Gå til innhold

Å barbere seg nedentil :)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Heldige er de som kler lyst hår, noe jeg absolutt IKKE gjør! Tror jeg kommer til å farge håret til jeg blir nitti :P

Glemte et sikkert....

Det kommer sikkert an på, eller antagelig an på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 475
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    109

  • Sør

    92

  • laguna1

    18

  • flisa

    13

Meg bekjent har han skrevet lite om barberte fitter :P

O jo da. Både som homofil og med en sterk drift i forhold til å dekonstruere ikke bare institusjonell men også diskursiv makt, var Foucault svært oppfatt av begjær, kjønn og sex. Han skrev faktisk fire bind (det siste endog ikke ferdigstilt da han døde) om dette. Også på dette området var Foucault svært negativt til postulat som slo fast at "jeg er et fritt menneske, og tar mine valg helt uavhengig av andre menneskers meninger og sanksjoner". Også på dette området gikk han bak i tid for å se hvordan vi mennesker gjennom tidene og i ulike samfunn har benyttet noe (i denne sammenheng seksualitet) som styringsredskap i jakten på å definere "det normale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''naken dame ligner et barn fordi hun barberer musa. ''

Det er ingen som har sagt det, noe sted. Jeg har sagt at det gir meg assosiasjoner som jeg ikke liker. Og da snakker jeg for meg, ikke for noen andre.

Og jeg deler fullt ut Lillemus' utsagn nedenfor om at det forandret seg da jeg fikk døtre selv.

Jeg tror ikke at alle andre får de samme assosiasjonene, jeg tror heller ikke at menn liker barbering fordi det gir dem disse assosiasjonene. Det gir MEG assosiasjonene, og derfor liker ikke JEG det. For egen del.

De andre argumentene, har med skjønnhetsidealer og press å gjøre, og hårdebatten er bare ETT element der. Men det er jo dette som diskuteres her, da - ergo er det det man engasjerer seg i i akkurat denne debatten.

Det ytterst komiske, er at selv om jeg synes shaving nedentil er en tullemote, så er det ikke det jeg er mest bekymret for. De færreste eksponerer kjønnsorganet sitt, og man kan stort sett gjøre som man vil med det, uten at noen ser det, hvis man ikke vil vise det fram. Det er mye verre med en generell, negativ holdning til kroppshår på andre, mer synlige deler av kroppen. Hår på ryggen for menn feks, eller hår på brystet. Det kommer utrolig mange ufyslige kommentarer hver gang man feks diskuterer menn med hår på ryggen. Og det skrives mye om det på diverse nettsteder og i aviser for tida.

Du mener alt skal være en privatsak, men det går an å mene noe på systemnivå,uten at man dermed mener at man skal innføre lover mot ting.... Naturligvis er hårmote både her og der en privatsak.

''Det er ingen som har sagt det, noe sted. Jeg har sagt at det gir meg assosiasjoner som jeg ikke liker. Og da snakker jeg for meg, ikke for noen andre. ''

Ja, og derfor er det DU som har dette problemet, og ikke noe som andre tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Det er ingen som har sagt det, noe sted. Jeg har sagt at det gir meg assosiasjoner som jeg ikke liker. Og da snakker jeg for meg, ikke for noen andre. ''

Ja, og derfor er det DU som har dette problemet, og ikke noe som andre tenker på.

Holder dere på enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si en ting til til deg, siden det er vi som vel startet debatten, og jeg ikke er sikker på at jeg har fått det frem godt nok.

Jeg mener naturligvis at folk selv skal velge fritt på de aller fleste områder. Men forutsetningen for å velge fritt,er at ingen av valgene innebærer sanksjoner eller "straff" for den som velger. Slike sanksjoner kan være så mangt - alt fra skjeve blikk, til mobbing, til latterliggjøring, til manglende respekt - og - i ytterste konsekvens til fengsel, her til lands. Og jo strengere straffen er, desto mindre fritt er naturligvis valget.

En 160 cm kvinne kan ( i alle fall i teorien) velge om hun vil veie 25, 50 eller 100 kilo. Men både valget om å veie 25 og å veie 100 kilo innebærer at hun vil bli "sanksjonert" på en eller annen måte. Med blikk, kommentarer, kanskje latteliggjøring, uønsket oppmerksomhet, dårligere muligheter på arbeidsmarkedet. Ergo kan man ikke si at dette er frie valg.

