Gå til innhold

Hvor er flisen?


Gjest HHP58

Anbefalte innlegg

Det er deilig å fyre med ved i kalde vintre,men å håndtere veden uten hansker skal jeg slutte med.Har en flis i venstre hånd ved siden av knoken eller leddet på begynnelsen av venstre pekefinger.Den er ca 5 mm lang,og jeg trodde jeg hadde fjernet den for 1-2 uker siden.I dag så jeg at såret var grodd og at det var en hevelse under såret,dvs at huden over "flisen" var grodd igjen.Jeg satt å skar i huden over flisen for å få hull på den så såret på 5 mm kunne åpne seg og jeg kunne fjerne flisen.

Jeg fant ingen flis,og det kom bare litt blod.

Kan ett slikt sår gro igjen selv om det ikke er helt rent,og det danner seg puss eller bakterier i såret så det blir en liten hevelse?

Skal ta av plasteret i morgen og ta en neglebiter som jeg pleier og fjerne huden slik at såret får puste.Skal også se om jeg finner den lille gule tuben med 5 gram Bacimycin.(Er den bakteriedrepende?)I dag stakk jeg en nål inn under huden og flerret opp huden.Håper det blødde nok til at såret kan gro for siste gang?

Hva er best? Bacimycin eller Pyrisept salve?

(Hva er forskjellen på salve og krem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må jeg handle,hva med Zalo?

Nei, det er grønnsåpe som er tingen for å få fliser ut av finger'n. Men er du helt sikker på at flisa er der fortsatt? Istedetfor at du skal drive og grave i såret med alt mulig er det kanskje bedre med en tur til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fliseliss

Hvis du ikke får ut en flis med pinsett eller nål (kokes så den blir steril), anbefales grønnsåpevann. Du blander grønnsåpe og passelig varmt vann i en kopp el og putter fingeren oppi opp mot en halvtimes tid. Da kan faktisk flisa komme ut noen mm slik at du kan trekke den ut. Ikke pirk for mye oppi såret hvis du ikke ser noen flis. Det kan danne seg puss under huden hvis en flis blir stående igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fliseliss

Hvis du ikke får ut en flis med pinsett eller nål (kokes så den blir steril), anbefales grønnsåpevann. Du blander grønnsåpe og passelig varmt vann i en kopp el og putter fingeren oppi opp mot en halvtimes tid. Da kan faktisk flisa komme ut noen mm slik at du kan trekke den ut. Ikke pirk for mye oppi såret hvis du ikke ser noen flis. Det kan danne seg puss under huden hvis en flis blir stående igjen.

Du vet at grønnsåpevann er svært desifiserende i seg selv slik at hvis du har en betennelse kan du ha det betente området i grønnsåpevann ca en gang for dag. Har du en kraftig betennelse eller noe som er inngrodd som skaper betennelse bør du dra til lege kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en flaske på vaskerommet.Det står ren grønnsåpe på flaska,men skal det svi litte grann?

Hei,

I sånne tilfeller pleier jeg først stikke opp med ei nål ( brent med lighter først ) for å få ut flisa.

Så dynge hele område med grønnsape og så surre papir og tape eller bandasje rundt.

Lurt å skifte det hver kveld så virker ny såpe hele natta.

Jeg hadde aldri gått til legen med mindre det var fare for blodforgiftning. Om det er ei "rein" vedflis er det vel liten fare for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...