Gå til innhold

Mannlig fastlege, GU og vrange meg


tonie

Anbefalte innlegg

Jeg og min venninne snakker svært fortrolig sammen. Det finnes enkelte mennesker man kan være veldig fortrolig med, og andre som man ikke kan være det med. Dessuten har vi kjent hverandre siden vi gikk i barneparken, som er over 40 år siden.

Hei!

:-)

Fint.

Jeg har også en slik venninne, men vi snakker ikke om slike ting, det er for personlig, intimt og grenser til, ... vanskelig å forklare, har nok mest med meg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tonie

    24

  • Babette

    9

  • Madelenemie

    8

  • Lillemus

    7

Mest aktive i denne tråden

Hei!

Jeg skriver om risiko.

At du har vært i Sverige og handlet, og det langt unna løvskog gjør vel ikke at du vaksinerer deg mot flåttbåren smitte?

Som andre sier er det også andre grunner til å sjekke underlivet enn risikoen for livmorhalskreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere kreftformer enn livmorhalskreft man bør sjekkes for jevnlig med en GU.

Min svigerfars samboer døde etter et halvt års sykeleie pga eggstokkreft. Hun trodde heller ikke at hun trengte GU da hun jo kun hadde vært sammen med svigerfar. Hadde hun gått regelmessig til undersøkelse, ville gynekologen ha oppdaget sykdommen mens det enda hadde vært tid for behandling.

I stedet døde hun en grusøm død med store smerter:-(

Så alle kvinner bør gå regelmessig til gynekolog!

Jeg er helt enig med deg, og man bør ikke stole på at liten sannsynlighet betyr null risiko.

For eksempel vet jeg om ei som fikk brystkreft og måtte fjerne det ene brystet 16 år gammel. Og hvor stor var sannsynligheten for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, og man bør ikke stole på at liten sannsynlighet betyr null risiko.

For eksempel vet jeg om ei som fikk brystkreft og måtte fjerne det ene brystet 16 år gammel. Og hvor stor var sannsynligheten for det.

Stakkars jente:-( Håper det gikk bra med henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? Det er sikkert ikke vanskelig å skjønne at enkelte av de de møter er pasienter, når de rødmer og ser smått forlegne ut. Haha, stakkars dame! Snakk om nedtur å bli rykket ut av den rosa boblen på den måten!:)

''Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? ''

Kan skjønne du gruer deg til GU om du ser på gynekologer og GU'er på den måten! For gynekologen er det neppe mer pinlig å undersøke deg der nede enn i halsen eller føttene - de er da profesjonelle. Og det vet nok hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne aldri aldri tenkt meg å gå til gu hos fastlegen min. Gruff.

Huffff, jeg har ikke vært til noe sånt på ørteogførti år og burde også fått det unna.

Du får skryte uhemma av det når det er overstått her på dol, så kan du inspirere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? ''

Kan skjønne du gruer deg til GU om du ser på gynekologer og GU'er på den måten! For gynekologen er det neppe mer pinlig å undersøke deg der nede enn i halsen eller føttene - de er da profesjonelle. Og det vet nok hans kone.

Det var nå bare fleip det der, da. Trodde det skinte gjennom? Men....For å si det sånn, jeg har tegnet flere hundre nakne modeller opp gjennom årene. Jeg kan uten problemer huske hvordan hver og en av dem ser ut uten klær. Det er jo ikke noe jeg sier høyt eller tenker særlig over, men det kan jeg altså. Og det kan gynekologen også. Hvis han vil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri aldri tenkt meg å gå til gu hos fastlegen min. Gruff.

Huffff, jeg har ikke vært til noe sånt på ørteogførti år og burde også fått det unna.

Du får skryte uhemma av det når det er overstått her på dol, så kan du inspirere andre!

Ja, jeg skal prøve å huske det hvis jeg nå kommer meg dit. Skryte vilt og uhemmet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det var nå bare fleip det der, da. Trodde det skinte gjennom? Men....For å si det sånn, jeg har tegnet flere hundre nakne modeller opp gjennom årene. Jeg kan uten problemer huske hvordan hver og en av dem ser ut uten klær. Det er jo ikke noe jeg sier høyt eller tenker særlig over, men det kan jeg altså. Og det kan gynekologen også. Hvis han vil. ;)

Men h*n vil ikke.

I begynnelsen av en karriere som lege som er særlig interessert i tånegler (eksempel utenom gynekologi), så vil h*n sikkert huske noen tånegler. Etter som dagene, ukene og årene går blir det færre og færre tånegler som gjør inntrykk. Til slutt ser h*n kun sykdommen og "glemmer" at øynene er på tåa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men h*n vil ikke.

I begynnelsen av en karriere som lege som er særlig interessert i tånegler (eksempel utenom gynekologi), så vil h*n sikkert huske noen tånegler. Etter som dagene, ukene og årene går blir det færre og færre tånegler som gjør inntrykk. Til slutt ser h*n kun sykdommen og "glemmer" at øynene er på tåa.

Ja, det vil jeg vel tro at det fleste gjør.

Men fy flate for en vemmelig jobb! Jeg kan nesten ikke tenke meg noe verre. Det må i så fall være NAV-ansatt eller psykolog. Lurer på om de mister helt lysten på kvinner etterhvert? Det hadde nok jeg gjort. Huttetu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Ja, det vil jeg vel tro at det fleste gjør.

Men fy flate for en vemmelig jobb! Jeg kan nesten ikke tenke meg noe verre. Det må i så fall være NAV-ansatt eller psykolog. Lurer på om de mister helt lysten på kvinner etterhvert? Det hadde nok jeg gjort. Huttetu.

Ja, det har jeg også tenkt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uenigidette

Hei!

