Gå til innhold

Jeg har problemer med å svelge!


Tjorven

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden problemer med å svelge når jeg spiser, lurer på hva dette kan være?

Kan det være på grunn av medisinbruk eller?

Dette er et virkelig plagsomt blitt, jeg blir redd for å spise da jeg ikke får det ned?

Vet jeg bør ta det opp med legen min, men det er ikke så lett å komme til der da!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vondt, bare vanskelig å svelge?

Hadde lignende ei tid, da jeg var ganske engstelig for noe......

Har hørt/lest senere, at en kan få slikt i perioder med stress eller nervøsitet.

Veit ikke om det stemmer for deg nå da, men......

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt, bare vanskelig å svelge?

Hadde lignende ei tid, da jeg var ganske engstelig for noe......

Har hørt/lest senere, at en kan få slikt i perioder med stress eller nervøsitet.

Veit ikke om det stemmer for deg nå da, men......

Klem fra

Jeg har ikke vondt når jeg svelger, men problemer med å svelge. Har en mistanke om at det er Tolvonen jeg bruker som gjør dette, eller hva sier legen om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Tjorven vedr.svelgproblemer. Du sier ikke noe om du har svelgsmerter eller feber, altså om det kan være en vanlig halsbetennelse. Dette går i tilfelle over på 3-5 dager, noen ganger må penicillin til. Kyssesyke kan vare mye lengre.

Dersom du ikke har vondt, men mer en følelse av at noe sperrer, er dette noe som bør undersøkes. Det kan være alt fra en utposning på spiserør, til hevelse i skjoldbrusk-kjertel eller i andre strukturer på halsen. Noen ganger kan svelgvansker også skyldes psykisk stress og angst. Enkelte medisiner kan gi nedsatt matlyst og tørr munn, og dette kan føles som svelgvansker.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Tjorven vedr.svelgproblemer. Du sier ikke noe om du har svelgsmerter eller feber, altså om det kan være en vanlig halsbetennelse. Dette går i tilfelle over på 3-5 dager, noen ganger må penicillin til. Kyssesyke kan vare mye lengre.

Dersom du ikke har vondt, men mer en følelse av at noe sperrer, er dette noe som bør undersøkes. Det kan være alt fra en utposning på spiserør, til hevelse i skjoldbrusk-kjertel eller i andre strukturer på halsen. Noen ganger kan svelgvansker også skyldes psykisk stress og angst. Enkelte medisiner kan gi nedsatt matlyst og tørr munn, og dette kan føles som svelgvansker.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad

Takker for svar, men gir meg ikke helt enda:-)

Har ikke svelgesmerter eller feber, føler heller ikke at noe sperrer. Tok dette opp med legen min, men han sa det kunne komme av Tolvonen jeg bruker. Han undersøkte meg ikke.

Mener dette ikke ble tatt på alvor av ham, derfor søker jeg råd av deg. Dette er blitt ett stort problem synes jeg, jeg vil ikke gå slik som dette!!!

Har du noen råd og gi meg?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Jeg har ikke vondt når jeg svelger, men problemer med å svelge. Har en mistanke om at det er Tolvonen jeg bruker som gjør dette, eller hva sier legen om dette?

Til Tjorven vedr. svelgproblemer. Tolvon kan gi munntørrhet.

Prøv om plagene lettes ved rikelig væske-tilskudd samtifdig med måltider, og bruk av sukkerfrie sugetabletter innimellom måltider.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...