Gå til innhold

Identitetsforvirring - kjønnsidentitet

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Det blir litt sært når du velger å eksponere noe i nesten overdreven grad samtidig som du tildekker voldsomt (eller glemmer) hverdagsproblemene.

Jeg ser den. Beklager at jeg skjøv det litt vekk fra overflaten. Jeg prøver å leve et så balansert liv som mulig nå som jeg har en jobb osv. Jeg vil gjerne at ting skal fungere. Dette med identitetsproblemer er veldig opp i bevisstheten nå og det forstyrrer tankene. Parallelt forsøker jeg da å være så vanlig utad som mulig for å prøve å ikke bli hemmet av at jeg ikke føler meg som en person som eksisterer på en helhetlig måte, at jeg egentlig ikke er en person med et navn og fast utseende. Dette byr på mange utfordringer i hverdagen og når jeg møter andre mennesker er det svært krevende. Jeg tar poenget ditt.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bibben

22

• stjernestøv

7

• XbellaX

4

• motorPrøysen

3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, bibben skrev:

Tusen takk for at du delte dette. Jeg kjenner meg svært godt igjen i alt du skriver med unntak av fantomsfølelsen og dette med å være tiltrukket av homofile menn. Ellers har jeg uttrykt helt identiske ting som det du her skriver.

Du skriver at du ble psykotisk. Vil det si at du har en psykoselidelse eller var det en engangshendelse som følge av store belastninger? Er du også diagnostisert med schizofreni? Det går jo faktisk an å være schizofren og transseksuell samtidig.

Jeg sliter også med dissosiasjon. Som jeg har skrevet tidligere i denne tråden, samt i tråder om tilsvarende tema, så føler jeg meg "detached" fra kroppen. Jeg føler at jeg ikke er en helhetlig person men at jeg mangler en omkrets, og jeg flyter ut i ingenting. Rare greier dette.

Takk igjen for ditt grundige svar/innspill. 

Da tenker jeg at det om du er trans eller ikke går litt på hva du ønsker å oppnå. Ord er jo først og fremst nyttige i den grad de kan si noe om oss selv og vår plass i verden. Hvis du mener at du må gjennomgå en sosial eller fysisk endring til et kjønn som ikke er det du ble tildelt og dette er noe du har følt veldig lenge (og ikke bare når du blir syk eller går gjennom en stressende situasjon), så tenker jeg at det kan være nyttig å ta kontakt med skeive/trans miljøer.

Du kan jo begynne med å leke litt med kjønnsutrykket ditt og se hvordan du føler deg; har du langt hår; klipp det kort. Bind brystene dine. Kjøp maskuline klær. Lek litt med et nytt navn eller pronomen for deg selv, hvis du har en god venn spør om de kan prøve å kalle deg noe annet. Alt dette er helt reversibelt og om problemet ditt er at du egentlig er en mann eller midt i mellom (eller til og med kansje bare en butch dame) så vil du oppleve veldig fort at du føler deg bedre. Om du derimot føler deg akkurat like fremmed i egen kropp og utrykk, tviler jeg sterkt på at kjønn eller kjønnsutrykkket er problemet.

Ellers har jeg ingen psykoselidelse. Jeg har k-ptsd og bipolar, men har først og fremst reaktive stress-relaterte psykoser.

Anonymkode: e122b...1d3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg at det om du er trans eller ikke går litt på hva du ønsker å oppnå. Ord er jo først og fremst nyttige i den grad de kan si noe om oss selv og vår plass i verden. Hvis du mener at du må gjennomgå en sosial eller fysisk endring til et kjønn som ikke er det du ble tildelt og dette er noe du har følt veldig lenge (og ikke bare når du blir syk eller går gjennom en stressende situasjon), så tenker jeg at det kan være nyttig å ta kontakt med skeive/trans miljøer.

Du kan jo begynne med å leke litt med kjønnsutrykket ditt og se hvordan du føler deg; har du langt hår; klipp det kort. Bind brystene dine. Kjøp maskuline klær. Lek litt med et nytt navn eller pronomen for deg selv, hvis du har en god venn spør om de kan prøve å kalle deg noe annet. Alt dette er helt reversibelt og om problemet ditt er at du egentlig er en mann eller midt i mellom (eller til og med kansje bare en butch dame) så vil du oppleve veldig fort at du føler deg bedre. Om du derimot føler deg akkurat like fremmed i egen kropp og utrykk, tviler jeg sterkt på at kjønn eller kjønnsutrykkket er problemet.

Ellers har jeg ingen psykoselidelse. Jeg har k-ptsd og bipolar, men har først og fremst reaktive stress-relaterte psykoser.

Anonymkode: e122b...1d3

Takk for svaret ditt. Jeg har fått mye å tenke på i dag. Nå må jeg fordøye innspillene og takke dere alle for bidrag og refleksjoner.

God helg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...