På samme måte kan kvinner velge å gå med legghår til anklene, men dette valget vil stort sett bli sanksjonert i alle vestlige samfunn. Ikke med sanksjoner av alvorlige slaget, men med kommentarer, flir, enkelte synes det er avskyelig osv.

Og det er dit jeg opplever at hårdebatten generelt, tar veien i samfunnet i dag. Og da snakker jeg faktisk ikke først og fremst om kjønnshårdebatten, men om den debatten som går og fremstillingen i mediene om hårvekst på kroppen, generelt, og kommentarer og holdninger på sosiale medier når spørsmål om kroppshår kommer opp. Stort sett kommer det da en rekke kommentarer om hvor ufyselig, ekkelt, uappetittelig og turn off det er. Ikke så farlig for oss over 40, men kanskje ganske farlig for ungdom under 20.

Hva folk gjør, er for meg, personlig revnende likegyldig. Det eneste jeg ønsker , er at valget om kroppshår eller ei skal forbli et FRITT valg, og ikke valget mellom to alternativ hvorav det ene blir sanksjonert og det andre ikke. For da er valgfriheten bare en illusjon. Jeg tolker verden til å gå i retning av trangere rammer og sanksjonering på flere og flere områder snår det gjelder hva som blir ansett som en "akseptabel" kropp, og det er årsaken til engasjementet.

Jeg er veldig enig i alt du skriver i denne debatten.

Du klarer å heve blikket ut over "jeg gjør som jeg vil", og skriver veldig reflektert.

For dette handler jo ikke bare om barbering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig tzatziki virker opphengt i kroppshår? Hvor har hun skrevet noe som kan ha som effekt at ungene hennes får motforestillinger mot hår på beina?

Jeg krangler ikke altså, jeg syntes bare dette ble litt sånn tvert imot. Vi vet vel ikke om hun foreleser om hårvekstens velsignelser hjemme hos seg selv til daglig?

''Synes du virkelig tzatziki virker opphengt i kroppshår? Hvor har hun skrevet noe som kan ha som effekt at ungene hennes får motforestillinger mot hår på beina?

Jeg krangler ikke altså, jeg syntes bare dette ble litt sånn tvert imot. Vi vet vel ikke om hun foreleser om hårvekstens velsignelser hjemme hos seg selv til daglig? – laban''

De fleste her inne har gjort det veldig klart at de (som meg) ikke legger stort i om folk barberer seg nedentil eller ei.

Tzatziki og noen til har, derimot, skrevet om at dette minner om barn, om presset for å barbere legger og under armne, og i det hele tatt konstruert et "hus" rundt alt dette, og hvor fælt det er.

Hun er altså, og det tror jeg hun er enig med meg i, langt over gjennomsnittelig opptatt av dette. Slike ting skinner ofte gjennom i hverdagen, enten man vil eller ei. (Folk som kjenner meg vet at jeg er opptatt av likestilling, osv.)

Når hun sier at datteren på 12 år begynner å snakke om hår som ekkelt, så er et (og dette er ikke personlig for Tzatziki) at det er noe man har fått med hjemmefra, selv om det er indirekte og motsatt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet jo det ikke nytter, men likevel:

Det er ganske fantastisk hvordan du i de siste innleggene dine har gått fra å diskutere sak, til å gå til direkte personangrep. Det er ufint, feigt og i noen tilfeller direkte slemt. Det er dette som gjør at enkelte har fått deg langt oppi halsen her inne.

Flaks for deg (eller meg), så er jeg veldig trygg på foreldrerollen og hvordan jeg utøver den. Men du kunne truffet på en betraktelig mer utrygg person, som kanskje kunne svelget det du sa rått. Jeg vet ikke hvilken effekt du i så fall ville ønsket av det?

Det å senke en debatt fra sak til personnivå er usmakelig.

Når det gjelder kommentaren om min 8 - åring, så er den så på viddene at det egentlig ikke er verdt å kommentere. Men jeg skal gjøre det likevel, for å vise hvilken innvirkning slike idealer - av ymse slag - faktisk har på barn. Noe som altså har vært grunnlaget for argumentasjonen min hele veien: Min 8-åring ville ikke vise seg i shorts, etter at andre 8-åringer hadde kommentert hvor ekkelt det var med så mye hår på bena, som hun hadde. Sånn er verden, og sånn er barn. Det hører med til historien at hun ikke hadde verdiget det en tanke før disse kommentarene på skolen, kom.

