det andre er det bare å si til fastlegen at du følger gynekologers råd, kvinner bør til gynekolog og ikke til GU hos en som ikke har dette som spesialfelt, det er bare å si, det er en avgjørelse du har tatt. Skulle fastlegen motsette seg dette, bør og må du ta dette videre, i vertfall til gynekologen, fastlegen vil så få en telefon. Det er urimelig å motsette seg at en kvinne får tatt en GU hos den som kan gjøre dette best og med de beste fagkunnskapene.

Gynekologer vil at kvinner selv skal få bestille timer direkte, ikke via fastlegen, da de er absolutt de beste til å gjøre en GU.

Selv går jeg ikke til GU, trenger ikke, men hadde jeg måttet tror jeg ikke kjønn egentlig hadde vært det avgjørende. Det er uansett kvinne eller mann en for intim situasjon for meg, men ved å tenke rasjonelt og fornuftig vet jeg hva dette begrenset er for den som utfører det.

''Selv går jeg ikke til GU, trenger ikke, ''

Er ikke du kvinne?

Trodde alle kvinner trengte å gå til gynekolog jevnlig, minst hvert 3 år for å ta celleprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv går jeg ikke til GU, trenger ikke, ''

Er ikke du kvinne?

Trodde alle kvinner trengte å gå til gynekolog jevnlig, minst hvert 3 år for å ta celleprøve

Hei!

Bare de som har hatt mange seksualpartnere, ja eller mer enn en.

Mener: Liten sannsynlighet for celleforandringer i livmorhals hvis ikke mange seksualpartnere, (til informasjon: jeg har studert medisin, så jeg vet hva jeg nå påstår)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hei!

Bare de som har hatt mange seksualpartnere, ja eller mer enn en.

Mener: Liten sannsynlighet for celleforandringer i livmorhals hvis ikke mange seksualpartnere, (til informasjon: jeg har studert medisin, så jeg vet hva jeg nå påstår)

:-)

Det der tror jeg ikke noe på, dessverre. Greit at man kanskje er mer utsatt med mange partnere.

Men på det grunnlag kan jeg også droppe gu. Men det kommer jeg ikke til å gjøre. Det å gå til gu hvert 3 år synes jeg er en enkel livsforsikring. Men så klart, ditt valg hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke noe på, dessverre. Greit at man kanskje er mer utsatt med mange partnere.

Men på det grunnlag kan jeg også droppe gu. Men det kommer jeg ikke til å gjøre. Det å gå til gu hvert 3 år synes jeg er en enkel livsforsikring. Men så klart, ditt valg hva du gjør.

Hei!

Ja mitt valg :-)

Og ditt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hei!

Ja mitt valg :-)

Og ditt. :-)

Ja, mitt valg å følge anbefalingene vi får. Og det er anbefalt å ta celleprøve hvert 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mitt valg å følge anbefalingene vi får. Og det er anbefalt å ta celleprøve hvert 3 år.

Hei!

Og da er det fint du gjør det!

Rådene er gitt på gruppenivå, så er det opp til hver og en og tenke selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare de som har hatt mange seksualpartnere, ja eller mer enn en.

Mener: Liten sannsynlighet for celleforandringer i livmorhals hvis ikke mange seksualpartnere, (til informasjon: jeg har studert medisin, så jeg vet hva jeg nå påstår)

:-)

Men det hjelper ikke om kvinnen har hatt bare en partner hvis den ene har hatt andre. Da kan man like fullt bli smittet av HPV-viruset. Det er vel heller ikke sånn at det er bare dette viruset som kan gi celleforandringer selv om det er det absolutt vanligste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det hjelper ikke om kvinnen har hatt bare en partner hvis den ene har hatt andre. Da kan man like fullt bli smittet av HPV-viruset. Det er vel heller ikke sånn at det er bare dette viruset som kan gi celleforandringer selv om det er det absolutt vanligste?

Hei!

Jeg skriver om risiko.

At du har vært i Sverige og handlet, og det langt unna løvskog gjør vel ikke at du vaksinerer deg mot flåttbåren smitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare de som har hatt mange seksualpartnere, ja eller mer enn en.

Mener: Liten sannsynlighet for celleforandringer i livmorhals hvis ikke mange seksualpartnere, (til informasjon: jeg har studert medisin, så jeg vet hva jeg nå påstår)

:-)

Da begynner jeg veldig å lure på om moren min er så uskyldig som hun påstår/fremstår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg veldig å lure på om moren min er så uskyldig som hun påstår/fremstår ;)

Hei!

