Gå til innhold

Smerter i brystet - brystkreft?


Gjest Litt engstelig nå

Anbefalte innlegg

Gjest Litt engstelig nå

Jeg har i noen ukers tid hatt en del smerter i det ene brystet. Smertene kommer og går. Det hugger tak for så å forsvinne igjen. Dette går i bølger. Det er på samme sted hver gang.

Hva kan det være? Er det slik at man kan kjenne begynnende kreft som smerter?

Hvilke andre tilstander kan gi smerter i brystene? Har noen erfaringer de kan dele?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En_som_vil_deg_vel

Hei!

Det kan være flere årsaker til smerter i brystet.

Det kommer an på alder.

Hvis kroppen din fortsatt er under utvikling kan dette skyldes voksesmerter i brystet.

Det kan også skyldes at du muligens kan være gravid.

Men det kan også være mer alvorlig slik som du sier.

Brystkreft opptrer sjelden under 40 år.

Men for sikkerhetsskyld ville jeg fått legen til og henvist deg til en mammografi hvis han/hun fatter mistanke om en alvorlig tilstand.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystkreft starter sjelden med smerte. Selv har jeg hatt vondt både i forbindelse med cyste og lokal infeksjon. Begge deler var kombinert med kul som kunne kjennes, så jeg ble sendt til mammografi som avdramatiserte det hele. Og legen sa at jeg som var under førti neppe fikk kreft, sjansen var større for at jeg skulle bli påkjørt. Så fikk jeg en ny kul, da, og den gjorde ikke vondt, så jeg drøyde riktig lenge før legebesøk... Det var ikke lurt, og kostet meg et år behandling og mange senskader etter behandlinga. Så moralen er: heller et legebesøk for mye enn et for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystkreft starter sjelden med smerte. Selv har jeg hatt vondt både i forbindelse med cyste og lokal infeksjon. Begge deler var kombinert med kul som kunne kjennes, så jeg ble sendt til mammografi som avdramatiserte det hele. Og legen sa at jeg som var under førti neppe fikk kreft, sjansen var større for at jeg skulle bli påkjørt. Så fikk jeg en ny kul, da, og den gjorde ikke vondt, så jeg drøyde riktig lenge før legebesøk... Det var ikke lurt, og kostet meg et år behandling og mange senskader etter behandlinga. Så moralen er: heller et legebesøk for mye enn et for lite!

"..under førti får ikke kreft" er i alle fall den største soveputa av dem alle, og har tatt livet av unge folk før!

DET er bare tull. Alle kan få kreft.. selv barn. Og alderen for når brystkreft opptrer blir yngre og yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystkreft starter sjelden med smerte. Selv har jeg hatt vondt både i forbindelse med cyste og lokal infeksjon. Begge deler var kombinert med kul som kunne kjennes, så jeg ble sendt til mammografi som avdramatiserte det hele. Og legen sa at jeg som var under førti neppe fikk kreft, sjansen var større for at jeg skulle bli påkjørt. Så fikk jeg en ny kul, da, og den gjorde ikke vondt, så jeg drøyde riktig lenge før legebesøk... Det var ikke lurt, og kostet meg et år behandling og mange senskader etter behandlinga. Så moralen er: heller et legebesøk for mye enn et for lite!

Den legen vet ikke hva han snakker om ;)

Jeg kjenner tre stk som har hatt brystkreft og som har vært godt under førti.... Den ene fikk diagnosen for noen uker siden, de to andre er friske igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En_som_vil_deg_vel

Brystkreft starter sjelden med smerte. Selv har jeg hatt vondt både i forbindelse med cyste og lokal infeksjon. Begge deler var kombinert med kul som kunne kjennes, så jeg ble sendt til mammografi som avdramatiserte det hele. Og legen sa at jeg som var under førti neppe fikk kreft, sjansen var større for at jeg skulle bli påkjørt. Så fikk jeg en ny kul, da, og den gjorde ikke vondt, så jeg drøyde riktig lenge før legebesøk... Det var ikke lurt, og kostet meg et år behandling og mange senskader etter behandlinga. Så moralen er: heller et legebesøk for mye enn et for lite!

Det er riktig at det er sjelden en får kreft i så ung alder, spesielt brystkreft.

Men alikvel bør en alltid ta "kuler" på alvor.

Det kan være uskyldig slik som cyster og forstørret brystkjertler.. men det kan også tyde på kreft.

Derfor anbefaler jeg denne kvinnen om å få henvisning til mammografi så fort som mulig.

I første omgang kan hun ta kontakt med fastlege som vil vurdere form og fasong på kulen og deretter søke om mammografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har i flere år hatt en slags stikkende smertefølelse i det ene brystet, og har både tatt mammografi og ultralyd for å sjekke - og alt er i orden :)

Min teori er at den stikkende smerten (som kommer i perioder) er delvis tilstoppede melkeganger el. da det ligner på smerter jeg hadde de gangene jeg hadde brystbetennelse når ungene var babyer. Det virker som stikkingen avtar dersom jeg masserer brystet, tar varme bad etc...

