Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Vi vet jo at du har stand i gågaten og sjekker dette hos tilfeldige forbipasserende! :)

Minst!

Med vennlig hilsen

Skulle bare mangle! Sånne ting er selvsagt meget viktig! Jeg er selvutnevnt hårpoliti (selv om jeg ikke har bestemt meg for om det er de fullshava som skal straffes eller de hårete) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Selvfølgelig er det ikke snakk om regler som SKAL følges og som overvåkes av myndighetene.

MEN endel ting er opplest og vedtatt som uskrevne regler. Det er sånn vi gjør det,- alle sammen. Og gjør du det ikke,- ja da er du på en måte utenfor. Slik er det i dag mhp barbering av hår på leggene. ALLE gjør det. Kommer det en dame gående på stranda med hårete legger, kan jeg love deg at hun blir glodd litt ekstra på. Det tenkes: Guud så sjuskete hun ser ut/så ekkelt med alt det håret/ hva i all verden er det med henne osv.

Sånn var det ikke for 30 år siden! Det har blitt sånn i løpet av de siste tiårene. Og jeg ser med bekymring på at det blir flere og flere slike "personlige valg" som blir en ting som alle "må" gjøre.

Og dette ser ikke du? Fascinerende;-)

Det var akkurat det samme på 1980-tallet - for 30 år siden.

Det var også det samme på 1950-tallet.

På 1960-tallet, derimot, MÅTTE du ha langt hår! :D

Og er det ikke hår, så er det bukser, briller, hårfrisyre, eller noe annet. Hårbarbering er langt bedre enn slanking, for eksempel.

Det vil ALLTID være noe som folk bryr seg om.

Det som er viktig er at man er sterk nok til ikke å bry seg om det!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Det var akkurat det samme på 1980-tallet - for 30 år siden.

Det var også det samme på 1950-tallet.

På 1960-tallet, derimot, MÅTTE du ha langt hår! :D

Og er det ikke hår, så er det bukser, briller, hårfrisyre, eller noe annet. Hårbarbering er langt bedre enn slanking, for eksempel.

Det vil ALLTID være noe som folk bryr seg om.

Det som er viktig er at man er sterk nok til ikke å bry seg om det!

Med vennlig hilsen

Vi blir nok ikke enige.

Ha en fin kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Selvfølgelig er det ikke snakk om regler som SKAL følges og som overvåkes av myndighetene.

MEN endel ting er opplest og vedtatt som uskrevne regler. Det er sånn vi gjør det,- alle sammen. Og gjør du det ikke,- ja da er du på en måte utenfor. Slik er det i dag mhp barbering av hår på leggene. ALLE gjør det. Kommer det en dame gående på stranda med hårete legger, kan jeg love deg at hun blir glodd litt ekstra på. Det tenkes: Guud så sjuskete hun ser ut/så ekkelt med alt det håret/ hva i all verden er det med henne osv.

Sånn var det ikke for 30 år siden! Det har blitt sånn i løpet av de siste tiårene. Og jeg ser med bekymring på at det blir flere og flere slike "personlige valg" som blir en ting som alle "må" gjøre.

Og dette ser ikke du? Fascinerende;-)

Hei, det er Ridder Sør du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Sør egentlig mener. Han forsvarer togli to the bitter end. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei, det er Ridder Sør du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Sør egentlig mener. Han forsvarer togli to the bitter end. Alltid.

Jeg kan ikke forstå hva galt togli har skrevet i denne tråden. Hun sier jo bare at hver enkelt må gjøre det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg kan ikke forstå hva galt togli har skrevet i denne tråden. Hun sier jo bare at hver enkelt må gjøre det de vil.

Har jeg sagt at togli har skrevet noe galt? Jeg er bare lei av at Sør alltid rykker ut som Ridderen når togli er i diskusjoner med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir nok ikke enige.

Ha en fin kveld:-)

''Vi blir nok ikke enige.

Ha en fin kveld:-) – IngridSletten''

Nei, det er godt mulig.

Poenget her er at barbering ikke er noe forskjellig fra alle de andre tingene som folk gjør, bortsett fra at det er langt mer "demokratisk".

ALLE kan barbere seg dersom de ønsker det.

Derimot så kan ikke alle bli rike, tynne, pene, blonde, osv.

Ergo er barbering en mye enklere ting å vinne "annerkjennelse" på.

Så kan man heller diskutere hvorfor man oppdrar barn til å gjøre det alle andre gjør!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Det var én av grunnene ja, men også fordi de ikke føler seg vel med å vise seg fullstendig nakne foran andre mennesker. – Scarlet O'Hara''

Slik har det da vært i mange år. Det er da ikke noe nytt.

Med vennlig hilsen

Jo, det er faktisk temmelig nytt. Det er ikke lenge siden det å ikke vise seg naken for andre jenter, kun var en problemstilling blant jenter med annen kulturell bakgrunn. At dette er en nærmest dagligdags problemstilling blant unge jenter, er i høyeste grad veldig nytt!

