Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Nå er vel neppe denne tråden representativ, verken når det gjelder utvalget på dol eller utvalget av de på dol som faktisk svarer.

Men jeg tror du har rett i at det ikke er noen SÅ utbredt trend at man foreløpig MÅ barbere eller frisere seg. Men jeg tror vi er på vei dit, basert på hvordan folkgenerelt uttaler seg om hårvekst, og på vinklingene mediene kjører.

Og det er jo derfor engasjementet mitt er så sterkt også. Jeg ønsker å stoppe denne trenden, og sier hva jeg mener om det. Uten at jeg tror at det får særlig stor innvirkning.... :)

''Jeg ønsker å stoppe denne trenden, og sier hva jeg mener om det. Uten at jeg tror at det får særlig stor innvirkning.... :)''

Heldigvis er jeg gammel nok til å bestemme over egen kropp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

tzatziki1365380058

''På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.''

Du kjenner SDD med andre ord? ;o)

Hoho, jeg tenkte akkurat det samme :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det pga den psykologiske effekten glattbarbering har, siden det faktisk er bevist at hår nedentil spiller en stor rolle for kvinners følsomhet.

Men psykologiske effekter og placeboeffekter er også effekter....

Så lenge det funker så er det jo bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Jeg ønsker å stoppe denne trenden, og sier hva jeg mener om det. Uten at jeg tror at det får særlig stor innvirkning.... :)''

Heldigvis er jeg gammel nok til å bestemme over egen kropp :-)

Det er jeg også.

Men jeg har opptil flere døtre som er på vei inn i voksenlivet, og jeg synes de møter veldig mange krav og forventninger som jeg slapp å forholde meg til da jeg var på deres alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fjernet både bikinilinje og under permanent jeg, så det jeg driver og shaver er bredden på stripen ;-)

Jeg leste at du både hadde fjerna bikinilinjen og tatt permanent.... ble litt imponert over hårprakten jeg et øyeblikk så for meg..

Tror jeg bør finne senga nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at du både hadde fjerna bikinilinjen og tatt permanent.... ble litt imponert over hårprakten jeg et øyeblikk så for meg..

Tror jeg bør finne senga nå :P

Haha, nå lo jeg høyt! Jeg har farget der nede ved et par anledninger, men permanentering har jeg ikke begitt meg ut på gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå lo jeg høyt! Jeg har farget der nede ved et par anledninger, men permanentering har jeg ikke begitt meg ut på gitt :D

Godt å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det er jeg også.

Men jeg har opptil flere døtre som er på vei inn i voksenlivet, og jeg synes de møter veldig mange krav og forventninger som jeg slapp å forholde meg til da jeg var på deres alder.

Jeg har også døtre. Den yngste er for ung og den eldste har tydeligvis ikke latt seg påvirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For det tredje, det norske samfunnet har gått fra å være meget homogent til å bli langt mere heterogent.

Med andre ord, akkurat det motsatte av det du hevder er sant.

''

På noen områder, ja. Men ikke på områdene "krav til hvordan kroppen din skal se ut".

''På noen områder, ja. Men ikke på områdene "krav til hvordan kroppen din skal se ut". – tzatziki''

Hvor mange så du med egetfarget hår, piercing i munnen, tattovering bå brystet, stor ring i øret, og solfarget hud for 60 år siden?

Dette er ting man kan velge nå. Man har et større utvalg nå enn før.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''På noen områder, ja. Men ikke på områdene "krav til hvordan kroppen din skal se ut". – tzatziki''

Hvor mange så du med egetfarget hår, piercing i munnen, tattovering bå brystet, stor ring i øret, og solfarget hud for 60 år siden?

Dette er ting man kan velge nå. Man har et større utvalg nå enn før.

Med vennlig hilsen

Større utvalg, betyr ikke nødvendigvis færre krav. Det er vel heller motsatt. Jo flere valgmuligheter, desto større krav.

Men det er jo kun eksteriørmessige ting som man lett kan kjøpe seg, du ramser opp her. Det virkelig store idealet man bør/skal leve opp til nå til dags, og som er gjennomgripende for stort sett alle sosiale grupper, er ungdomsidealet + vektidealet. Og det er også dette som er vanskeligst å leve opp til, naturligvis, siden alder er en naturlig ting, og kropper kommer i alle slags format.

