Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

(jfr tråden lenger nede her)

Det er igrunnen litt snodig hvor stort engasjement en tråd om intimbarbering kan få ;)

Alle har behov for å forsvare sitt valg, og kritiserer de som har valgt noe annet? Det kan nesten virke som de som velger å ikke shave alt er livredde for at det skal bli en trend å shave alt? Hvorfor det? Kan man ikke gjøre det man selv liker best og trives best med - og drite i trendene? Selvsagt påvirkes mange av trender, men liker man ikke å shave seg, so what? Og liker man å shave seg, så er vel også det like greit?

Er det virkelig noen som velger mann/kvinne ut fra om vedkommende er shava nedentil eller ikke? Om man synes det ene eller det andre er "turn off", så kan man vel heller påvirke i "sin retning" om det etterhvert blir et forhold av det?

Jeg begriper heller ikke all motstanden mot shaving? Det er tross alt helt ufarlig å shave seg, så what's the problem? Mote og trender endres hele tiden, og jeg tipper moten med altfor spisse sko har skada flere enn det full intimbarbering har gjort ;)

Flatlusa er iallefall omtrent utrydda pga økt intimbarbering :P Og økt intimbarbering har kanskje ført til andre problemer for noen - så da går det vel opp i opp ;)

Jeg tipper de aller fleste shaver iallefall bikinikanten og hår under armene. Hvorfor er det da så mye verre å ta "alt"? Er det fordi man er redd for å ikke "henge med" på en eller annen trend og trenger å forsvare sitt valg i håp om at andre tar samme valget (sammen står vi sterkere!)?

Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker og at de slipper å føle på at det de gjør er "feil" -uansett hvilket valg de tar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Gjest sangsol

Jeg har også lest endel av tråden, men jeg opplevde ikke den som motstand mot shaving. Det som derimot kom frem, er at folk er så utrolig forskjellig. :-) Og heldigvis for det. Da finnes det noe for en hver smak, for å si det slik ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest endel av tråden, men jeg opplevde ikke den som motstand mot shaving. Det som derimot kom frem, er at folk er så utrolig forskjellig. :-) Og heldigvis for det. Da finnes det noe for en hver smak, for å si det slik ;-)

Hvis man leser mellom linjene så er de fleste opptatt av å forsvare sine valg, og det er litt interessant å se :)

Det er jammen ikke lett å være singel idag når man aldri vet om den man treffer synes det er turn off med eller uten hår - nesten så man burde ta en debriefing før man treffes intimt (Vil du jeg skal shave alt, bare litt eller ingenting?) :P

Jeg tror forøvrig ingen menn synes det er turn off når dama shaver alt - men har skjønt at det er endel kvinner som synes det er turn off når mannen shaver alt. Stakkars menn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håret nedentil har en funksjon ifølge gynekologer. At en stusser bikinikanten er vel ok.

Som jeg skrev er det sikkert både fordeler og ulemper med hår der nede om man ser det ut fra et helseperspektiv (flatlusa utrydda pga at 9 av 10 intimbarberer seg kontra det at hår sikkert kan beskytte mot etellerannet også?)

Så lenge man ikke har noen plager med verken det ene eller andre, så spiller det jo strengt tatt ingen rolle hva man gjør - da det viktigste er at man trives med seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest infeksjonsfare

Å barbere seg nedentil øker infeksjonsfaren. Farlig for de som har flere partnere, da små sår nedentil kan bli inngangsprot for f.eks HIV og hepatitt.

Håret varmer og det i seg selv beskytter kanskje også mot infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes dette engasjementet er unødvendig. Hvordan jeg barberer meg er ingen andres "business" enn min og eventuelt partneren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Hvis man leser mellom linjene så er de fleste opptatt av å forsvare sine valg, og det er litt interessant å se :)

Det er jammen ikke lett å være singel idag når man aldri vet om den man treffer synes det er turn off med eller uten hår - nesten så man burde ta en debriefing før man treffes intimt (Vil du jeg skal shave alt, bare litt eller ingenting?) :P

Jeg tror forøvrig ingen menn synes det er turn off når dama shaver alt - men har skjønt at det er endel kvinner som synes det er turn off når mannen shaver alt. Stakkars menn :P

For det første, så fremstår du mer enn noen, som en som har behov for å forsvare seg. Det var vel knapt andre enn jeg som kom med motforestillinger, og det resulterer i en egen tråd.

For det andre, er jeg ikke spesielt opptatt av shaving eller ikke, men jeg ER opptatt av hvilke krav spesielt unge mennesker blir stilt overfor. Utsagnene folk kommer med om andre mennesker og hvordan de skal se ut, hvor man kan ha hår og ikke, er ganske forferdelige. Fedme og hår er de nye dødsdyndene.

