Gå til innhold

Brannskade


Uvitende mor

Anbefalte innlegg

Uvitende mor

Min sønn ble brannskadet av kokende vann, 2.gradsforbrenning over hele brystet og delvis ansikt for 3 dager siden. Var hos legen, han ble ikke innlagt sykehus. Renser sårene hver dag, fikk også salve. Det begynner å gro og salven fører til at huden løsner igjen, så vi har ikke brukt denne så mye, huden er veldig stram. Lurer på om det er viktig å bruke salve og i så tilfelle hvillken er best, eller skal det helst være tørrest mulig for å gro raskest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/foerstehjelp4.htm

"Annengrads-forbrenning går dypere i huden, og det danner seg væskefylte blemmer og blærer. Slik forbrenning gir gjerne sterke smerter.

Blærene inneholder blodplasma, som siver ut fra små blodårer.

- Det må ikke stikkes hull på blærene. Det kan både gi væsketap og øke faren for infeksjon i brannsårene, påpeker Wik.

- Ved annen- og tredjegradsforbrenning må man heller ikke smøre på salve, lotion eller annet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vært en del uenighet, mener jeg, i fagmiljø om hvordan dette best skal gjøres.

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet behandlende lege, for å være sikker på at dette gjøres "enhetlig".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera2013

Fikk du en salve med beskjed om å bruke denne, er det nok viktig at du bruker salven. Jeg ville hørt med apotek, ved usikkerhet om hvordan og hvor mye og hvor ofte salven skal påføres.

En salve hindrer infeksjoner i sårene (det er antagelig den du har fått).

Hvit vaselin er ikke tilsatt noe som hindrer infeksjon i sårene, og er vel mest brukt ved mindre forbrenninger og ikke så alvorlige forbrenninger for at huden ikke skal tørke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Da jr ble skadet på julecup fikk vi beskjed om å smøre på et tykt lag med Brulidine (såret skulle alltid være dekket av hvit krem) og helst ikke ha plaster over såret på dagtid sånn at sårflaten alltid var fuktig. Sårskorpene skulle ikke tørke ut, for da ble det lettere stygge arr. Det gikk betennelse i ett av sårene (kjennetegn: rødhet rundt sårflaten og gulaktig sårflate) og han fikk da antibiotika og Bacimycin salve som også inneholder antibiotika. Etter dette grodde sårene på en liten uke, og han har omtrent ikke synlig arr nå to måneder senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

NB. Jr falt i idrettshall, og fikk sånne brann-skrubbsår (om du skjønner). Mulig din sønns brannsår som er forårsaket av varm væske skal behandles anneredes, men som sagt, til oss ble det sagt at sårflaten ikke skulle størkne, og at evt rur skulle oppløses av krem og salve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Alt taler for at sår der overhuden mangler pga skade bør dekkes på en måte og at tilheling skjer best og med minst risiko for arr og dessuten mindre smerter dersom sårene holdes myke og dekket med en form form for barriere mot utenverdenen.

Hvis områder med litt dypere skader spesielt på kroppen anbefaler jeg Fucidinkompresser som dekkes med bandasje, på øvrige områder Flamazine krem. Når det slutter å væske og det synes fritt for infeksjon kan dere på steder med litt dypere skade dekke med ekstra tynn Duoderm som kan sitte 3-5 dager på mer overflatiske ikke infiserte områder Locobase Repair . Lykke til ! Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...