Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Da finnes det minst to av de, for jeg garanterer at denne fyren ikke var SDD :-)

Fantastisk at SDD har en likemann, det ville jeg aldri trodd ;-)

Vi får fortelle ham det neste gang han dukker opp på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Fantastisk at SDD har en likemann, det ville jeg aldri trodd ;-)

Vi får fortelle ham det neste gang han dukker opp på dol.

Hehe, ja, det er sikkert hyggelig for SDD å vite at han har hatt en tvillingsjel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så fremstår du mer enn noen, som en som har behov for å forsvare seg. Det var vel knapt andre enn jeg som kom med motforestillinger, og det resulterer i en egen tråd.

For det andre, er jeg ikke spesielt opptatt av shaving eller ikke, men jeg ER opptatt av hvilke krav spesielt unge mennesker blir stilt overfor. Utsagnene folk kommer med om andre mennesker og hvordan de skal se ut, hvor man kan ha hår og ikke, er ganske forferdelige. Fedme og hår er de nye dødsdyndene.

For det tredje, gir du jo selv den beste beskrivelsen over vannviddet, når du beskriver hvor ugreit det er at det jammen ikke er greit å vite hvordan man skal oppføre seg nå til dags. Og når du, en voksen kvinne, kan oppleve det sånn, hvordan tror du det oppleves for 16-åringen?

''Fedme og hår er de nye dødsdyndene.''

Vet du - hvis alt som skal til for å bli akseptert er å babere seg, så er kravene vesentlig lettere enn da vi var unge. Det er noe man kan gjøre på noen minutter, og det vokser ut igjen i løpet av en ukes tid.

Det er langt verre med krav til å være rik, tynn, intelligent, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det beste er vel at alle har selvtillit nok til å gjøre hva de selv ønsker og at de slipper å føle på at det de gjør er "feil" -uansett hvilket valg de tar ''.

Ja, det er det beste. Men det er åpenbart at spesielt blant de helt unge er det mange som ikke har denne tryggheten og selvtilliten.

Jeg så et innslag på nyhetene i går om at mange skoleelever dusjer med bikini på etter gymmen. De tør altså ikke å vise seg nakne for de andre.

Og hvorfor tør de ikke det? Sannsygvis fordi de selv synes at de ikke ser "riktige" ut.

Dette har vel ikke bare med barbering av kjønnshår å gjøre - men jeg mener det er i dette totalbildet man bør diskutere de ulike og svingende motetrendene angående utseendet.

Den enkeltes frihet kan i praksis bli en illusjon i denne sammenhengen.

Det er trist når ungdom er så sjenerte og har et så dårlig forhold til sine nakne kropper at de dusjer med undertøyet på. Samtidig er det et paradoks.

For de som selv er sjenerte og usikre, utgjør for de andre en del av de som de er sjenerte for.

Folk dusjer med bikini/badebukser fordi det tar 10 sekunder for noen med en mobiltelefon å legge film av at folk dusjer ut på YouTube.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårfjerning eller ikke, er bagatell for meg som privatperson.

Men noe er galt, dersom man må sjekke shavingstatus i basseng- før man tør bevege seg dit. Når en voksen kvinne spør om dette, hvordan er det da for tenåringsjenter som så gjerne vil "passe inn"?

Joda, men det er ikke derved avgjort HVA som er galt.

Folk spør om de merkeligste tingene, og svaret var jo entydig at hun kunne gå som hun var, så lenge hun ikke snublet i kjønnshåret.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke at dette er et nytt "direktiv" slik som det har blitt med barbering av legger, under armene mm. Framover kan vi få bleking av tenner, at ikke en dame under 70 har grått hår osv. Jeg er enig med tzatsiki, jeg liker ikke denne utviklingen.

Det er da ikke noe mer "direktiv" enn det man selv lager det til for seg selv.

Jeg er egentlig fascinert over at noen klarer å hisse seg sånn opp over et så trivielt tema.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.

Men problemet er ikke at folk shaver, problemet er at det i dag eksisterer en forestilling om at shaving er det naturlige, og at kroppshår er ekkelt, uhygienisk og umoderne. Og at man altså må fjerne det meste for å henge med. Både tabloidaviser og kulørt presse har hengt seg på dette, leste senest om det i VG eller Dagbladet.

Og det fremstilles feks som om at majoriteten shaver alt, noe som rent faktisk er helt feil.

''Det ville generelt vært enklere for de aller fleste om direktivene sto i forhold til hva en naturlig kropp er.''

Hva er en "naturlig kropp", og hvorfor i alle dager skal noen bestemme at det er det eneste saliggjørende, hvis noen foretrekker leppestift, farge håret, klippe skjegget, barbere seg under armene, osv osv osv.

Du må tilbake til tidlig steinalder for å finne mange med "naturlig kropp" - folk har pyntet seg for hverandre i tusenvis av år.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjøre det i en ny tråd? Tror du ikke de som deltok i den andre tråden leser her også?

Jeg er forøvrig enig med Tzatziki. Det virker som om du føler at du må forsvare ditt valg om å være hårløs. Om ikke det var intensjonen din, er det like fullt slik det fremstår.

