Gå til innhold

Medisin mot bipolar lidelse som ikke gir vektøkning

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten kvinne 42
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse type 2 og er for tiden uten medisiner. Grunnet en alvorlig allergisk reaksjon på Lamictal, så måtte jeg slutte med denne medisinen - dessverre, siden den fungerte godt. Jeg strever fælt med å holde meg stabil uten medisiner, og det er gjentatte depresjoner som er mitt hovedproblem. Legen min har foreslått både Lithium og Abilify for meg, som alternativ til Lamictal, men da jeg har lest at begge disse gir vektøkning, så er det uaktuelt for meg å ta dem, av den grunn. Også Quetiapin har jeg tatt, kun sporadisk, etter behov, for søvn, men har nå funnet ut at også denne gir vektøkning. Jeg har lagt på meg en del det siste året og ønsker å gå ned i vekt. Er derfor ikke interessert i å ta medisiner som har vektøkning som bivirkning. Finnes det et godt medisinalternativ for meg - dvs en medisin/medisiner som vil hjelpe mot svingningene mine og garantert ikke får meg opp i vekt? Legen min virker å kunne lite om dette, samt at han har liten forståelse for at det med vekt er viktig for meg. Takknemlig for svar!

Skrevet

Det er ikke noe vanskelig å kontrollere vekten sin når du bruker litium.

Selv gikk jeg ned 18 kg på litium med trening og mindre junk food.

Skrevet

Det er ikke sånn at alle legger på seg selv om det står vektøkning som bivirkning. Abilify og litium er jo ikke så ille. Har prøvd begge deler selv. Zeldox er jo også en medisin man ikke legger på seg av.

Skrevet

Legger en på seg dersom en har et normalt kosthold og ikke gir etter for ulvehungeren? NHD har skrevet om det mange ganger.

Selv la jeg på meg mye, men sikkert fordi jeg ikke sto i mot denne ulvehungeren. Men jeg foretrekker å bruke medisiner fremfor å være deprimert. Det er en fæl sykdom.

Skrevet

Abilify og zeldox skal jo være bra, jeg har ulvehunger og klarer ikke motstå. VIL svært gjerne spise sunt og trene, men det orker jeg ikke for alt er et ork.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...