Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Jeg skal si en ting til til deg, siden det er vi som vel startet debatten, og jeg ikke er sikker på at jeg har fått det frem godt nok.

Jeg mener naturligvis at folk selv skal velge fritt på de aller fleste områder. Men forutsetningen for å velge fritt,er at ingen av valgene innebærer sanksjoner eller "straff" for den som velger. Slike sanksjoner kan være så mangt - alt fra skjeve blikk, til mobbing, til latterliggjøring, til manglende respekt - og - i ytterste konsekvens til fengsel, her til lands. Og jo strengere straffen er, desto mindre fritt er naturligvis valget.

En 160 cm kvinne kan ( i alle fall i teorien) velge om hun vil veie 25, 50 eller 100 kilo. Men både valget om å veie 25 og å veie 100 kilo innebærer at hun vil bli "sanksjonert" på en eller annen måte. Med blikk, kommentarer, kanskje latteliggjøring, uønsket oppmerksomhet, dårligere muligheter på arbeidsmarkedet. Ergo kan man ikke si at dette er frie valg.

På samme måte kan kvinner velge å gå med legghår til anklene, men dette valget vil stort sett bli sanksjonert i alle vestlige samfunn. Ikke med sanksjoner av alvorlige slaget, men med kommentarer, flir, enkelte synes det er avskyelig osv.

Og det er dit jeg opplever at hårdebatten generelt, tar veien i samfunnet i dag. Og da snakker jeg faktisk ikke først og fremst om kjønnshårdebatten, men om den debatten som går og fremstillingen i mediene om hårvekst på kroppen, generelt, og kommentarer og holdninger på sosiale medier når spørsmål om kroppshår kommer opp. Stort sett kommer det da en rekke kommentarer om hvor ufyselig, ekkelt, uappetittelig og turn off det er. Ikke så farlig for oss over 40, men kanskje ganske farlig for ungdom under 20.

Hva folk gjør, er for meg, personlig revnende likegyldig. Det eneste jeg ønsker , er at valget om kroppshår eller ei skal forbli et FRITT valg, og ikke valget mellom to alternativ hvorav det ene blir sanksjonert og det andre ikke. For da er valgfriheten bare en illusjon. Jeg tolker verden til å gå i retning av trangere rammer og sanksjonering på flere og flere områder snår det gjelder hva som blir ansett som en "akseptabel" kropp, og det er årsaken til engasjementet.

Jeg er igrunnen helt enig med deg, og debatten er viktig å ta! Det er vel slik at det er vanskelig å "styre" slike ting slik at det blir 100 % frie valg? Ikke skjønner jeg hvordan det skulle gå til? Media kunne f.eks. droppa å skrive om slike ting, men det er vel heller ikke nok vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Det kommer veldig an på hvilken gråfarge håret ditt har - altså om du kler det eller ei. Jeg gikk over til å slutte å farge for en stund siden, må riktignok stripe noe av det, for å få det lyst nok, og jeg har altså slik kul, sølv- hvit- farge på det naturlige håret. Moderne og grieri. Hvem skulle trodd....

Og det kler jeg faktisk. Jeg tror ikke jeg hadde kledd den typiske gråfargen som noen får.

Jeg tror nok du har rett i det... Det handler om å finne den rette nyansen. Selv er jeg nok en "vinter" om man snakker om fargetype, så jeg måtte sikkert hatt en kald gråfarge. Antar jeg bare må finne ut av dette den dagen jeg virkelig har blitt grå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Rekker-opp-hånda* Jo, jeg. Også for meg ble det slik da jeg fikk ei jente sjøl.

Jeg har tre døtre og har ikke i mine villeste fantasier tenkt at en voksent, barbert kvinnekjønn minner om et barns... man ser jo hele kvinnen, ikke bare kjønnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunnen helt enig med deg, og debatten er viktig å ta! Det er vel slik at det er vanskelig å "styre" slike ting slik at det blir 100 % frie valg? Ikke skjønner jeg hvordan det skulle gå til? Media kunne f.eks. droppa å skrive om slike ting, men det er vel heller ikke nok vil jeg tro?

''Jeg er igrunnen helt enig med deg, og debatten er viktig å ta! Det er vel slik at det er vanskelig å "styre" slike ting slik at det blir 100 % frie valg? Ikke skjønner jeg hvordan det skulle gå til? Media kunne f.eks. droppa å skrive om slike ting, men det er vel heller ikke nok vil jeg tro? – togli

''

Jeg tror dette blir "feil løsning på feil problem"! ;-)

Problemet, som er like gammelt som menneskeheten, er at det er et gruppepress for å "passe inn" - konformisme. Dette er ikke noe nytt, og jeg tror egentlig ikke at det er så mye verre nå enn før (bortsett fra at "alt var bedre før"! ;-) ).

Som laguna påpekte, det som er vesentlig er å tillate/ekspandere hva som "passer inn". Og det er langt større valg nå av "trender" enn det var for 60 år siden.

For det andre, vi må fortelle folk at det faktisk er helt OK å ikke passe inn med forventninger til hårvekst, musikksmak, utdanning, livsstil, osv.

Dette er kjempeviktig - fordi det er de menneskene som "står opp og er forskjellig" som er de samme som står opp når de ser overgrep, som tør å si fra når noe er galt.

Konformisme (enten det er barbering eller ei som noen forfekter) er farlig.

(Og jeg vet du er enig nettopp i at folk må få bestemme selv. ;-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre døtre og har ikke i mine villeste fantasier tenkt at en voksent, barbert kvinnekjønn minner om et barns... man ser jo hele kvinnen, ikke bare kjønnet....