Det er jo en rekke andre som fordømmer å barbere seg nedentil, og forsvarer derfor deres valg.

Togli, etter det jeg kan si, har vel ikke sagt noe om at det var galt å IKKE barbere seg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, sånn uten å tenke så veldig lenge, komme på tre menn som synes det er fullstendig avtennende med glattbarberte kvinnekjønn. Tatt i betraktning hvor mange samtaler jeg har hatt hvor dette har vært et tema, så synes jeg det er ganske mange ;-) På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.

''På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.''

Du kjenner SDD med andre ord? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke at dette er et nytt "direktiv" slik som det har blitt med barbering av legger, under armene mm. Framover kan vi få bleking av tenner, at ikke en dame under 70 har grått hår osv. Jeg er enig med tzatsiki, jeg liker ikke denne utviklingen.

Jo, jeg ser det - og tror jeg har vært inne på det flere ganger - men det er så mange andre ting jeg synes det er viktigere å engasjere meg i enn akkurat dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Fint at man gjør eget valg selvfølgelig, men skjønner ikke behovet for å gå dels hardt ut mot andres.

Jeg tror ikke jeg har gått hardt ut mot andres valg? Jeg bryr meg null og niks om hva andre gjør mht kroppshår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Det er da ikke noe mer "direktiv" enn det man selv lager det til for seg selv.

Jeg er egentlig fascinert over at noen klarer å hisse seg sånn opp over et så trivielt tema.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig er det ikke snakk om regler som SKAL følges og som overvåkes av myndighetene.

MEN endel ting er opplest og vedtatt som uskrevne regler. Det er sånn vi gjør det,- alle sammen. Og gjør du det ikke,- ja da er du på en måte utenfor. Slik er det i dag mhp barbering av hår på leggene. ALLE gjør det. Kommer det en dame gående på stranda med hårete legger, kan jeg love deg at hun blir glodd litt ekstra på. Det tenkes: Guud så sjuskete hun ser ut/så ekkelt med alt det håret/ hva i all verden er det med henne osv.

Sånn var det ikke for 30 år siden! Det har blitt sånn i løpet av de siste tiårene. Og jeg ser med bekymring på at det blir flere og flere slike "personlige valg" som blir en ting som alle "må" gjøre.

Og dette ser ikke du? Fascinerende;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, sånn uten å tenke så veldig lenge, komme på tre menn som synes det er fullstendig avtennende med glattbarberte kvinnekjønn. Tatt i betraktning hvor mange samtaler jeg har hatt hvor dette har vært et tema, så synes jeg det er ganske mange ;-) På den andre siden vet jeg om én som synes hår er så avtennende at han avbrøt det som skulle bli et ons, da det viste seg at damen han var med ikke var barbert/frisert.

Det beste er antagelig mellomtingen - så er man safe uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IngridSletten

Jo, jeg ser det - og tror jeg har vært inne på det flere ganger - men det er så mange andre ting jeg synes det er viktigere å engasjere meg i enn akkurat dette ;)

Ja selvfølgelig.

Klimaproblematikken, overgrep mot barn, terrorisme, fattigdom og nød, krig. Du har helt rett. Men det går an å ha flere tanker i hodet på en gang. Og slik som flere av oss ser, så er denne barberingen en del av et større bilde. ikke bare en enkeltpersons valg om å barbere musa eller ikke;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en rekke andre som fordømmer å barbere seg nedentil, og forsvarer derfor deres valg.

Togli, etter det jeg kan si, har vel ikke sagt noe om at det var galt å IKKE barbere seg.

Med vennlig hilsen

Takk:) Jeg føler meg nesten fordømt som mener at begge deler må være lov :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Folk dusjer med bikini/badebukser fordi det tar 10 sekunder for noen med en mobiltelefon å legge film av at folk dusjer ut på YouTube.

Med vennlig hilsen

Det var én av grunnene ja, men også fordi de ikke føler seg vel med å vise seg fullstendig nakne foran andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe mer "direktiv" enn det man selv lager det til for seg selv.

Jeg er egentlig fascinert over at noen klarer å hisse seg sånn opp over et så trivielt tema.

Med vennlig hilsen

Det var nettopp denne fascinasjonen som gjorde at jeg oppretta denne tråden, og jeg var dum nok til å tro at det ikke ville bli et enda større oppstyr ut av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at SDD har en likemann, det ville jeg aldri trodd ;-)

Vi får fortelle ham det neste gang han dukker opp på dol.

Jeg har iallefall fem gode kompiser som alle fem foretrekker glattbarberte kjønn - de er i alderen 35-43 år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Jeg føler meg nesten fordømt som mener at begge deler må være lov :P

Vi vet jo at du har stand i gågaten og sjekker dette hos tilfeldige forbipasserende! :)

Minst!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var én av grunnene ja, men også fordi de ikke føler seg vel med å vise seg fullstendig nakne foran andre mennesker.

''Det var én av grunnene ja, men også fordi de ikke føler seg vel med å vise seg fullstendig nakne foran andre mennesker. – Scarlet O'Hara''

Slik har det da vært i mange år. Det er da ikke noe nytt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...