Gå til innhold

Identitetsforvirring - kjønnsidentitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som sliter med identitetsproblemer? Med kjønnsidentitetsproblemer? Som ikke har et tydelig «jeg» og ikke føler seg som en «fast» personlighet? Jeg føler at jeg mangler et fundament som menneske og en opplevelse av at jeg er en helhetlig person.

Det meste av livet har jeg manglet en «kjønnsidentitet», jeg føler meg ikke som «kvinne», nei ikke som en mann heller for den del. Jeg har et kvinnenavn og er født som en kvinne men det er en fremmed tanke. For meg har ikke dette med seksualitet å gjøre. Det har med identitet og opplevelse av et selv å gjøre.

Som barn var jeg ukritisk og spontan i forhold til mine egne følelser. Jeg var ikke konform og dekket ikke til denne skamfulle forvirringen. Jeg kalte meg med et oppdiktet navn og sa jeg ikke var jente. Dette fikk store og negative sosiale konsekvenser. Jeg har siden den gang aldri blitt «dus» med den identiteten jeg var blitt gitt fra fødselen av.

Jeg mangler en opplevelse av å være en person, å være en kvinne og ha et navn. Jeg føler ikke at jeg har et eget navn eller at jeg har et gjenkjennbart utseende. Dette høres sikkert rart ut for noen, men for meg er det et stort problem som jeg kjenner blir sterkere i perioder. Akkurat nå er det sterkt.

Jeg føler meg som flyktig i tiden, uten kjerne og uten å være fysisk vedvarende. Av den grunn synes jeg det er vanskelig å forholde meg til at andre mennesker kjenner meg igjen. Det går så på tvers av hva jeg selv føler er virkeligheten. Jeg blir satt ut og veldig forlegen når noen kjenner meg igjen. Jeg synes ofte det er vanskelig når noen bruker navnet mitt. Jeg kan bare i noen ytterst få personlige relasjoner klare at noen sier navnet mitt. I andre sammenhenger vemmes jeg. Jeg har ikke noe greit forhold til denne personen som andre tror er meg. Jeg er så fjern fra den personen selv.

Det er skremmende. Det er ubehagelig. Det er vanskelig å snakke om.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bibben

22

• stjernestøv

7

• XbellaX

4

• motorPrøysen

3

stjernestøv
Skrevet

Jeg sliter litt med hvem "jeg" er, kan være vanskelig å mene noe om ting for jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg sliter litt med hvem "jeg" er, kan være vanskelig å mene noe om ting for jeg vet ikke.

Jeg lurer litt på om det kan være en sammenheng mellom slike problemer og psykoselidelse. At en har en veldig vag opplevelse av å være en hel person, være et fast "jeg".

Hva tror du?

stjernestøv
Skrevet

Jeg lurer litt på om det kan være en sammenheng mellom slike problemer og psykoselidelse. At en har en veldig vag opplevelse av å være en hel person, være et fast "jeg".

Hva tror du?

Tror det, vanskelig å være "et jeg" når det blander seg med andres "jeg". En "tar inn" andres "jeg" i seg selv på en måte.

stjernestøv
Skrevet

Hva tror du?

I tilegg til det jeg skrev. Er det slik for deg og? At "jeget" blir borte i altet?

Skrevet

I tilegg til det jeg skrev. Er det slik for deg og? At "jeget" blir borte i altet?

Veldig godt sagt! Dette var virkelig en flott beskrivelse!

Jeg har blitt viklet inn i flere identiteter i min oppvekst. Det kan kanskje ha vært en medvirkende årsak til at grensene flyter så veldig.

Når en så tydelig føler andres følelser eller tidvis opplever å vite hva andre tenker, så forsvinner man jo fra det som skulle være kjernen og midtpunktet i en selv. Ikke sant?

Skrevet

Tror det, vanskelig å være "et jeg" når det blander seg med andres "jeg". En "tar inn" andres "jeg" i seg selv på en måte.

Disse setningene dine skal jeg ta vare på. Tusen takk :o)

stjernestøv
Skrevet

Veldig godt sagt! Dette var virkelig en flott beskrivelse!

Jeg har blitt viklet inn i flere identiteter i min oppvekst. Det kan kanskje ha vært en medvirkende årsak til at grensene flyter så veldig.

Når en så tydelig føler andres følelser eller tidvis opplever å vite hva andre tenker, så forsvinner man jo fra det som skulle være kjernen og midtpunktet i en selv. Ikke sant?

''Når en så tydelig føler andres følelser eller tidvis opplever å vite hva andre tenker, så forsvinner man jo fra det som skulle være kjernen og midtpunktet i en selv. Ikke sant?''

Ja "jeget" forsvinner. Da blir det vanskelig å svare seg selv på "hvem er jeg".

motorPrøysen
Skrevet

Hva tror du?

