Gå til innhold

Behandling av Pityriasis versicolor


Gjest Sanitas77

Anbefalte innlegg

Gjest Sanitas77

Hei, Første gang jeg ble behandlet for Pityriasis versicolor var i 2006 og jeg fikk beskjed av hudlege om å bruke Fungoral sjampo og såpe inn hele huden på overkroppen og hodebunnen og la det virke. Dette var en kur som jeg gjentok noen ganger over noen år men det kom alltid tilbake etterhvert. I 2012 fikk jeg en kur i form av Fungoral tabletter som jeg tok i 20 dager. Men det kom igjen tilbake etter en stund. Idag har jeg flekker som aldri før over hele overkroppen og det klør. Jeg har lyst å finne en behandlingsform jeg kan leve med og opprettholde for å holde symptomene i sjakk siden jeg skjønner at dette ikke er noe som kommer til å gå helt bort, eller? Jeg ønsker helst ikke tabletter da jeg er følsom for disse. Er det i tillegg noe som kan forbygge slik som mat jeg skal unngå å spise eller spise mer av eller endringer innen livsstil? (Forøvrig er jeg 35, aktiv, ressurssterk og ellers sunn og frisk.) Jeg har lest at sjampoer med Selen kan hjelpe og da er det snakk om Selsun. Hvis behandlingsform foreslåes, ønsker jeg en grundig beskrivelse av hva, hvor mye og hvor ofte. Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Denne hudsykdommen eller tilstanden kan være kronisk tilbakevendende for dem som er disponert, utgangspunktet er at det finnes en slags sopp som heter pityrosporum ovale i talgkjertlene. Når man svetter mye f eks under opphold i varme strøk om sommeren, sprer soppen seg ut fra talgkjertlene og på hudoverflaten, vi sier at den koloniserer. Disse koloniene gir flassing i huden og virker som solfilter om sommeren , gir mer pigmentering i aktuelle områder dersom man er blek, derav navnet "omvendt farge". Ved å behandle litt hele tiden med shampo også når man er bra , kan soppen holdes mer eller mindre borte, men uansett er en tbl kur men effektiv måte å starte behandlingen på. Når du er bra , men er i varme strøk osv , anbefaler jeg å starte med Fungoral shampo+ litt vann-innsmøring på hele overkroppen i dusjen 2 ganger ukentlig, avdusjing etter 10 min, i perioder der du anser risikoen ifm svetting osv for tilbakefall å være mindre, kan du nøye deg med vedlikeholdsbehandling 1 gang pr uke. For dem som er mest disponert vil det være nødvendig med Fungoraltbl av og til f eks 1 tbl dgl i 10 dager , deretter 2 tbl ukentlig i 5 uker. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hudsykdommen eller tilstanden kan være kronisk tilbakevendende for dem som er disponert, utgangspunktet er at det finnes en slags sopp som heter pityrosporum ovale i talgkjertlene. Når man svetter mye f eks under opphold i varme strøk om sommeren, sprer soppen seg ut fra talgkjertlene og på hudoverflaten, vi sier at den koloniserer. Disse koloniene gir flassing i huden og virker som solfilter om sommeren , gir mer pigmentering i aktuelle områder dersom man er blek, derav navnet "omvendt farge". Ved å behandle litt hele tiden med shampo også når man er bra , kan soppen holdes mer eller mindre borte, men uansett er en tbl kur men effektiv måte å starte behandlingen på. Når du er bra , men er i varme strøk osv , anbefaler jeg å starte med Fungoral shampo+ litt vann-innsmøring på hele overkroppen i dusjen 2 ganger ukentlig, avdusjing etter 10 min, i perioder der du anser risikoen ifm svetting osv for tilbakefall å være mindre, kan du nøye deg med vedlikeholdsbehandling 1 gang pr uke. For dem som er mest disponert vil det være nødvendig med Fungoraltbl av og til f eks 1 tbl dgl i 10 dager , deretter 2 tbl ukentlig i 5 uker. Mvh Hudlegen

Takk for svar. Når du sier smør hele overkroppen, betyr det også hodebunnen? Og kan jeg da ev. bare sjamponere hodebunn uten å måte sjamponere hele håret? Er Selsun sjampo et alternativ til Fungoral?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...