Gå til innhold

Søke om BPA


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke din historie mer enn det jeg har skumlest her.

Ang BPA er det du som er brukeren og veileder en assistent til gjøremål du trenger hjelp til. Hvorfor du ikke skulle kunne søke på det forstår jeg ikke...Du vil få en person som følger deg tett opp. Og dere har krav på både veiledning og kursing i hva BPA egentlig er og hva du kan forvente deg ved å ha en assistent. Gå innom helse og sosial lederen der du bor,så hjelper h-n deg å fylle ut en søknad skjema. Du vil fort se om dette er noe for deg ;)

Hei!

Jeg bor i en bydel i Oslo som er flinke på å spare penger.

De kutter nå ut førskolelærere i bydelens barnehager stod det i avisen, fordi de vil spare penger.

Trodde ikke sånt var lov.

Jeg har søkt på BPA , men de motarbeider veldig, de ville sende ulike personer fra en bolig hit til å bistå meg/ oss, det ønsket vi ikke, da det var mye av det vi trenger hjelp med de ikke kunne gjøre, feks bli med meg på viktige møter, som en slags tolk, jeg kan jo norsk, men kan helt uten at andre voksne forstår det misforstå fordi jeg oppfatter så bokstavelig. Mennesker formulerer seg ofte upresist. Feks sa en dame på et møte at hun hadde satt tevannet ut, hun mente utenfor rommet, jeg trodde hun hadde satt tevannet ute. Tenkte meg frem til at hun kanskje ville kjøle det ned, men fant ingen god grunn til det, så jeg spurte.

En person med meg kunne jeg så spørre om jeg oppfattet riktig osv.. På feks et møte.

Jeg har også vansker med å finne ting i butikker hvis jeg er alene, det er som om jeg ser lysene, hører lydene, ser mønsteret, men ikke klarer å zoome inn på feks klesplaggene eller tingene på hyllen fordi det er for mye støy rundt. Når feks jeg har mitt barn med går det lettere fordi barnet er der, hjelper meg å finne ting og jeg har noen å støtte meg til feks leie. De fra boligen kunne heller ikke hjelpe meg med det, da blir det alt for begrenset hjelp og jeg er svært var på og klarer ikke å ha mange mennesker å forholde meg til.

Jeg tror jeg skal be om møte, ringe han, bydelslegen, han får ikke mine Mail for damene på kontoret tar dem, jeg spurte han og han sa et forkontor svarer, han får ikke mailene mine. Derfor skal jeg ringe han når jeg får overskudd, nå har jeg så mye at jeg ikke klarer å ringe han.

Takk for svarbogvråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    36

  • stjernestøv

    11

  • frosken

    8

  • Rikke 2

    5

Hei!

Jeg bor i en bydel i Oslo som er flinke på å spare penger.

De kutter nå ut førskolelærere i bydelens barnehager stod det i avisen, fordi de vil spare penger.

Trodde ikke sånt var lov.

Jeg har søkt på BPA , men de motarbeider veldig, de ville sende ulike personer fra en bolig hit til å bistå meg/ oss, det ønsket vi ikke, da det var mye av det vi trenger hjelp med de ikke kunne gjøre, feks bli med meg på viktige møter, som en slags tolk, jeg kan jo norsk, men kan helt uten at andre voksne forstår det misforstå fordi jeg oppfatter så bokstavelig. Mennesker formulerer seg ofte upresist. Feks sa en dame på et møte at hun hadde satt tevannet ut, hun mente utenfor rommet, jeg trodde hun hadde satt tevannet ute. Tenkte meg frem til at hun kanskje ville kjøle det ned, men fant ingen god grunn til det, så jeg spurte.

En person med meg kunne jeg så spørre om jeg oppfattet riktig osv.. På feks et møte.

Jeg har også vansker med å finne ting i butikker hvis jeg er alene, det er som om jeg ser lysene, hører lydene, ser mønsteret, men ikke klarer å zoome inn på feks klesplaggene eller tingene på hyllen fordi det er for mye støy rundt. Når feks jeg har mitt barn med går det lettere fordi barnet er der, hjelper meg å finne ting og jeg har noen å støtte meg til feks leie. De fra boligen kunne heller ikke hjelpe meg med det, da blir det alt for begrenset hjelp og jeg er svært var på og klarer ikke å ha mange mennesker å forholde meg til.

Jeg tror jeg skal be om møte, ringe han, bydelslegen, han får ikke mine Mail for damene på kontoret tar dem, jeg spurte han og han sa et forkontor svarer, han får ikke mailene mine. Derfor skal jeg ringe han når jeg får overskudd, nå har jeg så mye at jeg ikke klarer å ringe han.

Takk for svarbogvråd.

Med en BPA kan du nettopp unngå det å skulle måtte forholde deg til mange forskjellige assistenter,da du selv skaper en hverdag du kan leve med. Du vil måtte fortelle/forklare via skjema hva du trenger hjelp til. Anbefaler å vektlegge at du ønsker å skape ro rundt deg og din familie og at det derfor er viktig for deg å skape tillit til en! Bpa. At bydelen skjærer ned på diverse stillinger skal du ikke bry deg med. Søk på det du har krav på. Nettopp slik ser de behovet. Ønsker deg masse lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en BPA kan du nettopp unngå det å skulle måtte forholde deg til mange forskjellige assistenter,da du selv skaper en hverdag du kan leve med. Du vil måtte fortelle/forklare via skjema hva du trenger hjelp til. Anbefaler å vektlegge at du ønsker å skape ro rundt deg og din familie og at det derfor er viktig for deg å skape tillit til en! Bpa. At bydelen skjærer ned på diverse stillinger skal du ikke bry deg med. Søk på det du har krav på. Nettopp slik ser de behovet. Ønsker deg masse lykke til. :)

Hei!

