Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Men det er da ingen her som alvorlig mener at andre "skal" barbere seg, eller at det er "ekkelt" hvis de har hår?''

Her inne er det kanskje ikke det. Men det er nok av andre steder hvor det har blitt debattert i det siste, og hvor, spesielt menn, virkelig får passet sitt påskrevet hvis de har for mye hår et sted kvinner ikke vil de skal ha hår.

Det jeg har skrevet her inne, er jo ikke basert på hva folk har sagt i denne tråden. Det er basert på hva jeg har lest og sett om sakene de siste par årene, eller så.

For øvrig har mange, også i denne tråden, beskrevet hår som "turnoff". Det ligger ganske nært "ekkelt", i mine ører.

Jeg forstår ikke engasjementet ditt i denne tråden. Dette gjelder noe så privat som personlig hygiene.

Jeg tror barbering handler om vaner. For meg har det blitt en vane som kom av at jeg personlig trivdes så godt med det at jeg nå føler meg ufiks/ustelt hvis jeg lar håret gro der nede, på samme måte som jeg føler det slik med hår under armer og på legger og hvis jeg lar øyenbrynene gro villt eller at jeg ikke har vært hos frisøren på en stund.

Men jeg påvirker ingen. Jeg går ikke rundt naken på Karl Johan og viser frem hvor "trendy" jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Gjest påfuglw

''Men har du ikke forestillingsevne nok til å tenke deg at akkurat det argumentet kan gjelde for noen menn som har skjegg: at de føler seg som mer menn MED enn uten? Uten at det er allmenngyldig for alle voksne menn på hele jordkloden, eller at alle som har glatte haker føler seg som smågutter? Eller at de som har skjegg, fordi det får dem til å føle seg mer mandige, mener at alle menn burde ha skjegg for å føle seg mer mandige? Syns ikke det var et dumt eksempel, det er da ganske treffende? Noen tar det personlige valget å ha skjegg, utfra personlige preferanser, uten at du eller andre behøver å føle dere angrepet eller truffet? – påfuglw''

Altså, uavhengig av om man mener det er "mer mandig" med skjegg, så er ikke alternativet til skjegg at "mannen ser ut som en prepubertal smågutt".

Det er en enorm forskjell, og å trekke inn pedofili i en diskusjon om å barbere seg er langt over streken.

For øvrig, jeg har ingen sterke følelser den ene eller andre veien rundt barbering.

Med vennlig hilsen

Ikke "ser ut som", men noen kan vel "føle seg som" en prepubertal gutt uten skjegg, uten at det har med noe som helst hva andre føler, ser, tenker eller foretrekker. Hvorfor er det så vanskelig å forstå, og hvorfor har det med pedofili å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk inn mine assosiasjoner. At andre som ikke har samme assosiasjoner dermed ikke har samme forhold til glattbarberte kjønn, sier seg i grunnen selv.

''Jeg trakk inn mine assosiasjoner. At andre som ikke har samme assosiasjoner dermed ikke har samme forhold til glattbarberte kjønn, sier seg i grunnen selv. – tzatziki''

Ja, og det er den assosiasjonen som du skrev om, og som folk kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke å "se likhet" det er snakk om. Det er snakk om assosiasjoner.

''Det er da ikke å "se likhet" det er snakk om. Det er snakk om assosiasjoner. – tzatziki''

En assosiasjon skapes jo av at hjernen ser en likhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden har jeg sett så mange gjenta så ofte de samme argumenter på så ulike måter - bare for å få sagt det samme - igjen og igjen.

Helt fantastisk at kjønnshår kan engasjere så kraftig - eller er det bare et eksempel på at vi liker å være uenige?

Jeg mistenker vel at det er det sistnevnte.

Jeg synes folk må få gjøre akkurat hva de vil med kjønnene sine, men det hadde vært ok å slippe å høre om det. Det er ikke sexy. Det er too much information. Buff......:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal si en ting til til deg, siden det er vi som vel startet debatten, og jeg ikke er sikker på at jeg har fått det frem godt nok.

Jeg mener naturligvis at folk selv skal velge fritt på de aller fleste områder. Men forutsetningen for å velge fritt,er at ingen av valgene innebærer sanksjoner eller "straff" for den som velger. Slike sanksjoner kan være så mangt - alt fra skjeve blikk, til mobbing, til latterliggjøring, til manglende respekt - og - i ytterste konsekvens til fengsel, her til lands. Og jo strengere straffen er, desto mindre fritt er naturligvis valget.

En 160 cm kvinne kan ( i alle fall i teorien) velge om hun vil veie 25, 50 eller 100 kilo. Men både valget om å veie 25 og å veie 100 kilo innebærer at hun vil bli "sanksjonert" på en eller annen måte. Med blikk, kommentarer, kanskje latteliggjøring, uønsket oppmerksomhet, dårligere muligheter på arbeidsmarkedet. Ergo kan man ikke si at dette er frie valg.