Slik er du, og slik er jeg. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er igrunnen helt enig med deg, og debatten er viktig å ta! Det er vel slik at det er vanskelig å "styre" slike ting slik at det blir 100 % frie valg? Ikke skjønner jeg hvordan det skulle gå til? Media kunne f.eks. droppa å skrive om slike ting, men det er vel heller ikke nok vil jeg tro? – togli

''

Jeg tror dette blir "feil løsning på feil problem"! ;-)

Problemet, som er like gammelt som menneskeheten, er at det er et gruppepress for å "passe inn" - konformisme. Dette er ikke noe nytt, og jeg tror egentlig ikke at det er så mye verre nå enn før (bortsett fra at "alt var bedre før"! ;-) ).

Som laguna påpekte, det som er vesentlig er å tillate/ekspandere hva som "passer inn". Og det er langt større valg nå av "trender" enn det var for 60 år siden.

For det andre, vi må fortelle folk at det faktisk er helt OK å ikke passe inn med forventninger til hårvekst, musikksmak, utdanning, livsstil, osv.

Dette er kjempeviktig - fordi det er de menneskene som "står opp og er forskjellig" som er de samme som står opp når de ser overgrep, som tør å si fra når noe er galt.

Konformisme (enten det er barbering eller ei som noen forfekter) er farlig.

(Og jeg vet du er enig nettopp i at folk må få bestemme selv. ;-) )

Med vennlig hilsen

Nå snakka jeg generelt da ;) Igrunnen litt lei av å snakke om shavevaner som igrunnen er ganske uinteressant siden vi lever i et fritt land :P Min grunn for ny tråd var at jeg lot meg fascinere av at folk kunne ha så sterke meninger om noe som igrunnen ikke er spesielt viktig (hår eller ei), men så skled det visst ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

Hehe, ja, det kan du si ;)

Det handler kanskje om at vi snakker litt forbi hverandre? Viktigste er iallefall (som sagt hundre ganger før) at man ikke kritiserer andre for deres valg av shavemetoder :P Enkelt og greit :)

HVAH!!! Holder dere på enda? Om barbering og hvem som mener hva og ikke? Oioioi, jaja - lenge siden vi har hatt en slik tråd her, så det var vel på tide! Enda det hadde vært om noe viktigere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVAH!!! Holder dere på enda? Om barbering og hvem som mener hva og ikke? Oioioi, jaja - lenge siden vi har hatt en slik tråd her, så det var vel på tide! Enda det hadde vært om noe viktigere ;-)

Åh, neiiiii, og jeg som trodde vi var ferdige nå - helt til du måtte blande deg inn igjen!!! #¤%%¤¤#¤ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Visst er det det. Jeg har sett meg selv, flere av mine venninner, samt andre damer i omkledningsrom, uten en tråd og uten et hår...Og en skal ha MEGET merkelig og luguber fantasi for å se noen likhet med ulovlig små jenter! :D

Christ - FOR en diskusjon!! :o ;D

''Christ - FOR en diskusjon!! :o ;D''

Enig igjen gitt, også to ganger på en dag:-) Lurer på om vi må ta en øl sammen en dag jeg nå, er jo nesten for bestiser å regne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, neiiiii, og jeg som trodde vi var ferdige nå - helt til du måtte blande deg inn igjen!!! #¤%%¤¤#¤ :P

Tittei! :D

Måtte bare se overskriften én gang til på 100 nyeste, så langt i mellom nå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er du som er mester i å angripe personer og burde finne deg et annet liv enn å sitte på nettet og angripe kvinner som har hår/ikke hår på private steder.

Det er ingen som tror på at du jobber, studerer, ser på tv og sover mens du skriver på dol. – fineline''

Og hva gjør du her (og i innleggene ovenfor)?

Personangrep.

Skjerpings!

Jeg har ikke gjort stort i denne tråden sammenlignet med deg. Skjerp deg selv i forhold til personangrep. Du er ikke GUD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Christ - FOR en diskusjon!! :o ;D''

Enig igjen gitt, også to ganger på en dag:-) Lurer på om vi må ta en øl sammen en dag jeg nå, er jo nesten for bestiser å regne!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men for meg, som ikke har en ubetydelig hårvekst nedenfor, siden jeg er hvit, kaukasisk kvinne, medfører det faktisk en likhet, på det ene punktet. Og gir meg noen assosiasjoner jeg, for min, personlige del, ikke ønsker.

Vil du tenke det samme den dagen du er 60 år og knapt har kjønnshår igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vil du tenke det samme den dagen du er 60 år og knapt har kjønnshår igjen?

Godt spørsmål. Det vet jeg ikke, men antagelig ikke, tenker jeg.

Faktisk visste jeg ikke, eller har i alle fall ikke reflektert særlig over, at man "mister" kjønnshår etterhvert som man blir eldre heller. Lærer så lenge man lever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jada, og en skallet mann er også hårløs.

Det du skriver er langt ute på viddene. En tåpelig assosiering av at folk barberer seg med "småpikekjønn" hører selvsagt ingen sted hjemme.

Ikke "folk", jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Det vet jeg ikke, men antagelig ikke, tenker jeg.

Faktisk visste jeg ikke, eller har i alle fall ikke reflektert særlig over, at man "mister" kjønnshår etterhvert som man blir eldre heller. Lærer så lenge man lever....

Det gjør man og jeg lover at det ser pjuskete og jævli ut ;) Mora mi var helt bar da hun ble gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det gjør man og jeg lover at det ser pjuskete og jævli ut ;) Mora mi var helt bar da hun ble gammel :)

Hehe, kanskje jeg må vurdere extension når den tid kommer.... :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...