De fleste kvinner følger rådene som gitt på gruppenivå, ukritisk og uten å tenke!

Da jeg ble spurt pga av magesmerter av en lege når jeg hadde GU sist og svarte, jeg tar ikke GU og hvorfor, maste den fornuftige legen ikke mer da han hørte om mitt seksualiv.

Man setter selvsagt ikke opp anbefalninger etter enkelttilfeller som meg, men jeg har sagt til kvinner, at , det er lov å tenke selv.

En bitteliten risiko gjør jo ikke at man setter inn alarmberedskap.

To venninner av meg som bare har vært med sine menn har sluttet å gå til GU etter min informasjon, de viste rett og slett ikke hvor beskyttende "å vente til den rette" er/var.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hei!

De fleste kvinner følger rådene som gitt på gruppenivå, ukritisk og uten å tenke!

Da jeg ble spurt pga av magesmerter av en lege når jeg hadde GU sist og svarte, jeg tar ikke GU og hvorfor, maste den fornuftige legen ikke mer da han hørte om mitt seksualiv.

Man setter selvsagt ikke opp anbefalninger etter enkelttilfeller som meg, men jeg har sagt til kvinner, at , det er lov å tenke selv.

En bitteliten risiko gjør jo ikke at man setter inn alarmberedskap.

To venninner av meg som bare har vært med sine menn har sluttet å gå til GU etter min informasjon, de viste rett og slett ikke hvor beskyttende "å vente til den rette" er/var.

:-)

Jammen godt det ikke var ei venninne av meg som hørte på rådet ditt. Hun har kun hatt en seksualpartner. Og hun fikk livmorhalskreft. Det ble heldigvis oppdaget tidlig.

Men heldigvis gikk hun til regelmessig gu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De fleste kvinner følger rådene som gitt på gruppenivå, ukritisk og uten å tenke!

Da jeg ble spurt pga av magesmerter av en lege når jeg hadde GU sist og svarte, jeg tar ikke GU og hvorfor, maste den fornuftige legen ikke mer da han hørte om mitt seksualiv.

Man setter selvsagt ikke opp anbefalninger etter enkelttilfeller som meg, men jeg har sagt til kvinner, at , det er lov å tenke selv.

En bitteliten risiko gjør jo ikke at man setter inn alarmberedskap.

To venninner av meg som bare har vært med sine menn har sluttet å gå til GU etter min informasjon, de viste rett og slett ikke hvor beskyttende "å vente til den rette" er/var.

:-)

Det er flere kreftformer enn livmorhalskreft man bør sjekkes for jevnlig med en GU.

Min svigerfars samboer døde etter et halvt års sykeleie pga eggstokkreft. Hun trodde heller ikke at hun trengte GU da hun jo kun hadde vært sammen med svigerfar. Hadde hun gått regelmessig til undersøkelse, ville gynekologen ha oppdaget sykdommen mens det enda hadde vært tid for behandling.

I stedet døde hun en grusøm død med store smerter:-(

Så alle kvinner bør gå regelmessig til gynekolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt det ikke var ei venninne av meg som hørte på rådet ditt. Hun har kun hatt en seksualpartner. Og hun fikk livmorhalskreft. Det ble heldigvis oppdaget tidlig.

Men heldigvis gikk hun til regelmessig gu

Hei!

Det er ikke det man snakker om slike ting, jeg informerte om dette etter mine studiepoeng i gynekologi og obstetrikk.

Hvorfor får du vite så personlige ting om dine venner?

Jeg viste en del, da kristne miljøer allerede råder til å ha få seksualepartnere.

Unntak fins alltid, du kan jo få Borreliose den helgen du handler i Sverige, jeg ville regnet med at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hei!

Det er ikke det man snakker om slike ting, jeg informerte om dette etter mine studiepoeng i gynekologi og obstetrikk.

Hvorfor får du vite så personlige ting om dine venner?

Jeg viste en del, da kristne miljøer allerede råder til å ha få seksualepartnere.

Unntak fins alltid, du kan jo få Borreliose den helgen du handler i Sverige, jeg ville regnet med at det går greit.

Jeg og min venninne snakker svært fortrolig sammen. Det finnes enkelte mennesker man kan være veldig fortrolig med, og andre som man ikke kan være det med. Dessuten har vi kjent hverandre siden vi gikk i barneparken, som er over 40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...