På samme måte kan kvinner velge å gå med legghår til anklene, men dette valget vil stort sett bli sanksjonert i alle vestlige samfunn. Ikke med sanksjoner av alvorlige slaget, men med kommentarer, flir, enkelte synes det er avskyelig osv.

Og det er dit jeg opplever at hårdebatten generelt, tar veien i samfunnet i dag. Og da snakker jeg faktisk ikke først og fremst om kjønnshårdebatten, men om den debatten som går og fremstillingen i mediene om hårvekst på kroppen, generelt, og kommentarer og holdninger på sosiale medier når spørsmål om kroppshår kommer opp. Stort sett kommer det da en rekke kommentarer om hvor ufyselig, ekkelt, uappetittelig og turn off det er. Ikke så farlig for oss over 40, men kanskje ganske farlig for ungdom under 20.

Hva folk gjør, er for meg, personlig revnende likegyldig. Det eneste jeg ønsker , er at valget om kroppshår eller ei skal forbli et FRITT valg, og ikke valget mellom to alternativ hvorav det ene blir sanksjonert og det andre ikke. For da er valgfriheten bare en illusjon. Jeg tolker verden til å gå i retning av trangere rammer og sanksjonering på flere og flere områder snår det gjelder hva som blir ansett som en "akseptabel" kropp, og det er årsaken til engasjementet.

Du har forklart hva du mener på en veldig god og tydelig måte, og det er helt utrolig hvor tungt det er for enkelte å forstå det. Dette handler om mer enn hårfjerning, men i hvert fall ikke om pedofili... De vil nok ikke forstå, og vil helt sikkert ikke innrømme det hvis de gjør det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "ser ut som", men noen kan vel "føle seg som" en prepubertal gutt uten skjegg, uten at det har med noe som helst hva andre føler, ser, tenker eller foretrekker. Hvorfor er det så vanskelig å forstå, og hvorfor har det med pedofili å gjøre?

''og hvorfor har det med pedofili å gjøre? – påfuglw''

Fordi det ble diskutert om at folk barberte seg nedentil, og derved så ut som "småpiker". (Altså, at partneren har sex med noen som ligner på en "småpike".)

Det er så hinsidiges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg forstår ikke engasjementet ditt i denne tråden. Dette gjelder noe så privat som personlig hygiene.

Jeg tror barbering handler om vaner. For meg har det blitt en vane som kom av at jeg personlig trivdes så godt med det at jeg nå føler meg ufiks/ustelt hvis jeg lar håret gro der nede, på samme måte som jeg føler det slik med hår under armer og på legger og hvis jeg lar øyenbrynene gro villt eller at jeg ikke har vært hos frisøren på en stund.

Men jeg påvirker ingen. Jeg går ikke rundt naken på Karl Johan og viser frem hvor "trendy" jeg er.

Sant å si så er engasjementet i øyeblikket mest drevet av å erte opp Sør. Og delvis laguna, som jeg synes er regelrett ufin i sin argumentasjonsform.

Foir ytterligere informasjon, kan du jo lese det jeg skrev til togli

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4862553

For dere handler det om hygiene, for meg handler det om samfunnsordning :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hele denne tråden, dvs. startinnlegget, der hun henviser til alle dem som ikke barberer seg i forrige tråd, og sier de har et behov for å forsvare seg. Mens deg var vel kun Tatziki som hadde noe i mot at andre barberer seg, på et generelt grunnlag. Alle vi andre svarte bare på spørsmålet som ble stilt, og Togli framstår som den som både føler behov for å firsvare seg, og som synes temaet engasjerer. Hva så, jeg svarte bare på spørsmålet hennes (hvorfor temaet er engasjerende: tenk på hvorfor hun selv vil diskutere det). Hvorfor vil du diskutere mitt svar, min argumentasjon? Det var ikke ment som kvass kritikk akkurat, bare min mening hvordan jeg leser disse trådene. Togli sier de som ikke barberer seg kritisere de som gjør det, jeg leser ikke det. Hva mener du med"stråmannsargumentasjon"? – Påfuglw''

Dette skriver hun:

''Kan man ikke gjøre det man selv liker best og trives best med - og drite i trendene? Selvsagt påvirkes mange av trender, men liker man ikke å shave seg, so what? Og liker man å shave seg, så er vel også det like greit?''

Med andre ord - hun fordømmer på ingen måte de som ikke ønsker å barbere seg. Hun skriver eksplisitt at begge deler er greit.

=====

''Hva mener du med"stråmannsargumentasjon"?''

Stråmannsargumentasjon er slikt som dette:

''og kritiserer de som tar et annet valg for å kritisere ditt? ''

Du tillegger motparten noe som de ALDRI har gitt uttrykk for, og så argumenterer du mot det du selv har tillagt motparten.