Det er kjempeenkelt å be om mammografi eller ultralyd (ultralyd er best for kvinner under 50, men dette tror jeg bare privatpraktiserende leger gjør dersom man ikke er henvist etter mammografiundersøkelse). Ta en sjekk for å være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år hatt en slags stikkende smertefølelse i det ene brystet, og har både tatt mammografi og ultralyd for å sjekke - og alt er i orden :)

Min teori er at den stikkende smerten (som kommer i perioder) er delvis tilstoppede melkeganger el. da det ligner på smerter jeg hadde de gangene jeg hadde brystbetennelse når ungene var babyer. Det virker som stikkingen avtar dersom jeg masserer brystet, tar varme bad etc...

Det er kjempeenkelt å be om mammografi eller ultralyd (ultralyd er best for kvinner under 50, men dette tror jeg bare privatpraktiserende leger gjør dersom man ikke er henvist etter mammografiundersøkelse). Ta en sjekk for å være sikker :)

''Det er kjempeenkelt å be om mammografi eller ultralyd (ultralyd er best for kvinner under 50, men dette tror jeg bare privatpraktiserende leger gjør dersom man ikke er henvist etter mammografiundersøkelse).''

Jeg fikk både mammografi og ultralyd av brystene, på St. Olavs, for et par år siden med tanke på at min mor døde av brystkreft for noen år siden. Får det så ofte jeg selv føler det er nødvendig faktisk. Får se om jeg tar en runde igjen om et år eller to - føler ikke at jeg trenger det nå, prøver å følge med selv også da. Men det føltes som halve staben på St. Olavs hadde klådd på puppene mine etterpå... *hehe*

Puppene mine er forøvrig godt egnet for mammografi, lange og slanke. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er kjempeenkelt å be om mammografi eller ultralyd (ultralyd er best for kvinner under 50, men dette tror jeg bare privatpraktiserende leger gjør dersom man ikke er henvist etter mammografiundersøkelse).''

Jeg fikk både mammografi og ultralyd av brystene, på St. Olavs, for et par år siden med tanke på at min mor døde av brystkreft for noen år siden. Får det så ofte jeg selv føler det er nødvendig faktisk. Får se om jeg tar en runde igjen om et år eller to - føler ikke at jeg trenger det nå, prøver å følge med selv også da. Men det føltes som halve staben på St. Olavs hadde klådd på puppene mine etterpå... *hehe*

Puppene mine er forøvrig godt egnet for mammografi, lange og slanke. :-P

Det kan være skumle kuler langt inne i brystet som du ikke selv kan kjenne. Venninna mi hadde en slik kreftkul, den lå helt inntil brystmuskelen, verken legen eller hun selv kunne kjente kulen, hun gikk bare til mammografiundersøkelse pga morens historie.

Det er best å være føre var og gå til mammografi hvert andre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er kjempeenkelt å be om mammografi eller ultralyd (ultralyd er best for kvinner under 50, men dette tror jeg bare privatpraktiserende leger gjør dersom man ikke er henvist etter mammografiundersøkelse).''

Jeg fikk både mammografi og ultralyd av brystene, på St. Olavs, for et par år siden med tanke på at min mor døde av brystkreft for noen år siden. Får det så ofte jeg selv føler det er nødvendig faktisk. Får se om jeg tar en runde igjen om et år eller to - føler ikke at jeg trenger det nå, prøver å følge med selv også da. Men det føltes som halve staben på St. Olavs hadde klådd på puppene mine etterpå... *hehe*

Puppene mine er forøvrig godt egnet for mammografi, lange og slanke. :-P

Haha, lange og slanke ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den legen vet ikke hva han snakker om ;)

Jeg kjenner tre stk som har hatt brystkreft og som har vært godt under førti.... Den ene fikk diagnosen for noen uker siden, de to andre er friske igjen.

Nei, du kan så si. Men han er overlege ved et av landets universitetssykehus, og ikke av den riktig gamle skolen heller. Har nå fjernet begge bryst for å forebygge, men sitter med en hurtigvoksende kul ved arret etter det "friske" brystet, og må ta biopsi til uka. Gjett om han skal få høre det om det er han jeg kommer til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan så si. Men han er overlege ved et av landets universitetssykehus, og ikke av den riktig gamle skolen heller. Har nå fjernet begge bryst for å forebygge, men sitter med en hurtigvoksende kul ved arret etter det "friske" brystet, og må ta biopsi til uka. Gjett om han skal få høre det om det er han jeg kommer til!

Lykke til! Håper det går godt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...