Det er også interessant at du ikke klarer å skille engasjementet mitt i en debatt, fra personen "bak". Det å være engasjert i en debatt, har med å ha et etablert verdisett å gjøre, slik at man automatisk kan argumentere for sitt syn, på en engasjert måte. Det har ikke med hvor opptatt man er i det daglige, om en eller annen problemstilling.

Men tzatziki - ser du ikke at du også gjør det?

Du tillegger folk som snakker om å barbere seg "ansvaret" for at ungdommer skal lide under det du beskriver.

Hvis du derimot kun hadde "tatt" de som (seriøst) mener at "alle som ikke barberer seg er ekle", så hadde folk vært enig med deg. Til og med jeg hadde vært det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Enkelte skriver at DE SELV føler at et bart underliv hører barndommen til. Ingen har nevnt pedofili før deg nå. Ingen av de som skrev at de føler det slik (og derfor ikke barberer seg selv) sa noe om at togli eller andre burde føle det slik. Du tar feil. Det går an at andre tolker innlegg anderledes enn deg. Jeg leser veldig liten kritikk av andre(dvs de som barberer seg) i forrige tråd. TS spør: er det nødvendig før svømmehall? Folk svarer: nei, ikke nødvendig. Togli følger opp med en tråd: "hvorfor engasjerer dette? Jeg svarer: du er en av de mest engasjerte. Derfor er jeg stråmann, og mitt bidrag er interessant å diskutere?

Få deg et liv!

Joda, barn ble trukket inn flere ganger i den andre tråden, med en klar hentydning til pedofili.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumme spørsmål, fortjener dumme svar. Enig i det, men gurimalla ;-)

''Dumme spørsmål, fortjener dumme svar. Enig i det, men gurimalla ;-) – Nickløsheletida''

Jeg tør jo ikke lengre barbere skjegget, i tilfelle noen skal mene at jeg gjør det for å ligne på en smågutt. Skjegg er selvsagt den eneste måten enkelte her visstnok har for å se forskjell på voksne menn og smågutter!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forskjellen er at tzatzike kom med hentydninger om pedofili-tendenser, og ting som ER fordømmelse'' Jeg har lest begge trådene, og det har jeg ikke sett. Inntil du kan sitere tzatsiki på dette regner jeg dette som feiltolkning fra din side.

''Jeg har lest begge trådene, og det har jeg ikke sett. Inntil du kan sitere tzatsiki på dette regner jeg dette som feiltolkning fra din side. – Kayia''

Tzatziki har jo selv nevnt det i denne tråden, så du har tydeligvis ikke sett etter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Det er ingen som har sagt det, noe sted. Jeg har sagt at det gir meg assosiasjoner som jeg ikke liker. Og da snakker jeg for meg, ikke for noen andre. ''

Ja, og derfor er det DU som har dette problemet, og ikke noe som andre tenker på.

So?????

Jeg argumenterer da ikke for mitt syn, med andres argumenter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er du som er mester i å angripe personer og burde finne deg et annet liv enn å sitte på nettet og angripe kvinner som har hår/ikke hår på private steder.

Det er ingen som tror på at du jobber, studerer, ser på tv og sover mens du skriver på dol.

''Det er du som er mester i å angripe personer og burde finne deg et annet liv enn å sitte på nettet og angripe kvinner som har hår/ikke hår på private steder.

Det er ingen som tror på at du jobber, studerer, ser på tv og sover mens du skriver på dol. – fineline''

Og hva gjør du her (og i innleggene ovenfor)?

Personangrep.

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen som har sagt det, noe sted. Jeg har sagt at det gir meg assosiasjoner som jeg ikke liker. Og da snakker jeg for meg, ikke for noen andre. ''

Ja, og derfor er det DU som har dette problemet, og ikke noe som andre tenker på.

*Rekker-opp-hånda* Jo, jeg. Også for meg ble det slik da jeg fikk ei jente sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

O jo da. Både som homofil og med en sterk drift i forhold til å dekonstruere ikke bare institusjonell men også diskursiv makt, var Foucault svært oppfatt av begjær, kjønn og sex. Han skrev faktisk fire bind (det siste endog ikke ferdigstilt da han døde) om dette. Også på dette området var Foucault svært negativt til postulat som slo fast at "jeg er et fritt menneske, og tar mine valg helt uavhengig av andre menneskers meninger og sanksjoner". Også på dette området gikk han bak i tid for å se hvordan vi mennesker gjennom tidene og i ulike samfunn har benyttet noe (i denne sammenheng seksualitet) som styringsredskap i jakten på å definere "det normale".