Mens piercing, solfarget hud, hårfarge er lett tilgjengelig, for alle, og dermed oppstår det heller ikke noen særlig grad av "omforent press" rundt disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større utvalg, betyr ikke nødvendigvis færre krav. Det er vel heller motsatt. Jo flere valgmuligheter, desto større krav.

Men det er jo kun eksteriørmessige ting som man lett kan kjøpe seg, du ramser opp her. Det virkelig store idealet man bør/skal leve opp til nå til dags, og som er gjennomgripende for stort sett alle sosiale grupper, er ungdomsidealet + vektidealet. Og det er også dette som er vanskeligst å leve opp til, naturligvis, siden alder er en naturlig ting, og kropper kommer i alle slags format.

Mens piercing, solfarget hud, hårfarge er lett tilgjengelig, for alle, og dermed oppstår det heller ikke noen særlig grad av "omforent press" rundt disse tingene.

''Større utvalg, betyr ikke nødvendigvis færre krav. Det er vel heller motsatt. Jo flere valgmuligheter, desto større krav.

Men det er jo kun eksteriørmessige ting som man lett kan kjøpe seg, du ramser opp her. Det virkelig store idealet man bør/skal leve opp til nå til dags, og som er gjennomgripende for stort sett alle sosiale grupper, er ungdomsidealet + vektidealet. Og det er også dette som er vanskeligst å leve opp til, naturligvis, siden alder er en naturlig ting, og kropper kommer i alle slags format.

Mens piercing, solfarget hud, hårfarge er lett tilgjengelig, for alle, og dermed oppstår det heller ikke noen særlig grad av "omforent press" rundt disse tingene. – tzatziki

''

Sist jeg sjekket var barbering rimelig eksteriørmessig?

Det er vel faktisk det mest "tilgjengelige" av alt som er nevnt...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg håper du vet at jeg tåler det (og det vet jeg er motsatt og) men må nok skuffe deg - jeg har som sagt prøvd og gått tilbake til brasiliansk. Jeg likte ikke helt glatt, og det å la en stripe gro påvirket ikke sexlivet her i huset i det heletatt faktisk ;-)

Brasiliansk er jo i utgangspunktet å fjerne alt håret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye av SDD opp gjennom årene her, men den koblingen har jeg aldri gjort før i dag, faktisk ;-) Kan dog garantere at de ikke er samme person. ;-)

''Jeg har lest mye av SDD opp gjennom årene her, men den koblingen har jeg aldri gjort før i dag, faktisk ;-)''

Som du ser var ikke jeg den eneste som tenkte den tanken. :o) Han er jo tidenes hår-fobiker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Jeg trives f.eks. best med å farge håret mitt framfor å la det gråne naturlig, og ser ingen grunn til å slutte med dette''

Jeg sluttet for en del år siden, det koster penger, tar tid, bør gjøres ofte om man ikke skal se skillet godt, slipper ut sterke kjemikalier. Særlig det siste syntes jeg faktisk var litt ekkelt å tenke på - så å si alle farger håret nå. Ikke lite ekstra som forsvinner ut i avløpet - sånn på toppen av all annen forurensing. Og for noe som bare er dill og forfengelighet...

''Jeg sluttet for en del år siden, det koster penger, tar tid, bør gjøres ofte om man ikke skal se skillet godt, slipper ut sterke kjemikalier.''

Jeg farger heller ikke håret, nå har jeg rundet 40 med god margin og det er mange år siden jeg begynte å få sølvhår. :o) Jeg tror at mye farging gjør at håret lettere og raskere blir grått også. Ser jo mange på min alder med veldig grå ettervekst, selv har jeg bare ganske jevnt fordelte striper.