Så nytt at det, takk og pris, ikke har kommet hit hvor vi bor ennå. Men det varer nok ikke lenge, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

''Vi blir nok ikke enige.

Ha en fin kveld:-) – IngridSletten''

Nei, det er godt mulig.

Poenget her er at barbering ikke er noe forskjellig fra alle de andre tingene som folk gjør, bortsett fra at det er langt mer "demokratisk".

ALLE kan barbere seg dersom de ønsker det.

Derimot så kan ikke alle bli rike, tynne, pene, blonde, osv.

Ergo er barbering en mye enklere ting å vinne "annerkjennelse" på.

Så kan man heller diskutere hvorfor man oppdrar barn til å gjøre det alle andre gjør!

Med vennlig hilsen

Ha en fin natt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk temmelig nytt. Det er ikke lenge siden det å ikke vise seg naken for andre jenter, kun var en problemstilling blant jenter med annen kulturell bakgrunn. At dette er en nærmest dagligdags problemstilling blant unge jenter, er i høyeste grad veldig nytt!

Så nytt at det, takk og pris, ikke har kommet hit hvor vi bor ennå. Men det varer nok ikke lenge, dessverre.

Og du mener det er "krav" om barbering som er skyld i dette?

På tross av at alle når har en smarttelefon, som kan filme og legge filmsnutter ut på YouTube på mindre enn 30 sekunder?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Joda, men det er ikke derved avgjort HVA som er galt.

Folk spør om de merkeligste tingene, og svaret var jo entydig at hun kunne gå som hun var, så lenge hun ikke snublet i kjønnshåret.

Med vennlig hilsen

De beinharde idealene folk utsettes for og tror de må leve opp til, er naturligvis det som er galt.

Og fordømming av folk som ikke holder mål i forhold til idealene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk temmelig nytt. Det er ikke lenge siden det å ikke vise seg naken for andre jenter, kun var en problemstilling blant jenter med annen kulturell bakgrunn. At dette er en nærmest dagligdags problemstilling blant unge jenter, er i høyeste grad veldig nytt!

Så nytt at det, takk og pris, ikke har kommet hit hvor vi bor ennå. Men det varer nok ikke lenge, dessverre.

Hvor har du belegg for at det er hår eller ikke hår som er årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, det er Ridder Sør du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Sør egentlig mener. Han forsvarer togli to the bitter end. Alltid.

''Hei, det er Ridder Sør du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Sør egentlig mener. Han forsvarer togli to the bitter end. Alltid. – Hulderen''

Hei, det er Ridder Hulderen du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Hulderen egentlig mener. Hun forsvarer tzatziki to the bitter end. Alltid.

Omtrent sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beinharde idealene folk utsettes for og tror de må leve opp til, er naturligvis det som er galt.

Og fordømming av folk som ikke holder mål i forhold til idealene.

''De beinharde idealene folk utsettes for og tror de må leve opp til, er naturligvis det som er galt.

Og fordømming av folk som ikke holder mål i forhold til idealene. – tzatziki''

Joda, tzatziki, men den står jo du for, mot de som ønsker å la folk selv få bestemme om de skal barbere seg eller ei?

Gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beinharde idealene folk utsettes for og tror de må leve opp til, er naturligvis det som er galt.

Og fordømming av folk som ikke holder mål i forhold til idealene.

Men her er jo fordømmingen størst mot de som fjerner hårene? Jeg kan ikke se en eneste fordømming mot de som ikke fjerner dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker''

Hadde det vært sannheten, så er det jo utrolig merkelig at dette med intimbarbering har tatt av de siste 10 (?) årene, og ikke tidligere? Hvorfor har ikke da kvinner i alle år barbert vekk alt av kjønnshår, om det handlet om det "individuelle valget" og "personlig hygiene"? Det er jo ikke akkurat i våre dager at det er problematisk å holde seg ren nok i intimsonene...

Dette med intimbarbering handler selvfølgelig om press fra trendskaperne, og jeg syns - som noen andre i den andre tråden - at det er trist at bortimot alt vi får utdelt fra naturens side nå er "ekkelt" og/eller "uhygienisk". Øyebryn skal nappes, leppene fylles med gugge, tenna skal blekes, puppene med mer gugge, magen skal være smal og gjerne fettsuges, rumpa skal fylles med gugge ala lepper og pupper, armhuler, legger og kjønn skal glattbarberes. Stakkars, stakkars ungdommene som blir utsatt for dette presset!

I "gamle dager" var kroppshår en av disse tingene man så fram mot med spenning; fikk man hår på tissen, begynte man å bli voksen. I dag lærer de at så fort de ser et hår skal det rives ut, helst med rota. De skal forbli så unge som mulig så lenge som mulig. Trist.