Det er noe man gjør bare for å ødelegge debatten, fordi man vet man ikke har argumenter mot det motparten faktisk mener.

Med vennlig hilsen

''Stråmannsargumentasjon er slikt som dette:

og kritiserer de som tar et annet valg for å kritisere ditt?

Du tillegger motparten noe som de ALDRI har gitt uttrykk for, og så argumenterer du mot det du selv har tillagt motparten.

Det er noe man gjør bare for å ødelegge debatten, fordi man vet man ikke har argumenter mot det motparten faktisk mener.''

Noe du gir et strålende eksempel på i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Jeg trakk inn mine assosiasjoner. At andre som ikke har samme assosiasjoner dermed ikke har samme forhold til glattbarberte kjønn, sier seg i grunnen selv. – tzatziki''

Ja, og det er den assosiasjonen som du skrev om, og som folk kommenterer.

Nei, det er ikke det.

Den assosiasjonen som jeg har, i forhold til meg selv, er ikke den folk diskuterer.

I så fall diskuterer vi helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forklart hva du mener på en veldig god og tydelig måte, og det er helt utrolig hvor tungt det er for enkelte å forstå det. Dette handler om mer enn hårfjerning, men i hvert fall ikke om pedofili... De vil nok ikke forstå, og vil helt sikkert ikke innrømme det hvis de gjør det til slutt.

''Dette handler om mer enn hårfjerning, men i hvert fall ikke om pedofili... De vil nok ikke forstå, og vil helt sikkert ikke innrømme det hvis de gjør det til slutt. – Mirabell''

Det var da vitterlig hun som dro inn pedofili (barnekjønn/"småpiker").

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Stråmannsargumentasjon er slikt som dette:

og kritiserer de som tar et annet valg for å kritisere ditt?

Du tillegger motparten noe som de ALDRI har gitt uttrykk for, og så argumenterer du mot det du selv har tillagt motparten.

Det er noe man gjør bare for å ødelegge debatten, fordi man vet man ikke har argumenter mot det motparten faktisk mener.''

Noe du gir et strålende eksempel på i denne tråden.

''Noe du gir et strålende eksempel på i denne tråden. – Angustia''

Har du lest den ANDRE tråden? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Sant å si så er engasjementet i øyeblikket mest drevet av å erte opp Sør. Og delvis laguna, som jeg synes er regelrett ufin i sin argumentasjonsform.

Foir ytterligere informasjon, kan du jo lese det jeg skrev til togli

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4862553

For dere handler det om hygiene, for meg handler det om samfunnsordning :))

Men nå brukes de samme argumentene om og om igjen av dere alle. Dere er på samme stadiet som i går.

Ja ja, dere får bare fortsette. Jeg hopper ut av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det.

Den assosiasjonen som jeg har, i forhold til meg selv, er ikke den folk diskuterer.

I så fall diskuterer vi helt forskjellige ting.

''I så fall diskuterer vi helt forskjellige ting. – tzatziki''

Det er godt mulig du ikke vet hva du diskuterer.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Det er da ikke å "se likhet" det er snakk om. Det er snakk om assosiasjoner. – tzatziki''

En assosiasjon skapes jo av at hjernen ser en likhet.

Jeg har aldri i mine levedager sammenliknet et barns underliv og en voksen kvinnes barberte underliv!

En assosiasjon oppstår ikke nødvendigvis fordi man ser likhet. Jeg kan spise oliven og plutselig være på en spesiell strand i Hellas, uten at det er likhet mellom oliven og strender som sådan.

Assosiasjoner oppstår av helt andre ting enn å se, og kan ha en mye svakere tilknytning.

At det ikke er en viss likhet mellom en pikes og en kvinnes underliv, er det for øvrig for dumt å påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men nå brukes de samme argumentene om og om igjen av dere alle. Dere er på samme stadiet som i går.

Ja ja, dere får bare fortsette. Jeg hopper ut av tråden.

Det har du helt rett i. Det går om og om igjen....

:)

Skjønner godt at du hopper ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bortforklarer ikke, jeg forklarer.

At du ikke skjønner forskjellen, er da virkelig ikke mitt problem.

Flere bortforklaringer og unnskyldninger fra deg. Det må skyldes at du ikke har argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''I så fall diskuterer vi helt forskjellige ting. – tzatziki''

Det er godt mulig du ikke vet hva du diskuterer.

:-)

Med vennlig hilsen

I likhet med deg, i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I så fall diskuterer vi helt forskjellige ting. – tzatziki''

Det er godt mulig du ikke vet hva du diskuterer.

:-)

Med vennlig hilsen

Jeg synes også dere diskuterer forskjellige ting. Dere har samme overskrift da. Det er da alltid noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...