Gå til innhold

Foreldelse - til ingen nytte å anmelde?


Anonym 82

Anbefalte innlegg

I disse foreldelsesdager...

Når en overgrepssak er foreldet, så kan overgriperen ikke dømmes for dette overgrepet. Men kan en anmeldelse være med på å få en overgriper dømt dersom det foreligger annen anmeldelse av et nyere overgrep? Altså, kan jeg hjelpe et nyere offer av samme mann, dersom jeg anmelder ham i dag?

Tenker mye på at jeg aldri har anmeldt, og hva han kan ha gjort/fortsatt gjør mot andre barn. Ugjort er ugjort, men kanskje jeg kan hjelpe noen med å få ham dømt dersom han har blitt anmeldt de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ditt vitnemål vil hjelpe en som evt har blitt utsatt for samme gjerningsmann på et senere tidspunkt.

For at politiet/påtalemakten skal få vite om at du finnes og hva du kan vitne om, må du enten varsle den andre fornærmede/bistandsadvokaten eller politiet. Jeg tror ikke en anmeldelse er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg, så tror jeg at jeg ville kontakta politiet for å fortelle hva som skjedde med deg, slik at de evt kan bruke det om det er aktuelt idag.

Det skjer endel ting rundt dette med foreldelsesfristen akkurat nå, så det kan være at denne blir fjerna i slike saker.

Stått noe om det i Adresseavisen de siste par ukene pga overgrep på en tidligere spesialskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...