Jeg tror absolutt det er en slik sammenheng. Har du forsøkt psykodynamisk samtaleterapi over lengre tid?

Skrevet

''Når en så tydelig føler andres følelser eller tidvis opplever å vite hva andre tenker, så forsvinner man jo fra det som skulle være kjernen og midtpunktet i en selv. Ikke sant?''

Ja "jeget" forsvinner. Da blir det vanskelig å svare seg selv på "hvem er jeg".

Vil du si at slike skjøre grenser er mer merkbare når du er på vei inn i et psykotisk landskap?

At det kan tolkes som et forvarsel?

Hva er din erfaring, hvis du har og vil dele dem?

Skrevet

Jeg tror absolutt det er en slik sammenheng. Har du forsøkt psykodynamisk samtaleterapi over lengre tid?

Jeg tror den formen for samtaleterapi jeg har erfaring med er psykodynamisk. Det er mulig at jeg har noe å vinne på å gutse mer...som jeg i grunnen følte at jeg gjorde i går da jeg la ut denne tråden...

Takk for responsen din :o)

Skrevet

Hva tror du?

Mennesker med alvorlige psykoselidelser har en svært avvikende opplevelse av sitt jeg/ sin identitet.

Der er de som lurer på om de i det hele tatt eksisterer og som ikke kjenner seg gjen dersom de ser seg i speilet fordi selvforstyrrelsen er så dyptgripende og alvorlig. Jeg ser ikke på dette som kjønnsforvirring, altså en undring hvor vidt du er mann eller kvinne, men en identitesforvirring direktet knyttet til din psykoselidelse.

(Ps. Gratulerer for å ha våget blottlegge disse tankene.)

Skrevet

Har du vært i kontakt med foreningen for transer i Norge? Kanskje du der kan møte likesinnede og få hjelp til å finne ut hvem du er?

http://www.ftpn.no/default.asp?cat=10

Takk for svar fra deg, og takk for link.

Jeg tenker imidlertid ikke i retning av at jeg er transe. Jeg har ikke behov for å "uttrykke meg" som et annet kjønn. Jeg føler ikke et det ville være godt å gå i manneklær eller være mandig.

Jeg føler meg mer som en "ikke-person" uten tilknytning til det å være kvinne.

Skrevet

Mennesker med alvorlige psykoselidelser har en svært avvikende opplevelse av sitt jeg/ sin identitet.

Der er de som lurer på om de i det hele tatt eksisterer og som ikke kjenner seg gjen dersom de ser seg i speilet fordi selvforstyrrelsen er så dyptgripende og alvorlig. Jeg ser ikke på dette som kjønnsforvirring, altså en undring hvor vidt du er mann eller kvinne, men en identitesforvirring direktet knyttet til din psykoselidelse.

Tusen takk :o)

Det var veldig hyggelig at du ser at jeg har vært modig.

Det du skriver er så "på spikeren" gjenkjennelig at jeg nesten er målløs...

stjernestøv
Skrevet

Vil du si at slike skjøre grenser er mer merkbare når du er på vei inn i et psykotisk landskap?

''Vil du si at slike skjøre grenser er mer merkbare når du er på vei inn i et psykotisk landskap? ''

Kanskje. Det blir for mye å fordøye, så blir det vel for kaotisk og til slutt raser alt sammen.

''At det kan tolkes som et forvarsel? ''

Kan godt hende.

Skrevet

Jeg har problemer både med dette med speilet (som du beskriver) og også når andre kjenner meg igjen i sosiale sammenhenger.

I morgen skal disse tingene utfordres veldig. Jeg skal være et sted der det er speil (kanskje overalt) og et sted der jeg kommer veldig tett på andre og hvor jeg må "defineres".

Skrevet

Jeg har problemer både med dette med speilet (som du beskriver) og også når andre kjenner meg igjen i sosiale sammenhenger.

I morgen skal disse tingene utfordres veldig. Jeg skal være et sted der det er speil (kanskje overalt) og et sted der jeg kommer veldig tett på andre og hvor jeg må "defineres".

Ta et søk på lege/forsker Elisabeth Haug, hun har jobbet med Shizofreni og selvforstyrrelse. Doktoravhandlingen hennes heter Anomalous Self-Experience in Schizophrenia / Forstyrret selvopplevelse ved schizofreni.

Skrevet

Ta et søk på lege/forsker Elisabeth Haug, hun har jobbet med Shizofreni og selvforstyrrelse. Doktoravhandlingen hennes heter Anomalous Self-Experience in Schizophrenia / Forstyrret selvopplevelse ved schizofreni.

Tusen, tusen takk!!! Det tipset satt jeg pris på :o)

Klem fra

stjernestøv
Skrevet

Hva er din erfaring når det gjelder fysiske plager?

F.eks kvalme, slitenhet og uvelhetsfølelse i kroppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...