Dessuten står det i siste nummer av Vi over 60 at grått/hvitt hår er trendy og in! :o) Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest påfuglw

Tror du selv kan svare på spørsmålet ditt. Du forsvarer ditt valg, og kritiserer de som tar et annet valg for å kritisere ditt? De fleste svarer da bare på spørsmålet til TS (i tråden under), om man BØR/MÅ barbere seg for å gå i svømmehallen. Svarene er enstemmig: nei, det må man ikke, også forteller folk om sitt valg, med eller uten begrunnelse. Du er blant dem som er iverigst på å begrunne, hvorfor det? Det engasjerer deg tydeligvis. Som du selv skriver, drit i hva andre mener, eller diskuter det gjerne her hvis det er interessant og engasjerer. Men denne tråden var merkelig, jeg leser ikke at de som ikke barberer alt er livredde for at andre gjør det i det hele tatt, men at du føler deg kritisert fordi du gjør det, bare fordi en del andre ikke gjør det.

Så kan man jo diskutere og begrunne sitt eget valg, og det er det dere gjør her, men det er du som begynte (he,he). Da kan du ikke klage på at andre svarer. Jeg leser både denne og tråden under, som om det er de som barberer (med deg i spissen) som føler for å forsvare noe, og uten at dere blir angrepet på noen som helst måte. Følg ditt eget råd og gi blaffen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for meg som du har enormt behov for å forsvare deg selv. Utover det føler jeg ikke for å diskutere dette emnet.

Jeg har liten, veldig liten tro på at dette dreier seg om en aldersgrense på 40 år - unge/gamle. Det finnes kulturer hvor barbering nedentil har vært en selvfølge i alle tider. Denne påstanden om 40- sier mer om ungdomsdyrkelsen i vår kultur. Det finnes mange 60-åringer som hopper på motebølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Større utvalg, betyr ikke nødvendigvis færre krav. Det er vel heller motsatt. Jo flere valgmuligheter, desto større krav.

Men det er jo kun eksteriørmessige ting som man lett kan kjøpe seg, du ramser opp her. Det virkelig store idealet man bør/skal leve opp til nå til dags, og som er gjennomgripende for stort sett alle sosiale grupper, er ungdomsidealet + vektidealet. Og det er også dette som er vanskeligst å leve opp til, naturligvis, siden alder er en naturlig ting, og kropper kommer i alle slags format.

Mens piercing, solfarget hud, hårfarge er lett tilgjengelig, for alle, og dermed oppstår det heller ikke noen særlig grad av "omforent press" rundt disse tingene. – tzatziki

''

Sist jeg sjekket var barbering rimelig eksteriørmessig?

Det er vel faktisk det mest "tilgjengelige" av alt som er nevnt...

Med vennlig hilsen

Vis meg hvor du finner store oppslag om "nå må du pierce deg", "slik skal tatoveringen være", "folk som ikke har tattiser er ekle, turn off, uhygieniske" osv, så skal jeg gi deg rett i at det finnes et press og sosialiseringstendens i den retning, på samme måte som det gjør mot hårfjerning, fedme og "å holde seg ung". Og da snakker jeg ikke bare om hårfjerning nedentil, men overalt på kroppen.

Poenget, nok en gang, er ikke at hårfjerning er så grusomt. Det som er ille, er at det er NOK et krav - og et sterkt, mer eller mindre offentlig press - om at man må leve opp til en viss standard, ellers er man "ekkel". På samme måte som det er mot å være tynn.

Du finner ikke samme type "omforent samfunnsholdning" på spesielt mange andre områder, og særlig ikke de overflatiske eksemplene du kommer med, på ting som overhodet ikke er i nærheten av å etablere seg som "sannheter".

Så ja, du har rett. På en del områder er valgfriheten og mangfoldet større enn ellers. Nå tror jeg riktignok at valgfiheten mer går på hvilke grupper man velger å identifisere seg med, og følge stilen til, enn særlig reell valgfrihet innenfor disse gruppene.

Men det er noen nærmest allmenngyldige regler som alle "må" leve opp til , fordi de er sosialisert inn i samfunnet - som helhet. Kroppsvekt er en, hår er en annen, dyrking av selvdisiplin og seg selv som prosjekt, er en tredje, og krav om å bevare ungdommen, en fjerde. Eller rettere sagt er vel ungdomskravet det første, som så får hårfjerning, hårfarging, botox og slankepress som konsekvens.

Tattiser og piercing er marginaliserte problemstillinger, og er kun relevant på subkulturnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...