Gå til innhold

NHD Jeg trenger en god forklaring

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Du har lenge tenkt at det bare er normale dårlige dager jeg har. Hvis jeg ikke kan ha bedre dager innimellom en depresjon, så er det kanskje ikke depresjoner jeg har hatt i hele tatt, og da er medisinene gitt på feil grunnlag. Jeg husker at jeg hadde mye selvmordstanker når jeg var ungdom, men tror jeg hadde gode dager innimellom. Vet ikke om jeg var sammenhengende slik til at det fyller kriteriene for depresjon.

Når jeg var en 36-37 år, hadde jeg noen måneder jeg husker at jeg for det meste lå sengen å gråt når jeg var hjemme. Men jeg gikk på jobb. Tror nok at jeg hadde gode dager innimellom. Iallefall tider på dagen.

En del år senere ble jeg sykemeldt noen måneder pga at jeg ikke klarte å fungere på jobb, men også da hadde jeg bedre tider innimellom.

Fra jeg var 35-37 år har jeg hatt mange perioder jeg har trodd var depresjon, men jeg har alltid hatt gode dager eller tider på dagen jeg har vært bedre og kanskje bra.

Du skrev om emosjonell umodenhet. Kan du bli det når du er 35 år. Jeg hadde ikke psykiske problem fra jeg var 20-35 år. Det er de siste 15 årene jeg har slitt mer eller mindre i perioder.

Hvis det ikke er depresjoner jeg har hatt og fremdeles i perioder har, så er det feil å bruke AD og SS.

Jeg har tenkt mye de siste dagene at jeg må slutte med de. Det er bare jeg som må ta meg sammen. Men jeg vet at jeg ikke klarer å ta meg sammen når jeg får disse dårlige dagene. Jeg orker ikke å ha det slik jeg har hatt de siste 4 mnd. Jeg vil ha et bedre liv enn det jeg har hatt de siste 15 årene. Jeg har hatt lange gode perioder innimellom på disse 15 årene også.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men jeg vet at jeg ikke hadde det slik før. Men de siste 2 dagene nå har vært bra selv om jeg har grublet mye.

Jeg er veldig i tvil nå om jeg skal fortsette opptrappingen av lithium nå, eller om jeg skal seponere alt. Hvis det er normalt å ha det slik jeg har det, så vil jo ikke medisinene gjøre noe bedre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leste det du jeg skrev til deg før helgen? Jeg kan gjenta det her.

Dette er ikke et enten eller. Det er en komplisert sammenheng.

I bunnen har du en bipolar lidelse. Den trenger medisinering, og uten medisinering vil det sannsynligvis gå helt galt. Jeg håper at du har kjøpt og lest den norske boken om bipolar lidelse som kom ut i 2011.

Mange (ikke alle) med bipolar lidelse har såkalte komorbide lidelser. Ofte er dette angstlidelser og/eller rusproblemer. Særlig de som får symptomene på BP tidlig, kan får feilutvikling i sin personlighet - særlig med emosjonell ustabilitet ,uten at de nødvendigvis kvalifiserer for diagnosen eupf/borderline. Jeg oppfatter at du i tillegg til din BP også har noen andre slike problemer.

På toppen av det hele har personer med psykiske lidelser gode og dårlige dager/perioder på samme måte som psykisk friske personer her. Ikke ethvert psykisk symptom kan og bør forklares som sykdom, men kan ofte være normale variasjoner i en varierende hverdag.

Alle disse tre nivåer må sees i sammenheng - ikke som motsetninger til hverandre.

Håper dette kan oppklare en god del.

Gjest bølger
Skrevet

I bunnen har du en bipolar lidelse. Den trenger medisinering, og uten medisinering vil det sannsynligvis gå helt galt. Jeg håper at du har kjøpt og lest den norske boken om bipolar lidelse som kom ut i 2011.

Mange (ikke alle) med bipolar lidelse har såkalte komorbide lidelser. Ofte er dette angstlidelser og/eller rusproblemer. Særlig de som får symptomene på BP tidlig, kan får feilutvikling i sin personlighet - særlig med emosjonell ustabilitet ,uten at de nødvendigvis kvalifiserer for diagnosen eupf/borderline. Jeg oppfatter at du i tillegg til din BP også har noen andre slike problemer.

På toppen av det hele har personer med psykiske lidelser gode og dårlige dager/perioder på samme måte som psykisk friske personer her. Ikke ethvert psykisk symptom kan og bør forklares som sykdom, men kan ofte være normale variasjoner i en varierende hverdag.

Alle disse tre nivåer må sees i sammenheng - ikke som motsetninger til hverandre.

Hvis det ikke er depresjoner jeg har hatt så er jo BP diagnosen feil. Jeg får det for meg at det er helt feil å ta medisiner da. Føler jeg forgifter kroppen. Det er ingenting som feiler meg. Det er bare jeg som må ta meg sammen. Slik tenker jeg da.

Hvordan vite hva som er normale dårlige dager og hva som er psyke dager? Jeg skifter jo hele tiden. Men jeg har perioder som er mer stabile og perioder som er mer ustabile.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis det ikke er depresjoner jeg har hatt så er jo BP diagnosen feil. Jeg får det for meg at det er helt feil å ta medisiner da. Føler jeg forgifter kroppen. Det er ingenting som feiler meg. Det er bare jeg som må ta meg sammen. Slik tenker jeg da.

Hvordan vite hva som er normale dårlige dager og hva som er psyke dager? Jeg skifter jo hele tiden. Men jeg har perioder som er mer stabile og perioder som er mer ustabile.

Selvsagt har du hatt depresjoner, og du har BP. Ingen grunn til å tvile på det.

Gjest bølger
Skrevet

Selvsagt har du hatt depresjoner, og du har BP. Ingen grunn til å tvile på det.

Ok. Takk for svar. Har vært veldig usikker nå på hva jeg skal gjøre, men fant litt roen igjen til å fortsette med medisinene. Men hvor får jeg tak i boken du nevnte?

Gjest bølger
Skrevet

'' Særlig de som får symptomene på BP tidlig, kan får feilutvikling i sin personlighet - særlig med emosjonell ustabilitet ,uten at de nødvendigvis kvalifiserer for diagnosen eupf/borderline. Jeg oppfatter at du i tillegg til din BP også har noen andre slike problemer.''

Jeg ser at jeg har trekk fra eupf, men føler ikke det er feilutvikling i min personlighet. Føler det er en del av personligheten min som jeg er født med.

Jeg googlet litt på eupf og bipolar og kom over dette

''Er det holdepunkter for at pasienter

med de to diagnosene har en lignende

medfødt nevrobiologisk sårbarhet?''

http://www.helse-sorost.no/fagfolk/forskning/normood/Documents/Affektivdagene%202009,%20Erlend.pdf

Har du noen tanker om dette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...