For det tredje, gir du jo selv den beste beskrivelsen over vannviddet, når du beskriver hvor ugreit det er at det jammen ikke er greit å vite hvordan man skal oppføre seg nå til dags. Og når du, en voksen kvinne, kan oppleve det sånn, hvordan tror du det oppleves for 16-åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Jeg reagerer med motstand på enda et mulig "direktiv". Og med store konsekvenser for noe så viktig som tenning.

Hadde du problemer med menn med full manke der nede for 20 år siden ? Da ingen barberte seg? (Tror jeg;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så fremstår du mer enn noen, som en som har behov for å forsvare seg. Det var vel knapt andre enn jeg som kom med motforestillinger, og det resulterer i en egen tråd.

For det andre, er jeg ikke spesielt opptatt av shaving eller ikke, men jeg ER opptatt av hvilke krav spesielt unge mennesker blir stilt overfor. Utsagnene folk kommer med om andre mennesker og hvordan de skal se ut, hvor man kan ha hår og ikke, er ganske forferdelige. Fedme og hår er de nye dødsdyndene.

For det tredje, gir du jo selv den beste beskrivelsen over vannviddet, når du beskriver hvor ugreit det er at det jammen ikke er greit å vite hvordan man skal oppføre seg nå til dags. Og når du, en voksen kvinne, kan oppleve det sånn, hvordan tror du det oppleves for 16-åringen?

''Fedme og hår er de nye dødssyndene.''

Det trenger ikke engang være fedme, det er nok med litt overvekt, dvs. omtrent det samme som ble betraktet som helt alminnelig for 40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes dette engasjementet er unødvendig. Hvordan jeg barberer meg er ingen andres "business" enn min og eventuelt partneren min.

Helt enig! Jeg reagerer nok mest på at folk reagerer på at andre gjør noe annet enn dem mht til som som er så ufarlig som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så fremstår du mer enn noen, som en som har behov for å forsvare seg. Det var vel knapt andre enn jeg som kom med motforestillinger, og det resulterer i en egen tråd.

For det andre, er jeg ikke spesielt opptatt av shaving eller ikke, men jeg ER opptatt av hvilke krav spesielt unge mennesker blir stilt overfor. Utsagnene folk kommer med om andre mennesker og hvordan de skal se ut, hvor man kan ha hår og ikke, er ganske forferdelige. Fedme og hår er de nye dødsdyndene.

For det tredje, gir du jo selv den beste beskrivelsen over vannviddet, når du beskriver hvor ugreit det er at det jammen ikke er greit å vite hvordan man skal oppføre seg nå til dags. Og når du, en voksen kvinne, kan oppleve det sånn, hvordan tror du det oppleves for 16-åringen?

Kanskje det viktigste vi kan gjøre er å akseptere at folk er ulike og gjør det som passer dem? Jeg tipper det lager et press på 16-åringer når man diskuterer hva som er "riktig" eller ikke mht shaving også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer med motstand på enda et mulig "direktiv". Og med store konsekvenser for noe så viktig som tenning.

Hadde du problemer med menn med full manke der nede for 20 år siden ? Da ingen barberte seg? (Tror jeg;-))

Så "direktivet" skal være at man ikke bør shave seg? Det går begge veier ;) Hva med å la folk få avgjøre selv hva de liker best uten å føle at de får prinsipper tredd nedover hodene på seg (for det kan neppe handle om så mye mer enn prinsipper ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker og at de slipper å føle på at det de gjør er "feil" - uansett hvilket valg de tar ;)''

Det er det jo lett å være enig i. Det kan likevel bli problematisk hvis grensen for hva som er det som alle bør gjøre, utvides hele tiden. Jeg synes det er rikelig nok ting som unge jenter MÅ gjøre, og det er en kjent sak at mange av dem har altfor lite selvtillit.

Dessuten reagerer jeg på at mange aktiviteter som tidligere var for "alle", nå blir bare for "spesialister" - skal du gå på ski, må du ha egen smørebod og nytt utstyr (for ikke å snakke om klær), skal du gå i svømmehallen, må du være hårløs, og skal du ligge på stranden, må du være tynn. (Jada, jeg overdriver litt, men det er ikke helt fjernt, heller.)

Men jeg aner ikke hvordan trenden er når det gjelder hår nedentil, jeg viser meg aldri noe sted der det kan kontrolleres hva jeg selv gjør. Gynekologen jeg treffer med tre års mellomrom, får såpass betalt at han får lide i stillhet. Så det er begrenset hva jeg mener om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Kanskje det viktigste vi kan gjøre er å akseptere at folk er ulike og gjør det som passer dem? Jeg tipper det lager et press på 16-åringer når man diskuterer hva som er "riktig" eller ikke mht shaving også?

Sant nok, men probkemet er jo at den ganske entydige meldingen ut for tida, er at man må shave det meste.

Når folk, fullstendig feilaktig, argumenterer med hygiene i tillegg, nlir det ikke enkelt for en 15-åring.