Høres ut som om Focault og jeg kunne blitt gode venner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So?????

Jeg argumenterer da ikke for mitt syn, med andres argumenter,

''So?????

Jeg argumenterer da ikke for mitt syn, med andres argumenter, – tzatziki''

Nei, men det ligger en meget alvorlig hentydning/anklage i det du skrev.

Som sagt, hvis et glattbarbert kjønn på en voksen dame får deg til å tenke på barnekjønn/pedofili, så er det faktisk du som bør tenke deg om.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fascinerende at du aldri tør eller klarer å argumenter mot og tilbakevise at du har kommet med personangrep, når noen tar deg på det.

I stedet kommer du med motspørsmål, vrir debatten trill rundt, eller latterliggjør. Du må være riktig stolt av deg selv.

''Det er fascinerende at du aldri tør eller klarer å argumenter mot og tilbakevise at du har kommet med personangrep, når noen tar deg på det.

I stedet kommer du med motspørsmål, vrir debatten trill rundt, eller latterliggjør. Du må være riktig stolt av deg selv. – tzatziki''

Og vips er du over på å diskutere Sør (som ingen spurte deg om), fremfor sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Synes du virkelig tzatziki virker opphengt i kroppshår? Hvor har hun skrevet noe som kan ha som effekt at ungene hennes får motforestillinger mot hår på beina?

Jeg krangler ikke altså, jeg syntes bare dette ble litt sånn tvert imot. Vi vet vel ikke om hun foreleser om hårvekstens velsignelser hjemme hos seg selv til daglig? – laban''

De fleste her inne har gjort det veldig klart at de (som meg) ikke legger stort i om folk barberer seg nedentil eller ei.

Tzatziki og noen til har, derimot, skrevet om at dette minner om barn, om presset for å barbere legger og under armne, og i det hele tatt konstruert et "hus" rundt alt dette, og hvor fælt det er.

Hun er altså, og det tror jeg hun er enig med meg i, langt over gjennomsnittelig opptatt av dette. Slike ting skinner ofte gjennom i hverdagen, enten man vil eller ei. (Folk som kjenner meg vet at jeg er opptatt av likestilling, osv.)

Når hun sier at datteren på 12 år begynner å snakke om hår som ekkelt, så er et (og dette er ikke personlig for Tzatziki) at det er noe man har fått med hjemmefra, selv om det er indirekte og motsatt.

Med vennlig hilsen

Nei, jeg er ikke langt over gjennomsnittelig opptatt av hår. Jeg er nok helt sikkert langt over gjennomsnittelig opptatt av hvordan samfunnet utvikler seg, og hvilke verdier som får fotfeste.

Hår er bare en ørliten, egentlig ubetydelig del av dette. Den er blitt viktig, fordi jeg registrerer at mange er så slemme mot folk når de diskuterer akkurat dette temaet. Og da har det i hovedsak gått på menn.

Mine barn er ikke over gjennomsnittet opptatt av hår, men ett av dem har spesielt kraftig hårvekst (8-åringen og 12 - åringen er samme barn, men forskjellige tidspunkt), og har vært opptatt av det av den grunn. De andre barna har aldri vært opptatt av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, nok en gang.

Selv om jeg får negative assosiasjoner, og forteller at jeg får det, betyr ikke at jeg tror alle andre får de samme assosiasjonene.

Virker som du tror at jeg uttaler meg på vegne av fellesskapet når jeg sier noe. Jeg uttaler meg naturligvis bare på vegne av meg selv.

''Tull, nok en gang.

Selv om jeg får negative assosiasjoner, og forteller at jeg får det, betyr ikke at jeg tror alle andre får de samme assosiasjonene.

Virker som du tror at jeg uttaler meg på vegne av fellesskapet når jeg sier noe. Jeg uttaler meg naturligvis bare på vegne av meg selv. – tzatziki''

Dette er roing.

Du trekker pedofili inn i en diskusjon om barbering, og da må du tåle at folk sier fra at slike sammenligninger faktisk ikke er OK.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...