Gå til innhold

Risiko ved langvarig daglig bruk av Paralgin forte


Gjest Hartvig

Anbefalte innlegg

Gjest Hartvig

Jeg har i ca 12-15 år så godt som daglig brukt Paralgin Forte.Jeg fikk dette oprinnelig pga prolaps, men har bare fortsatt å ta tabletter hele tiden. Det er ikke snakk om mange pr dag. Det vanligste er at jeg tar 2 stk samtidlig og sper på en eller kanskje 2 til i løpet av dagen. Noen ganger kombinert med paracet eller lignende. Nå er jeg redd for bivirkninger/skader jeg kan få av dette. Er det f.eks fare for nyre/leverskader? Jeg har prøvd å kutte ut, men har høyst klart å holde meg en uke.. Jeg kan merke at jeg får hodepine,humørsvingninger,pipelyder i øra og må oftere på do å tisse.Kan du si noe om risikoen jeg tar ved å fortsette (eller er det ikke så farlig når jeg holder forbruket såpass lavt?) og om hva jeg kan gjøre for å slutte? Forøvrig bruker jeg ingen medikamenter. Har et helt normalt forhold til alkohol og har en grei kroppsvekt. Jeg er 49 år og helsen er forøvrig bra. Røyker ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Jeg kan merke at jeg får hodepine,humørsvingninger,pipelyder i øra og må oftere på do å tisse.''

Dette er vel abstinenser. Får du smerter om du slutter da?

Snakk med legen din, eller den som skriver ut medisinene til deg om nedtrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickløsheiletida

Dette kan umulig være bra på sikt. Som Lillemus skriver, så tror jeg det er abstinenser.

Da jeg skulle slutte med Nobligan fikk jeg abstinenser med murring i kroppen, så jeg trodde jeg skulle bli sprø.

Du må bare bestemme deg for å slutte, holde deg beinhard, så går det over etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Paralgin forte er en kombinasjon av paracetamol og kodein og det siste omdannes til morfin i kroppen og gjør at Paralgin forte regnes for å være vanedannende og er et såkalt B-preparat med varseltrekant på pakningen. Jeg vil anbefale at du trapper ned med en tablett per dag hver uke fra 4 til 3 til 2 og deretter en tablett daglig for å minske abstinenesen. Et forbruk på fire tabletter daglig uten å ha smerter er ikke nødvendig selv om farene for å få skeder på lever er minimale og nyrer ingen. Snakk gjerne med fastlegen om å få hjelp til å trappe ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...