Jeg ser at du trekker et tydelig skille ved 40, de under 40 barberer bort alt, de over 40 er ikke så nøye. Kanskje det handler om at når man har bikket 40, så trenger man ikke å styre så mye på for å "føle seg vel"? Kanskje man har lært at kroppshår ikke ekskluderer en fra noe som helst, og at det å slippe alt det styret og stellet frigjør tid til hyggeligere ting? ;-) Kanskje kvinner over 40 rett og slett er så trygge på seg selv, at de ikke trenger å være så himla "trendy" lenger?

(Og bare som en digresjon: Da jeg var 19, foretok jeg min første intimbarbering. DA var det snakk om individuelt valg, for dengang var ikke slikt nevnt med ett eneste ord. Å ta alt var selvfølgelig ikke aktuelt, verken for meg eller kjæresten som tok initiativet. Gjennom over 20 år som aktiv idrettsutøver i lagidrett har jeg kun en gang sett en voksen kvinne fullstendig uten behåring nedentil. Og jeg har sett uendelig mange nakne kvinner. Så direkte vanlig med full barbering har jeg vondt for å tro at det er. Heldigvis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er Ridder Sør du snakker til. Det spiller ingen rolle hva du kommer med av gode argument og hva Sør egentlig mener. Han forsvarer togli to the bitter end. Alltid.

Ærlig talt Hulderen... dette blir for dumt! Sør og jeg har hatt våre store diskusjoner vi også, så dette vil jeg kalle lavmål fra din side! Det er mange saker vi er svært uenige i, og jeg tror både Sør og jeg våger å ha våre egne meninger - hver for oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå hva galt togli har skrevet i denne tråden. Hun sier jo bare at hver enkelt må gjøre det de vil.

Tusen takk Nickløsheletida:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker''

Hadde det vært sannheten, så er det jo utrolig merkelig at dette med intimbarbering har tatt av de siste 10 (?) årene, og ikke tidligere? Hvorfor har ikke da kvinner i alle år barbert vekk alt av kjønnshår, om det handlet om det "individuelle valget" og "personlig hygiene"? Det er jo ikke akkurat i våre dager at det er problematisk å holde seg ren nok i intimsonene...

Dette med intimbarbering handler selvfølgelig om press fra trendskaperne, og jeg syns - som noen andre i den andre tråden - at det er trist at bortimot alt vi får utdelt fra naturens side nå er "ekkelt" og/eller "uhygienisk". Øyebryn skal nappes, leppene fylles med gugge, tenna skal blekes, puppene med mer gugge, magen skal være smal og gjerne fettsuges, rumpa skal fylles med gugge ala lepper og pupper, armhuler, legger og kjønn skal glattbarberes. Stakkars, stakkars ungdommene som blir utsatt for dette presset!

I "gamle dager" var kroppshår en av disse tingene man så fram mot med spenning; fikk man hår på tissen, begynte man å bli voksen. I dag lærer de at så fort de ser et hår skal det rives ut, helst med rota. De skal forbli så unge som mulig så lenge som mulig. Trist.

Jeg ser at du trekker et tydelig skille ved 40, de under 40 barberer bort alt, de over 40 er ikke så nøye. Kanskje det handler om at når man har bikket 40, så trenger man ikke å styre så mye på for å "føle seg vel"? Kanskje man har lært at kroppshår ikke ekskluderer en fra noe som helst, og at det å slippe alt det styret og stellet frigjør tid til hyggeligere ting? ;-) Kanskje kvinner over 40 rett og slett er så trygge på seg selv, at de ikke trenger å være så himla "trendy" lenger?

(Og bare som en digresjon: Da jeg var 19, foretok jeg min første intimbarbering. DA var det snakk om individuelt valg, for dengang var ikke slikt nevnt med ett eneste ord. Å ta alt var selvfølgelig ikke aktuelt, verken for meg eller kjæresten som tok initiativet. Gjennom over 20 år som aktiv idrettsutøver i lagidrett har jeg kun en gang sett en voksen kvinne fullstendig uten behåring nedentil. Og jeg har sett uendelig mange nakne kvinner. Så direkte vanlig med full barbering har jeg vondt for å tro at det er. Heldigvis.)

Hei,

Alle er enige om at det er press på ungdom, men det var det da også for 30 år siden. Uten tvil.

Du nevner en rekke plastiske operasjoner, og det som verre er, men jeg må si at å barbere seg under armene eller nedentil er ikke helt i samme kategori.

Og derfor blir hele denne diskusjonen så "merkelig", fordi man har valgt ut det desidert "minst verste" (ALLE kan barbere seg, og det vokser ut på en uke). Det er demokratisk, man trenger ikke være rik, vellykket, pen, eller noe som helst annet.

Det vil ALLTID være slike krav - enten det er briller, hår, penger, kroppsform, å være trent, så lenge man gidder.

Det ENESTE som man kan gjøre er faktisk å lære ungdommer (og voksne) å stå opp mot det de ikke tilfeldigvis liker.

Det er ikke hva som er "en vogue" som er viktig. Det er hvordan man forholder seg til det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...