Jeg vet det :-)

Men jeg tviler på at de gir meg det,

Mest fordi jeg klarer ikke kjempe det gjennom.

Men i en familie med 3 barn og en voksen med autisme, skjønner få at vi ikke får mer praktisk hjelp.

Jeg tror noe skyldes at vi har finere biler enn bydelen og flygel, det sa de, men jeg syns det er dårlig . De sa også at vi har et utstillingshjem,, og det betyr at vi har det for pent. Og at de mener min mann skal betale for en privat omsorg, det har vi ikke råd til og det er egentlig ikke riktig.

Min mann betaler skatt . Dessuten er vi ikke rike, selv om bi klarer oss godt, men rike får fa også barnetrygd grunnstønad og hjelpestønad.

Eneste person som skjønner oss er bydelslegen og han bil jeg be om et møte med, når jeg blir i bedre form, nå sliten, to møter bare i dag :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever det slik du beskriver at man ikke får noe hjelp uten å kjempe :( Du må bruke albuene og kreve hos de riktige personene. Mange ganger begynner man i gal rekke følge og blir en del av papirmøllen i helsevesenet. Og blir sendt fra "bord til bord". Jeg anbefaler deg å snakke med en familie advokat som hjelper deg med å formulere kravet/ ønsket ditt. I stedet for å bruke masse år på å slite deg enda mer ut,vet advokaten hvor han skal begynne.

Det koster heller ikke al verden heller om man fordeler det på tiden man har brukt til nå. Tjener dere mer enn gjennomsnittet må dere uansett betale for tjenesten da alt jeg har nevnt som bpa,advokat osv er behovprøvd.

Ha en fin dag. Samle krefter og bestem deg for å bli hørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever det slik du beskriver at man ikke får noe hjelp uten å kjempe :( Du må bruke albuene og kreve hos de riktige personene. Mange ganger begynner man i gal rekke følge og blir en del av papirmøllen i helsevesenet. Og blir sendt fra "bord til bord". Jeg anbefaler deg å snakke med en familie advokat som hjelper deg med å formulere kravet/ ønsket ditt. I stedet for å bruke masse år på å slite deg enda mer ut,vet advokaten hvor han skal begynne.

Det koster heller ikke al verden heller om man fordeler det på tiden man har brukt til nå. Tjener dere mer enn gjennomsnittet må dere uansett betale for tjenesten da alt jeg har nevnt som bpa,advokat osv er behovprøvd.

Ha en fin dag. Samle krefter og bestem deg for å bli hørt ;)

Hei!

Ok takk for lurt råd.

Jeg kan faktisk bruke en advokat gjennom autismeforeningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte si at om kommunen gir deg tilslag på BPA så får du være med å ansette den assistenten du mener passer best. Arbeidsplanen til denne assistenten blir utarbeidet av søknaden din. Det er derfor viktig å få med alle småe ting i hverdagen du synes er vanskelig. Helse og omsorgs lederen i din kommune hjelper deg med formuleringen. Så det er kun i begynnelsen at du viser,forteller hva du trenger hjelp til. Etterhvert vet assistenten det og gjør det for deg uten instrukser. Ang. tlf samtaler er det heller ingenting i veien for at assistenten får det på sin arbeidsliste. Du må bare sitte i nærheten og bekrefte at det er ok. om det blir spurt i den andre enden av tråden :)

Se for deg den type menneske du liker å omgåes med. Akkurat en slik type leter du da etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte si at om kommunen gir deg tilslag på BPA så får du være med å ansette den assistenten du mener passer best. Arbeidsplanen til denne assistenten blir utarbeidet av søknaden din. Det er derfor viktig å få med alle småe ting i hverdagen du synes er vanskelig. Helse og omsorgs lederen i din kommune hjelper deg med formuleringen. Så det er kun i begynnelsen at du viser,forteller hva du trenger hjelp til. Etterhvert vet assistenten det og gjør det for deg uten instrukser. Ang. tlf samtaler er det heller ingenting i veien for at assistenten får det på sin arbeidsliste. Du må bare sitte i nærheten og bekrefte at det er ok. om det blir spurt i den andre enden av tråden :)

Se for deg den type menneske du liker å omgåes med. Akkurat en slik type leter du da etter.

Hei!

Det tror jeg blir veldig bra for oss alle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lykke til. Ønsker deg alt godt :) @-->--

Hei!

 

Jeg har fått BPA :-) Og det koster ingenting :-)

 

De skal finne et menneske som ikke snakker mye og når snakker sier det som er nødvendig og konkret :-)

 

Jeg gruer meg ikke, tenker vi kan prøve, håper blir en godt voksen, eller en som er interessert i autisme.

Jeg er ikke flink til å si hva skal gjøre, så må gjøre ting selv.

 

Egentlig kan den som kommer til oss lære mye om autisme, så sikkert bra for helsestudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...