Gå til innhold

Etter mandeloprasjon, matrester/infeksjon?


Livsglad-bondeberte

Anbefalte innlegg

Livsglad-bondeberte

For 5 dager siden fjernet jeg mandlene og kom hjem samme dag. Jeg har siden da hatt god smertelindring av paracet og voltarol og fått i meg suppe og flytende. Men i går (4 dager etter inngrepet) prøvde jeg meg på litt myk omelett og spagetti uten krydder. Selv om det var vondt så fikk jeg det i meg, men etter det måltide har det blitt mer smertefult og det føles så varmt i halsen både på utsiden og innsiden. Har litt småfeber, men det var visst vanlig etter et slikt inngrep. Men da jeg tittet med speil på oprasjonssåret i dag, så ser jeg at det fortsatt sitter igjen både egg og pasta rester i såret etter måltidet i går. Har forsøkt å gurgle med vann, prøvd å drikke masse, men det går ikke bort. Hva kan jeg gjøre for å få bort matrestene fra oprasjonssåret? Skjønner at jeg tydeligvis burde fortsette med flytende en stund til, men jeg burde iallfall få bort matrestene fra såret vel? Noen som har erfaring med dette og som vet hva jeg bør eller ikke bør gjøre? Det er litt gult belegg der sårene er, men det var også helt vanlig står det i skrivet jeg fikk med meg hjem. Blir veldig glad for tips og råd hvis noen har erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarte ikke å spise noe varmt på 2-3 uker etter at jeg fjernet mandlene husker jeg. Det gikk mye i yoghurt og aprikoskompott med krem og is... *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du et tlf-nr du kan ringe hvis det er noe du lurer på eller pm noe skulle oppstå? Mener å huske at jeg fikk det. I så fall ville jeg ringt og spurt...

Den gule skorpa du skriver om er iallefall normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad-bondeberte

Jeg klarte ikke å spise noe varmt på 2-3 uker etter at jeg fjernet mandlene husker jeg. Det gikk mye i yoghurt og aprikoskompott med krem og is... *hehe*

Takk for svar :) Ja det er vondt, det er sikkert og visst. I papirene jeg fikk fra sykehuset stod det at det ville være vanskelig å spise fast føde de første dagene etterpå. Men etter 4 dagen tenkte jeg at det sikkert var greit med noe mykt (omelett og spagetti). Smertefult var det, men var himla godt med noe fast i magen, men angrer på det i dag. Så vil nok holde meg til flytende en stund fremover. Men er litt bekymret for disse matrestene som nå ligger fast i oprasjonssåret. De sitter liksom nedi såret og umulig å skylle det ut med gurgling eller vann.... Noen tips til hvordan jeg kan få vekk disse matrestene fra såret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad-bondeberte

Fikk du et tlf-nr du kan ringe hvis det er noe du lurer på eller pm noe skulle oppstå? Mener å huske at jeg fikk det. I så fall ville jeg ringt og spurt...

Den gule skorpa du skriver om er iallefall normalt.

Ja fikk et telefon nr. jeg kunne ringe hvis det var noe, men er redd det er litt teit eller unødvendig å ringe å spørre om dette. Litt flaut å spørre om hva jeg skal gjøre med matrester i såret, men kanskje jeg skal ta en liten telefon dit :) De har sikkert fått mange rare spørsmål der tidligere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fikk et telefon nr. jeg kunne ringe hvis det var noe, men er redd det er litt teit eller unødvendig å ringe å spørre om dette. Litt flaut å spørre om hva jeg skal gjøre med matrester i såret, men kanskje jeg skal ta en liten telefon dit :) De har sikkert fått mange rare spørsmål der tidligere... :)

Ring du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsglad-bondeberte

Er nå på 8. dag. De værste smertetoppene var dag 5 og 6. De var rett og slett jævlige... Nå på dag 8 så er det fortsatt en del smerter, hevelse og feber (38,5). Bruker 1 gr.paracett + 50 mg Voltaren stikkpiller x 3 og feberen holder seg nede så lenge de virker, men så fort det slutter og virke kommer det tilbake igjen. Er dette normalt forløp for mandelfjerning på 8. (snart 9.)dagen etter inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsglad-bondeberte

Er nå på 8. dag. De værste smertetoppene var dag 5 og 6. De var rett og slett jævlige... Nå på dag 8 så er det fortsatt en del smerter, hevelse og feber (38,5). Bruker 1 gr.paracett + 50 mg Voltaren stikkpiller x 3 og feberen holder seg nede så lenge de virker, men så fort det slutter og virke kommer det tilbake igjen. Er dette normalt forløp for mandelfjerning på 8. (snart 9.)dagen etter inngrepet?

Fikk økende feber (39.7), hevlese og smerter og havnet tilslutt på legevakta. Viser seg at jeg også har fått en soppinfeksjon i munn, svelg og rundt opr.sårene. Og at smertene fra dette har gjort det ekstra ille. Men fikk noen andre medisiner som nå virker til å hjelpe veldig bra. Er det vanlig å få soppinfeksjon etter mandel fjerning oprasjon? Jeg har aldri hatt det før og heller aldri fjernet mandlene (merkelig nok) så visste ikke at dette ikke var vanlige smerter og ubehag fra ingrepet. Eneste jeg visste var at det gjorde vannvittig vondt og at halsen var både veldig hoven, varm og smertefull. Men sopp, trodde ikke det var noe som ga smerter, men tydeligvis gjør det det. Fikk liksom dobbelt opp her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...