Jeg synes det er viktig å presentere flere sider av den saken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker og at de slipper å føle på at det de gjør er "feil" - uansett hvilket valg de tar ;)''

Det er det jo lett å være enig i. Det kan likevel bli problematisk hvis grensen for hva som er det som alle bør gjøre, utvides hele tiden. Jeg synes det er rikelig nok ting som unge jenter MÅ gjøre, og det er en kjent sak at mange av dem har altfor lite selvtillit.

Dessuten reagerer jeg på at mange aktiviteter som tidligere var for "alle", nå blir bare for "spesialister" - skal du gå på ski, må du ha egen smørebod og nytt utstyr (for ikke å snakke om klær), skal du gå i svømmehallen, må du være hårløs, og skal du ligge på stranden, må du være tynn. (Jada, jeg overdriver litt, men det er ikke helt fjernt, heller.)

Men jeg aner ikke hvordan trenden er når det gjelder hår nedentil, jeg viser meg aldri noe sted der det kan kontrolleres hva jeg selv gjør. Gynekologen jeg treffer med tre års mellomrom, får såpass betalt at han får lide i stillhet. Så det er begrenset hva jeg mener om saken.

Jeg er helt enig med deg, og tenker at det er viktig at vi oppdrar våre barn til å få selvtillit nok til å ta sine egne valg :)

Poenget mitt var vel egentlig at det å fjerne hår i bunn og grunn er en ganske bagatellmessig sak som verken koster noe og/eller er skadelig på noen som helst måte (iallefall ikke om man ikke velger å krisemaksimere det). Kanskje blir det mer "styr" rundt det om vi skal styre og bestemme hva som passer seg å gjøre. Det blir omtrent som på 60-tallet da foreldregenerasjonen fikk noia fordi gutta fikk "langt hår" som The Beatles;)

Jeg synes bare det blir for mye prinsipprytteri rundt noe som handler om individuelle valg (jo, jeg ser at påvirkning påvirker individuelle valg, men det gjør det vel stort sett uansett hva det gjelder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Så "direktivet" skal være at man ikke bør shave seg? Det går begge veier ;) Hva med å la folk få avgjøre selv hva de liker best uten å føle at de får prinsipper tredd nedover hodene på seg (for det kan neppe handle om så mye mer enn prinsipper ;))

Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.

Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne. Og at man altså må fjerne det meste for å henge med. Både tabloidaviser og kulørt presse har hengt seg på dette, leste senest om det i VG eller Dagbladet.

Og det fremstilles feks som om at majoriteten shaver alt, noe som rent faktisk er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men probkemet er jo at den ganske entydige meldingen ut for tida, er at man må shave det meste.

Når folk, fullstendig feilaktig, argumenterer med hygiene i tillegg, nlir det ikke enkelt for en 15-åring.

Jeg synes det er viktig å presentere flere sider av den saken der.

Ja, der er vi iallefall enige :)

Jeg aner ikke om min femtenåring shaver seg der nede, og jeg kjenner at om hvorvidt hun gjør det eller ikke, så er det hennes privatsak. Det samme gjelder ift hvordan hun sminker seg, om hun bruker hairextentions, hvordan hun klipper seg etc. Alt hun gjør påvirkes nok av venners holdninger, men så lenge hun er kjekk og grei, samt er sosial og har god selvtillit - OG ikke ser ned på andre som velger det motsatte av henne, så er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Jeg er helt enig med deg, og tenker at det er viktig at vi oppdrar våre barn til å få selvtillit nok til å ta sine egne valg :)

Poenget mitt var vel egentlig at det å fjerne hår i bunn og grunn er en ganske bagatellmessig sak som verken koster noe og/eller er skadelig på noen som helst måte (iallefall ikke om man ikke velger å krisemaksimere det). Kanskje blir det mer "styr" rundt det om vi skal styre og bestemme hva som passer seg å gjøre. Det blir omtrent som på 60-tallet da foreldregenerasjonen fikk noia fordi gutta fikk "langt hår" som The Beatles;)

Jeg synes bare det blir for mye prinsipprytteri rundt noe som handler om individuelle valg (jo, jeg ser at påvirkning påvirker individuelle valg, men det gjør det vel stort sett uansett hva det gjelder).

Hårfjerning eller ikke, er bagatell for meg som privatperson.

Men noe er galt, dersom man må sjekke shavingstatus i basseng- før man tør bevege seg dit. Når en voksen kvinne spør om dette, hvordan er det da for tenåringsjenter som så gjerne vil "passe inn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.

Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne. Og at man altså må fjerne det meste for å henge med. Både tabloidaviser og kulørt presse har hengt seg på dette, leste senest om det i VG eller Dagbladet.

Og det fremstilles feks som om at majoriteten shaver alt, noe som rent faktisk er helt feil.

''Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne''

Er du sikker på at det er slik? Jeg har lagt merke til at min eldste datter på 22 år ikke glattbarberer seg og hun er vanligvis veldig opptatt av og følge moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...