Bare de som har hatt mange seksualpartnere, ja eller mer enn en.

Mener: Liten sannsynlighet for celleforandringer i livmorhals hvis ikke mange seksualpartnere, (til informasjon: jeg har studert medisin, så jeg vet hva jeg nå påstår)

:-)

Dette stemmer ikke at vi ikke trenger å gå til GU hvis man ikke har mange seksualpartnere.

Jeg er bare 21 år gammel og har gått til GU i flere år til tross for at jeg kun har hatt sex en gang.

Heldigvis for det.. for de fant ut at jeg hadde en såkalt tvillingcyste på eggstokken som måtte fjernes pga fare for vridning rundt eggstokk.. rett før jeg skulle opereres ble jeg hasteinnlagt på sykehus pga at cysten hadde vridd seg 2 ganger rundt.. hadde dette blitt oppdaget senere kunne jeg blitt alvorlig syk pga stans i blodsirkulasjonen.. heldigvis ble jeg operert samme dag som jeg ble innlagt.

Men eggstokken kunne de desverre ikke redde.. men jeg har heldigvis en eggstokk igjen som det desverre har fått en til lik cyste på seg.. derfor må jeg jevnlig til GU for å sjekke om den vokser etc.. og til informasjon så kan slike cyster utvikle seg i verstefall til ondartet kreft.. så alle damer bør gå jevnlig til gynekolog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal tro hva gynekologkonen tenker når hun er ute på romatisk middag på høyfjellshotell med sin mann, og de møte en vakker kvinne hun forstår må være en pasient han har rotet rundt i underlivet på? Det er sikkert ikke vanskelig å skjønne at enkelte av de de møter er pasienter, når de rødmer og ser smått forlegne ut. Haha, stakkars dame! Snakk om nedtur å bli rykket ut av den rosa boblen på den måten!:)

Jeg tror nok en som er gift med en mannlig gynekolog, har rukket å tenke gjennom disse tingene - inkludert muligheten for pinlige pasientmøter - i god tid før de blir gift ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke møte på Kiwi, nei....heller ikke på høyfjellshotell.

Jeg var siste pasient hos min gynekolog gjennom 35 år den dagen han gikk av med pensjon. To uker etter dro datteren og jeg på vinterferie til vårt faste vintersted. Det ble middag første dag og vi ble henvist til et firemannsbord. Hvem andre enn gynekologen og kona satt her......Vet ikke hvem som ble mest paff, jeg, men oppholdet gikk bra det, snakket sammen flere ganger utenom måltidene også, men jeg følte det allikevel litt trykkende.

Kan aldri tenke meg at legen ble paff, det må ha skjedd en haug med ganger i løpet av karriæren. Jeg var hos en villt fremmed en gang, som snakket (under hele undersøkelsen) om at han faktisk kjente besteforeldrene mine godt. Jeg syntes det var veldig spesielt, det syntes tydeligvis ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker mannlige leger og gyn, jeg. Selv om den kvinnelige gyn jeg har nå, er alle tiders. :-)

''Foretrekker mannlige leger og gyn, jeg.''

Jeg også. :o) Ser til min store skrekk at her i bygda jeg kommer til å flytte til om noen år så er det pr. i dag 4 leger med ledig kapasitet, den ene er en kvinne som er yngre enn meg (fullstendig uaktuelt!) og de andre tre er menn i 60-årene, heller ikke så aktuelt... Jaja, det skjer sikkert mye på den fronten her i løpet av 5-7 år. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det var nå bare fleip det der, da. Trodde det skinte gjennom? Men....For å si det sånn, jeg har tegnet flere hundre nakne modeller opp gjennom årene. Jeg kan uten problemer huske hvordan hver og en av dem ser ut uten klær. Det er jo ikke noe jeg sier høyt eller tenker særlig over, men det kan jeg altså. Og det kan gynekologen også. Hvis han vil. ;)

''Det er jo ikke noe jeg sier høyt eller tenker særlig over, men det kan jeg altså. Og det kan gynekologen også. Hvis han vil.''

Men hvis han som gynekolog har et like profesjonelt forhold til kroppen som du som kunstner - hva er problemet?

Dessuten tror jeg ikke han studerer underlivet inngående som en kunstner ville gjøre. Min gynekolog ser knapt der når han undersøker - han ser på skjermen og alle mulige andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo ikke noe jeg sier høyt eller tenker særlig over, men det kan jeg altså. Og det kan gynekologen også. Hvis han vil.''

Men hvis han som gynekolog har et like profesjonelt forhold til kroppen som du som kunstner - hva er problemet?

Dessuten tror jeg ikke han studerer underlivet inngående som en kunstner ville gjøre. Min gynekolog ser knapt der når han undersøker - han ser på skjermen og alle mulige andre steder.

Problem? Nei, jeg sier bare at han kan hvis han vil;) På samme måte som kassadama legger merke til hva du handler mye av, og når du handler, og at kortet ditt manglet dekning en gang for tre år siden. Sånt du fortrenger og tror at de ikke husker. Jeg må jo bare få damene som tror at gynekologen ikke husker hvor mye hår de har, og hvor store kjønnslepper, til ut av villfarelsen om at han har glemt det før de er ute av døra. Han husker. Oh yes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var hos lege ville han ta en GU der og da, uten at jeg var forberedt på det... Men jeg nekta og sa at jeg må være forberedt. Legen driter vel i om jeg har hår ¨på lår og legger mm, men JEG driter ikke i det. Så jeg fikk henvisning til en som var spesialst... Puh! Men fastlegen har tatt GU på meg før, men da visste jeg det på forhånd.

Men at det er mannlige leger som undersøker meg der nede gjør ingenting. Foretrekker det fremfor kvinner. Ikke spør hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...